Genre: Drama / Western
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Altman
Met onder meer: Warren Beatty, Julie Christie en René Auberjonois
IMDb beoordeling: 7,6 (27.526)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot McCabe & Mrs. Miller
"Name your poison."
McCabe arriveert in het mijnstadje, hoewel zijn reputatie als pistolero hem reeds voorging. Hij koopt drie vrouwen en laat een bordeel bouwen, hetgeen niet zonder problemen gaat. Niet veel later arriveert Mrs. Miller, die orde op zaken kan stellen voor hem.
Externe links
Acteurs en actrices
John McCabe
Constance Miller
Sheehan
The Lawyer
Smalley
Mr. Elliot
Bart Coyle
Ida Coyle
Cowboy
Eugene Sears
Reviews & comments
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Je beschrijft ook mijn kijkervaring. Ja ik denk dat dit ook voor mij mn favo altman is. Al ligt hier Nashville nog op de planken, dat schijnt een meesterwerk te zijn...
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Mooi ja, het zijn uiterst naturalistische schetsen, Altman kent eigenlijk geen gelijke, alhoewel Malick soms een beetje in de buurt komt.
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Druilerige regen, onechte sneeuwbui, droefgeestige Cohen-muziek, donkere beelden. Aan mij niet besteed: heb na een kwartier per hoofdstuk vooruit gekeken, op zoek naar iets interessants en plotseling was het afgelopen. Geef toe dat "het Westen" hier waarschijnlijk correct in beeld is gebracht, maar dan kan ik net zo goed naar een documentaire kijken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Nou nee, een buitengewoon ontroerend en zelfs spannend verhaal had dan ontbroken.
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Wauw. Hier hou ik van. Prachtige sfeervolle beelden in combinatie met een rustig verteld verhaal dat, hoewel het ergens naartoe werkt, in mijn beleving nergens een echt hoogtepunt kent: het is een fragment uit het leven. Mooi!
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik neig naar opwaardering, heb hier ook heel erg van genoten.
Celluloid Dreams
-
- 510 berichten
- 510 stemmen
Gister middag was ik aan het werk, en ik had een verzamel CD van Leonard Cohen opgezet, op die CD stond Sisters of Mercy. Ik hoorde het nummer en kreeg ontzettend veel zin om McCabe and Mrs. Miller weer eens te kijken. Een vrijwel perfecte film van de rebel die Robert Altman heet. Omdat de film zo'n uniek en verrassend uiterlijk heeft is de plot vrij simpel, zo kan Altman ongestoord met zijn publiek spelen. John McCabe (Beatty) komt in een klein dorpje aan, en ziet dat daar wel mogelijkheden zijn. Hij koopt wat goedkope hoeren, en begint een bordeel en gaat ook een saloon/casino opzetten. Maar dat lijkt allemaal makkelijker dan het is. De hoeren zitten gewoon in een tent, en vallen soms de mannen zelfs aan. Gelukkig komt daar Mrs. Miller (Christie) en die wil partners worden met McCabe om er een succesvol bedrijf van te maken. Dit lukt allemaal en alles gaat perfect. Tot dat er 2 heren van een mijnbouwbedrijf komen, en de zaak op willen kopen. McCabe gaat hier niet in mee, en dat heeft vervelende gevolgen.
In deze film gaat Altman tot het extreme om de film uit te brengen zoals hij dat wil. Dat is vooral terug te zien aan de look van de film. Tijdens het filmen is er al gebruik gemaakt van diverse filters om het juiste uiterlijk voor de tijd waarin de film speelt te krijgen, ook is het negatief aan licht blootgesteld, om hier nog verder in te gaan. Met het risico dat je de hele dagen schieten verneukt. Wat ook weer een ramp zou zijn aangezien de film in de volgorde waarin je het ziet opgenomen is. Maar dit alles zodat er in post-production niets aan de film veranderd kon worden. De film heeft dus al een heel authentiek uiterlijk. In de sets zou dit nog verder gaan. In plaats van gewoon iets in de studio op te nemen zijn ze voor deze film naar Vancouver gegaan. Is er een mooie locatie uitgezocht, en zijn ze daar gaan bouwen en gaan filmen. Tijdens het filmen wordt er gewoon doorgebouwd aan de locaties (timmermannen lopen allemaal in kleding van rond 1900 en gebruiken ook het materiaal van die tijd), en als het klaar is wordt er zelfs in geleefd. Ook zijn de vaste Altman elementen weer aanwezig. Het is namelijk een grote chaos. Er gebeuren honderden dingen tegelijk, iedereen praat door elkaar (wat nog met opzet soms erg onduidelijk is zodat het publiek oplet, en zodra je aandacht verslapt je dus ook echt dingen mist), en de camera zweeft van zoom naar zoom naar zoom, zelfs per ongeluk losgeslagen dieren die de set afrennen worden opgenomen en in de film gebruikt.
