Playing by Heart (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Willard Carroll
met Angelina Jolie, Sean Connery en Gena Rowlands

Elf met elkaar verbonden mensen werken in Los Angeles. Paul produceert Hannahs kookshow en ze komen in een grote ruzie terecht wanneer ze vraagt naar een affaire die hij heeft. Mark is stervende aan aids en zijn moeder komt bij hem om over de waarheid te praten. Mannen hebben Meredith in het verleden gekwetst, en dus wijst ze Trents charmes af, maar hij blijft doorzetten. Joan probeert Keenan te versieren. Een paar ontmoet elkaar voor seks, maar zij wil geen vaste relatie. Hugh vertelt tragische verhalen aan vrouwen in bars. Aan het einde van de week komen deze parallelle verhalen samen.

neo (crew)
erg leuke film waarin alle verhaallijnen prachtig samenkomen.goed acteerwerk en zoals altijd een leuke rol van jolie.

Linda
was wel een leuke film met goede acteerwerk maar vond hem af en toe iets te sentimenteel. lijkt me ook meer een beetje een vrouwenfilm , waar ik niet zo van houd. 3 sterren

neo (crew)
De tweede keer vond ik de film toch wel wat minder. De verhaallijn van Sean Connery en Gena Rowlands is net als die waarin Angelina Jolie en Ryan Philippe spelen nog steeds erg goed. Maar ik vind het verhaal met Stowe enorm ongeloofwaardig. Ook vond ik de dialogen af en toe wat minder. verlaagd naar 3 sterren

Ik had deze film opgenomen vanwege de vele bekenden in de film. Ook hoopte ik dat dit een soort Magnolia zou worden. Dit was dus helaas niet het geval. Magnolia was ijzersterk om z'n goeie cast, z'n prachtige verhalen en goeie dialogen. In deze film laat de cast hier en daar te wensen over, de verhalen zijn vaak gewoon niet boeiend net als de dialogen. Waar in Magnolia de verhalen op briljante wijze bij elkaar komen, gebeurd het hier op een gewoon familliefeestje waar iedereen famillie en/of vrienden van elkaar blijkt te zijn .
Ook had ik de indruk dat sommige verhalen er een beetje tussengedrukt moesten worden, omdat anders een belangrijk persoon niet in de film kon. Hiermee bedoel ik het verhaal over de jongen die aan aids lijdt. Het ex vriendinnetje had een belangrijke rol in de film en daar gebeurde ook al iets mee. Ze werd namelijk verliefd op die architect. Dus waarom de regisseur nou ook nog dat verhaal over die aids patiënt heeft geschreven is mij een raadsel. Niet echt wat ik er van verwacht had dus, maar hier en daar was het toch wel vermakelijk. 2,5*

temper
Mijn complimenten gaan uit naar Jolie die ik normaal niet kan uitstaan (zie: Girl, interrupted; Gone in 60 seconds).

neo (crew)
Wat is er dan zo vervelend aan Jolie?

avatar van ToNe
een beetje voyeuristische kijk op de levens van een aantal personen die uiteindelijk met elkaar verbonden zijn

een aantal van de segmenten vond ik niet erg boeiend, vnl. vanwege het vrouwelijk perspectief,
met name die van gillian anderson.

het meest benieuwd was ik naar de reden waarom quaid zo vaag aan het doen was. de conslusie daarop was helaas, ironsich genoeg, zelf 'unimaginitive'

Gister gezien, tje, beetje saai en potentieloos. Duurd allemaal erg lang en het enige verhaal wat mij eigenlijk kon schelen was het verhaal van Angelina Jolie en Ryan Philippe, de rest vond ik weinig aan, vooral die Gillian Anderson karakter was erg saai.
Op zich geen slechte film en best wel vermakelijk, maar het duurd allemaal erg lang en het einde is nou niet bepaald een verassing. Al met al is ie best uit te zitten, maar 1x gezien is genoeg.

Klopt het dat deze film niet met NL subs is te krijgen omdat ie hier nooit is uitgekomen?!

