How to Murder Your Wife (1965)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Quine
met Jack Lemmon, Virna Lisi en Terry-Thomas

Striptekenaar Stanley Ford (Lemmon) is een verstokte vrijgezel die een luxe leven leidt onder de zorg van butler Charles Firbank (Terry-Thomas). De schrik is groot als hij na een avondje flink doorzakken wakker wordt naast Mrs. Ford (Lisi), die zijn nieuwbakken echtgenote blijkt te zijn.

avatar van brucecampbell
Deze film is Lemmon onwaardig doordat de humor over-the-top is.
Jack Lemmon is een zeer goed (komisch) acteur en hij is de enige die deze film nog wat glans geeft.

Oké, het is dan misschien wel geen script van Neil Simon, maar toch heb ik wel genoten van deze vooral lekker onzinnige film. Jack Lemmon speelt grappig, zoals altijd en ook Virna Lisi, Terry-Thomas en Eddie Mayehoff zijn geinig genoeg. Deze komedie verdient echt wel een wat hogere score, hoor.

avatar van matthijs_013
Een leuk, vermakelijk anti-feministisch filmpje. Na de verdwijning van Virna Lisi ging het echter sterk achteruit. De scène in de rechtbank was érg ongeloofwaardig en zelfs irritant, wat de opzich bovengemiddelde '60s komedie toch wist te verpesten.

Film op zich is niet zo heel grappig, dat wordt toch echt gemaakt door Jack Lemmon die de film omhoog weet te werken. De rest van de cast is niet zo grappig. Best leuk voor tussendoor, maar geen hoogvlieger.

avatar van Mescaline
De titel is leuker dan het plot, het plot heeft een paar erg leuke vindingen maar met deze titel had ik er toch iets meer van verwacht.
Het huis waar het personage van Lemmon in leeft is werkelijk prachtig, met zijn eigen butler en van alle luxe (voor die tijd) voorzien.

De rol van Virna Lisi vond ik met tijden redelijk irritant, maar dit was (volgens mij?) ook precies de bedoeling van haar personage. Het had leuker geweest als Lemmon meerdere dingen probeerde om van zijn vrouw af te komen maar helaas blijft het bij 1 poging.
De scenes in de rechtszaak tegen het einde van de film gaven mij ook een beetje een raar na smaakje maar waren aan de andere kant wel gewaagd en gelukkig niet zo braaf.

How to Murder Your Wife is hoogstwaarschijnlijk geen film die mij erg lang gaat bijblijven, maar wel een film die een prachtige filmlocatie tot zijn beschikking heeft en wat de sfeer van de film zeker ten goede deed.
Het is de moeite waard om deze film een keertje mee te pakken, niet een all time favorite classic maar het mag gezien worden!