Als acteurs zijn daar Warren Beatty en Julie Christie, toentertijd een zeer beroemd koppel in de business. Ze spelen hier voor het eerst samen, en het is direct een succes. Beaty komt uitstekend uit de verf als een norse, trotse handelaar, die zichzelf iets slimmer en dapperder voordoet dan dat hij eigenlijk is. Hij wordt namelijk al snel omver gewalst door Christie die er geen doekjes om windt. Veder wordt er door Altman in deze film nog jong talent ontdekt Shelly Duvall in haar tweede rol (1e rol was Altman’s Brewster McCloud) maar vooral een jonge Keith Carradine die een heerlijk onschuldige ‘cowboy’ in een hoerenhuis speelt. Het is jammer dat hij zo’n vervelend einde heeft. Door één van de drie moordenaars van het mijnbouw bedrijf. Mocht er nog enige twijfel zijn, hier is het gelijk duidelijk dat de mannen hier niet voor de berenjacht zijn, en zal het niet lang meer duren voordat de fenomenale eindscène zal beginnen. Een prachtig kat-en-muisspel tijdens een sneeuwstorm (die op een klein beetje opvulling hier en daar na, ook helemaal echt is) die het kale stadje een nieuw uiterlijk geeft. De spanning bouwt zich langzaam op en er wordt telkens een nieuw laagje aangebracht. Op een gegeven moment vliegt de kerk (waar nooit iemand naartoe gaat ) in brand wat een chaos in het dorp oplevert. Nu de aandacht weg is kan het gevecht echt losbarsten (het is Altman, ga dus niet wachten op een Leone shoot-out). En komt de film prachtig ten einde, maar daar zal ik niets over verklappen.
Mocht het nog niet duidelijk zijn. Dit is een hele bijzondere film, die héél dicht bij perfectie zit. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat in de slotscènes de sneeuw er in enkele shots wat klungelig uitziet, maar dat is wel heel erg mierenneuken. Ik kan de film dan ook van harte aanraden. Laat je niet afschrikken door de genresticker 'western', want dit is totaal anders dan de gemiddelde John Wayne flick (niet dat daar wat mis mee is natuurlijk). 5*
Vergeet ik helemaal de meesterlijke soundtrack met drie (al bestaande) Leonard Cohen nummers, en wat speciaal voor de film geschreven riffjes (ook door Cohen) die de film het perfecte ritme geven. Het mooie is dat tijdens het schrijven en schieten van de film het album van Cohen nooit gedraaid is, maar dat toen de film klaar was Altman de LP weer eens hoorde op een feestje ergens in Frankrijk en zo erachter kwam dat niets anders de soundtrack kon zijn dan deze songs. Wel heeft Altman voordat hij met deze film begon het hele album grijsgedraait. Volgens Altman zelf zaten de songs dan ook zo diep in zijn hoofd dat het onbewust in de film verwerkt is, en dat de songs daarom zo naadloos aansluiten op de karakters van de film.
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Vandaag McCabe & Mrs. Miller gezien, en ik was aan het eind van de film helemaal van m'n stuk gebracht! wat een prachtige en vooral ook een sfeervolle film.
De beelden zijn zo mooi vastgelegd en de decors zijn fenomaal, laat staan de rollen van Waren Beatty en Julie Christie. De mooie soundtrack van Leonard Cohen is wel de finishing touch.
Ik zal deze film niet gauw meer vergeten. 4,5*
McCabe & Mrs. Miller krijgt bij deze ook een plaats in m'n top 10
Barfly
-
- 1863 berichten
- 1707 stemmen
Een zeer sfeervolle film met muziek van Leonard Cohen vol melancholie.