Ik vond het een prachtige film. Mooie dramafilm met hier en daar wat humor. Geweldig geacteerd door de cast, mooie dialogen. Vooral de scenes met Ryan Philippe en Angelina Jolie waren prachtig...

avatar van Esteban
Don't understand me wrong, it's good! Maar het had tegelijkertijd ook zoveel meer kunnen zijn. Niet alle verhalen worden mooi uitgewerkt en de ene verschijning is al wat geloofwaardiger dan de andere wat het acteerwerk betreft. (Het is trouwens de eerste keer dat Angelina kon doen vergeten dat ze modepop Jolie was) De regisseur heeft echter overduidelijk de fantasie van de gemiddelde soap-director en weet ook niet echt wanneer welk verhaal aan bod moet komen. Al bij al zeer genietbaar ondanks het wel zeer zeemzoete einde.

***

Heerlijk dat einde waarin zoveel uitspraken van diverse personen die door anderen niet worden begrepen toch verklaard worden. Mijn favoriet daarbij: anger ball.

MrsDoodekins
Een hele leuke film voor een regenachtige dag.
Zeker hoe het allemaal uitpakt.

Schitterende mozaïekfilm. Geweldige acteerprestaties van de hele cast, zij het met uitzondering van Sean Connery en Gena Rowlands, die ik een beetje uit de toon vind vallen. Tot mijn eigen verbazing trouwens, want doorgaans spelen Connery en Rowlands de sterren van de hemel. Vooral Ryan Philippe en Gillian Anderson zijn in deze film erg op dreef. Dat geldt trouwens ook voor Angelina Jolie én bovendien... she's so fucking beautiful!

Deze mozaïekfilm vertelt de lotgevallen van een aantal mensen die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben, maar vanzelfsprekend worden aan het einde de dwarsverbanden duidelijk. Een dramatische komedie over de vele gezichten van liefde, zoals romantiek, verlangen, verlies, seks en lust, over mensen die elkaar vinden of verliezen of diep begraven geheimen met zich meedragen. Je zou het ook een slim in elkaar gezette salonkomedie kunnen noemen met scherpe en schrandere dialogen die nieuwsgierig maken en waarin fantastisch geacteerd wordt.

avatar van Sergio Leone
Bovengemiddeld.

Dergelijke mozaïekfilms kan ik altijd wel smaken en ook hier zit de schwung er goed in. Er wordt vlot van het ene koppel naar het andere gesprongen, zodat geen enkele passage zagerig of saai wordt.
Na goed anderhalf uur vind ik het allemaal wel wat minder worden. De scherpte gaat af en toe verloren en zo nu en dan steekt meligheid de kop op.
Het einde is zoals te verwachten feelgood van de bovenste plank, maar werkt wel en zorgt voor een oprechte glimlach.

Playing By Heart wordt deels gedragen door de sterrencast. Ellen Burstyn, Sean Connery en Gillian Anderson steken er enigszins bovenuit. Ryan Phillippe en Gena Rowlands vallen dan weer een beetje tegen, maar daar staat dan weer de verrassend degelijke acteerprestatie van iemand als Angelina Jolie tegenover.

Maar Playing By Heart wordt ook gedragen door de dialogen. Die zijn simpelweg erg goed geschreven: scherp, slim, straight-to-the-point maar toch enigszins poëtisch.
Ook de regie is aangenaam. De verschillende verhaallijnen komen nooit in mekaars vaarwater, worden op tijd en stond afgebroken en vormen aan het einde van de rit een mooi en warm geheel.

Middelmatig en eigenlijk vooral ontgoocheld in "het samenkomen van de paralelle verhalen", zoals aangegeven, want had dit veel hechter en boeiender verwacht en met een steviger achtergrond dan nu.
De verhalen over mislukte relaties, de gebroken harten, de verzuchtingen enzovoort worden wel met verve gebracht door een meer dan gewone cast en dat is maar best ook.

avatar van Aapje81
Sterke mozaïekfilm met een hoog tempo en vooral goed acteerwerk. Niet elke verhaallijn is even overtuigend waardoor de aandacht af en toe verslapt maar het acteerniveau houdt het toch boeiend genoeg.

Boven gemiddeld