Het is geen western vol met actie, behalve aan het einde van de film.
De recensie van "Celluloid Dreams " hierboven, zegt al genoeg. Niets aan toe te voegen, behalve dat ik deze film nog een keer wil zien.
4*
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Mrs. Miller heeft iets. Ik wil meer van haar en de geheimzinnigheid van zo'n eindshot doet verlangen... McCabe & Mrs. Miller is verder een eigenzinnig geschoten (soms erg mooi net iets onderbelicht), kabbelend vertelde western, die eigenlijk pas naar het einde toe toevlucht zoekt in geweld. Daarvoor is het vooral aanmodderen en baard bijknippen. Fijn om volgen, maar er zijn maar enkele scènes die me echt even deden opleven. Op naar The Wild Bunch.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Wat onsamenhangend, maar niet oninteressant. Cohens muziek helpt mij niet echt. Iedere keer als hij weer zeurderig begon te zingen stond alles stil en kreeg ik de neiging op fast forward te drukken.
Maar misschien ooit eens gaan herzien. Sluit niet uit dat ie dan beter valt, want er zit wel degelijk mooie kanten aan de film.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Net een stuk herzien en ik vind 'm nog steeds erg mooi. Iets dat me nu opviel, is dat dit in zekere zijn een van Altmans ensemblefilms is. De film zit vol met kleine tafereeltjes, die constant zijdelings gaande zijn, en Altman vertelt daar heel veel mee.
Een voorbeeld. Als mrs. Miller met de trein met haar meisjes komt, ziet een man een meisje (Shelley Duvall) op die trein zitten. Hij vliegt haar om de armen en helpt haar van de trein.
Een kwartiertje verder in de film zien we het koppel in de saloon binnengaan. Een man vraagt of Shelley Duvall ook "te huur" is. Shelley's man wordt kwaad. Hij begint een gevecht en wordt hard op zijn hoofd geslagen met een zwaar voorwerp. Hij bloedt.
Weer een kwartiertje verder in de film is er een begrafenis. Shelley staat alleen bij het graf, dit is blijkbaar de begrafenis van haar man. Je zien Mrs. Miller en Shelley - nu een weduwe - een blik uitwisselen, en je weet dat de enige manier waarop Shelley als weduwe kan overleven is door zichzelf te prostitueren...
Je zou met zo'n verhaal makkelijk een 2 uur durend melodrama kunnen vullen, maar Altman vertelt het in zo'n 2 minuten, aan de hald van kleine tafereeltjes aan de rand van de hoofdverhaallijn. En de film zit vol met dit soort dingen (die je na een enkele kijkbeurt niet allemaal kan opmerken).
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Prachtige western. Ik moet eens wat meer Altman gaan kijken, dat is toch echt een boeiende regisseur. Ik hou ervan hoe hij personages in één shot vaak hun gang laat gaan, waardoor er veel tegelijk gebruikt en er een ongekende levendigheid gecreëerd wordt. Tijdens de openingsscène, waarin McCabe een café binnengaat en begint te pokeren, begon ik al te hopen dat deze scène nooit zou eindigen, zo raak was ie. Uiteraard eindigde de scène wel, maar daarna werd het alleen maar beter. Wel denk ik niet dat ik ooit een Altman zal willen zien zonder ondertiteling, dat kan bijna onmogelijk te volgens zijn.
Verder is het verhaal niet eens zo heel origineel. Een cynische blik op Amerika gaat al snel over een kleine man die door een grote macht kapotgemaakt wordt. Dit is echter geen kritiek, want Altman haalt eruit wat erin zit en geeft de film een bijzondere authenticiteit mee. Wat McCabe & Mrs. Miller het meest uniek maakt is wellicht het gevoel dat er in die wereld van hun echt geleefd wordt, alsof dat dorpje echt bestaan heeft. Tegelijkertijd is het echter ook weer niet documentaire-achtig. Daar zorgt de glijdende camera voor, evenals die prachtige, rauwe en spannende shoot-out op het einde. Keith Carradine's zinloze sterfscène was ook geweldig uitgevoerd, zelfs al had die veel overeenkomsten met een scène uit Shane.
Verder nog een extra compliment aan Julie Christie. Sowieso een prima actrice, maar ik betwijfel of ik ooit een betere rol van haar zal aantreffen. Vrouwenrollen zijn meestal niet gigantisch belangrijk in westerns, maar hier domineert zij de film, ook al heeft Beatty (ook erg goed, zoals iedereen hier) veel meer schermtijd. Mrs. Miller is een vrouw die echt bij het wilde westen hoort, met haar doorleefde karakter. Christie's schoonheid heeft hier ook ineens iets ruws.
4*
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Ik hou ervan hoe hij personages in één shot vaak hun gang laat gaan, waardoor er veel tegelijk gebruikt en er een ongekende levendigheid gecreëerd wordt.
vanuit die insteek zou je La Regle du Jeu (die je *slechts* 3,5* hebt gegeven) nog eens moeten herzien! Zoals Altman ooit op fameuze wijze zei: 'I learned the rules of the game from The Rules of the Game'
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Inderdaad ja. Vooral Gosford Park, die zit vol met verwijzingen naar La Regle du Jeu. Altmans menselijke personages en zijn kritische, maar toch warme blik op hen, doet denken aan de stijl van Renoir.
Verder is een Altman zonder ondertiteling een aparte ervaring, maar heel boeiend. Door de dialogen door elkaar pik je maar de helft op - net als in het echte leven.
Van Altman kan ik je eigenlijk alles aanraden, elke film van hem is uniek en - op z'n minst - interessant. Mijn favorieten zijn Nashville, Short Cuts, The Player en Brewster McCloud.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Robert Altman weet erg goed te scoren met z'n heerlijk rauwe decors. Ik ben enorm gecharmeerd van de fabeltjes van het Western-genre maar deze aanpak kon ik ook erg waarderen. Het gehele verhaal van de opbouw van het hoerenhuis vond ik erg interessant maar halverwege komt er toch echt een sleur in de film. Ik kreeg wat moeite met het tempo en ik vond het einde een behoorlijke anticlimax. De shootout had van mij nog vele malen smeuiiger gemogen en bovendien is de logica achter het eindshot heel ver te zoeken. Ik waardeer McCabe & Mrs. Miller toch echt vooral vanwege de geweldige art-direction.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2522 stemmen
De finale shoutout van The Far country (van Mann) zou deze shoutout moeten beinvloed hebben!. Wil hem dus wel eens bekijken...
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Dit is echt een film waarvan ik denk dat die bij herziening nog veel beter kan worden!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De finale shoutout van The Far country (van Mann) zou deze shoutout moeten beinvloed hebben!. Wil hem dus wel eens bekijken...
? Lopen mensen elkaar dood te schreeuwen aan het einde?
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Prachtige sfeervolle western. Als je het al een western kunt noemen, want de film speelt zich eigenlijk af op het breukvlak van de westernperiode en de industriële revolutie. Het gaat eigenlijk evenzoveel over ondernemerschap en de komst van de moderniteit dan over de klassieke strijd tussen goed en slecht zoals in westerns gebruikelijk is. Zo ook hier, maar veel subtieler.
Wat verder opviel van de werkelijk schitterende fotografie van Vilmos Zsigmond (o.a. Close Encounters) en de prachtige rommelige art direction. Zelden zag een modderig bergdorpje er zo droefgeestig en smerig uit. Veder leuk om te zien waar Nicolas Roeg de mosterd voor een van mijn favoriete films Eureka (1983) vandaan heeft gehaald. De overeenkomsten in zowel verhaal, setting en sfeer waren overduidelijk.
Voor nu een 4,5* en zou 'm erg graag eens op blu ray zien.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Nou Reinbo, het is ons dan toch gelukt. Er bestaat in dit universum een film die we allebei geweldig vinden! En wat je erover schrijft is geeneens onzin
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Ik zou zeggen kijk een naar mijn hoge stemmenlijsten. Kom je vast meer films tegen die jij ook goed vindt en ook vrijwel geen James Bond....
trebremmit
-
- 2972 berichten
- 1381 stemmen
Een leuk stukje over de titel McCabe & Mrs. Miller van Roger Ebert.
Study the title. "McCabe & Mrs. Miller." Not "and," as in a couple, but "&," as in a corporation. It is a business arrangement. Everything is business with her. What sorrows she knew before she arrived in Presbyterian Church are behind her now. Everything else is behind her now, too, the opium promises. Poor McCabe. He had poetry in him. Too bad he rode into a town where nobody knew what poetry was but one, and she already lost to it.
.
Was mij nog niet zo opgevallen.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Heerlijke film, die met name het laatste half uur geweldig is. Schitterend geschoten, anders dan alle anderen westerns en de film heeft een voortreffelijke melancholische sfeer, niet in de laatste plaats door de ook al meesterlijke soundtrack van Cohen. 4 dikke sterren.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Heerlijke film, die met name het laatste half uur geweldig is.
Inderdaad. Het laatste stuk maakt voor mij veel goed.
Ik heb ook het gevoel dat de serie Deadwood hier goed naar gekeken heeft.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Mijn zesde film van Altman en na drie mindere films en twee wat betere, is dit de eerste film van hem tot nu toe, die ik echt goed vind.
De film heeft een fantastisch sfeertje. Net als bij bijvoorbeeld Nashville valt gelijk weer op hoeveel karakters er tegelijkertijd in een shot zitten, waardoor je vaak goed moet opletten wat er nu allemaal gebeurt. Bij Nashville werkte dat voor mij niet zo goed, maar in deze film is het gewoon fijn om dit alles te mogen aanschouwen. De introductie van McCabe is erg mooi. Geweldig hoe hij kennismaakt met de plaatselijke bevolking daar gelijk met ze te gaan pokeren. Warren Beatty speelt zijn rol trouwens ook met veel overtuiging, evenals Julie Christie, die Mrs. Miller als een sterke en krachtige vrouw neerzet.
Naast goed acteerwerk bevat de film heerlijke dromerige muziek, dat ervoor zorgde dat ik soms letterlijk bijna wegdroomde bij de schitterende beelden, die Altman af en toe op het beeld tovert. Het laatste halfuur is echt het beste van de film. De film krijgt hier niet alleen een extra lading spanning mee, maar lijkt haast door de besneeuwde setting nog sfeervoller en mistroostiger dan het al was.
Ja best genoten van deze film, waarbij Altman mij echt overtuigd. Ik was al wel overtuigd van zijn kunnen, maar telkens kwam het er voor mij op de een of andere manier net niet uit. Hier gelukkig wel. McCabe & Mrs. Miller is een mooie (semi) western die een prima tijdsbeeld schept en laat zien hoe grote bedrijven destijds hun macht konden misbruiken, wat niet altijd leuk was voor de gewone man.
4,0*
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Goeie .. western (?).
Alleszins toch western als het op het verhaal aan komt. Dat is niet zo geweldig speciaal of innovatief (alhoewel misschien voor die tijd..), maar is zoals alle westerns slechts bijzaak.
Toch weet regisseur Robert Altman de belangstelling te wekken door de karakterschetsen die hij in de film weet te verwerken.
Sterkste punt aan het verhaal is het einde. Met die close-ups van Beatty en Christie. Helemaal geweldig.
Warren Beatty (wat deed die mij denken aan die zanger van Kings of Leon..) doet het uitstekend, net als Julie Christie. Van beiden had ik nog niets gezien (denk ik), maar dat moet ik toch snel eens doen..
Als iemand mij zou vragen waarom deze film een must see is, is het antwoord snel geleverd: de sfeer. Die is uniek te noemen. De setting, de muziek (al heb ik persoonlijk liever geen vocale muziek in een western), de kostuums, .. Schitterend. Na The Great Silence is dit mijn tweede "western-met-sneeuw" en ik moet zeggen dat dat uitstekend werkt en het gevoel voor realiteit (wat in deze film al sterk aanwezig was) doet toenemen.
4
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
A Woman under the Influence
Drama, 1974
132 reacties
Ace in the Hole
Drama / Film noir, 1951
92 reacties
The Last Waltz
Documentaire / Muziek, 1978
63 reacties
Il Grande Silenzio
Drama / Western, 1968
221 reacties
Anatomy of a Murder
Drama, 1959
99 reacties
Trouble in Paradise
Komedie / Romantiek, 1932
21 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekbordeelsneeuwgokkermining townwashington statebrothel madamopium den begin 1900
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.