Fingersmith (2005)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Aisling Walsh
met David Troughton, Imelda Staunton en Karen Seacombe

Weeskind Sue Trinder is als baby achtergelaten bij mevrouw Sucksby. Het huis waarin Sue opgroeit bestaat uit dieven. Wanneer de oplichter Richard Rivers, beter bekend als The Gentleman, een duivels plan opstelt en Sue daarin betrekt, verandert haar leven voorgoed. Sue's aandeel in het plan bestaat eruit het dienstmeisje te worden van Maud Lilly, een naïef rijkeluismeisje dat samen met haar oom in een groot landhuis woont. Ze moet Gentleman helpen Maud te verleiden zodat hij met haar kan trouwen en haar erfenis kan inpikken. Maar Sue raakt al gauw innig bevriend met Maud en krijgt twijfels over het plan.

avatar van Melisa
Big_bazznizz schreef:
Mijn eerste indruk was: lang. En na anderhalf uur geboeid te hebben gekeken dacht ik: hoe gaan ze hier nog anderhalf uur aanvast maken? (Ik had het boek niet gelezen) Maar de wending tussen de twee delen is geweldig! Alles bij elkaar gewoon een dikke 4,5 Sterren

Ik heb de film gisteren gezien, gewoon super! Ik sluit me dan ook volledig aan bij het bovenstaande.

avatar van nightbreed
Alweer zo'n sterke miniserie/kostuumdrama uit de stal van de BBC. Als er BBC opstaat weet je eigenlijk 99% zeker dat het goed zal zijn.
Het mooie verhaal komt een beetje langzaam op gang, maar dit is natuurlijk om bekend te raken met de karakters. Na een klein uurtje komt de film echt op gang en naar het einde toe zijn er zelfs wat thriller-elementen te bekennen, iets wat de film zeker geen slecht deed. Een aanrader voor de BBC kostuumdrama fans.

avatar van Leo1954
Prachtig gemaakte film met verrassende wending. Onderhuidse spanning eigenlijk door de gehele film, mooi zijn ook de opknopingen in het begin waarvan je voelt dat dit lot één van de spelers in dit drama beschoren zal zijn. Zelfs de liefde in deze film is groots. Het is zeker geen doorsnee damesroman, ik heb me die drie uur niet verveeld!

avatar van Gish
Briljant BBC drama. Alles is af. Mooie ingetogen erotische spanning tussen de beide hoofdrolspeelsters, prachtige Dickens sfeer en ondanks 181 minuten geen seconde verveelt. Met veel gevoel gemaakt, maar dat kun je makkelijk aan de BBC overlaten. Deze serie ligt voor slechts 5 euro in de aanbiedingsbakken. Ik ga dus volgende week snel Bleak House, Jane Eyre en al die andere BBC titels aanschaffen. Maximale score, dat spreekt.

avatar van silent_force89
Prachtige film ^^...

Vooral de omgevingen, en natuurlijk het victoriaanse gebeuren.
Ookal duurt deze film wat langer, is dat niet te merken.

Ik vond vooral Maud erg mooi acteren (enzo) A_A !

Binnenkort ook maar eens Tipping the Velvet kijken...

Een van de zeldzame films die een juweel van een boek kan evenaren.. Fans van Sarah Waters zullen niet worden teleurgesteld. Ronduit prachtig.

avatar van Stephanovic
Het boek heb ik niet gelezen, maar de plotlines beloofden erg veel dus ik heb de film eens bekeken. Een lang maar daarom niet minder meeslepend drama, glansrollen voor Elaine Cassidy en Sally Hawkins.

Het tweetal spat van het scherm. Vooral de plottwist halverwege is fantastisch uitgewerkt en je ziet Sally Hawkins in topvorm als Sue Trinder. Vooral in het tweede deel is ze geweldig op dreef, ze lijkt bepaalde enge trekjes over te nemen en je gaat er aan twijfelen. Erg sterk geacteerd.

Hetzelfde geldt voor Elaine Cassidy, die prachtig gecast is als Maud Lilly. Heel duidelijk zichtbaar hoe ze worstelt met zichzelf. Soms is het alleen haast niet meer uit elkaar te houden of iets een droom is of dat het eigenlijk aan het gebeuren is, dat is het enige mindere puntje.

Naast Cassidy en Hawkins speelt ook Imelda Staunton erg sterk als Miss Sucksby. Vooral de ontknoping of 'opknoping, if you wish was een scène die mij wel raakte. Het einde is verder ook fabuleus. Erg sterk drama, met heel erg veel recht één van de films in de Tip-250. Prachtproductie van BBC Films.

avatar van janfilmfan
Ik vind zoiets leuker met Engelse ondertiteling dan Nederlandse, en koop meestal bij Amazon, maar i.t.t de meeste BBC-drama's is deze daar NIET ondertiteld.

avatar van blauwe pikachu
Praaaachtige film.
Lang geleden dat ik bijna smolt van liefde voor de personages.
Lekker ingewikkeld plot (die twist aan het einde van het eerste deel was ronduit geweldig) alhoewel ik moet toegeven dat ik de babywissel er toch een beetje over vond
Geweldige acteerprestaties ook. De blik van Sue wanneer ze doorhad dat Maud alles al wist

En wat een chemie tussen beide hoofdpersonages! De liefdesscènes zijn PERFECT. Zo teder, zo passioneel, zo... Om terplekke van weg te smelten.
Ik heb mijn hart verloren aan Elaine Cassidy (Maud) en zag juist dat ze mee zal spelen in de nieuwe Amerikaanse versie van Loft. Ik kijk er naar uit hoe ze die rol gaat aanpakken.

Krijgt meteen een plaatsje in mijn top 10.

avatar van klini-oma
Toch hebben die Sarah Water fiilms wel iets..
Jammer dat er niet zo heel veel van zijn..
Echt een film om rustig op de zondagmiddag te kijken

Niet bepaald conventioneel is dit meeslepende, intrigerende Victoriaanse kostuumdrama in Dickensstijl (onder het mom: niet iedereen is wie zij/hij lijkt te zijn), dat dicht bij het boek blijft. Het verhaal wordt hartstikke goed gespeeld, kent spannende elementen en heeft een lesbische ondertoon, maar de scènes worden nooit expliciet (wat korte liefdesscènes in lingerie), de erotische spanning blijft ingetogen en een aantal dialogen zijn slechts licht pikant.

En ze leefden nog lang en gelukkig. En zo hoort het ook.

Alleen gaat het nu om twee vrouwen. Aan het einde van de negentiende eeuw. In het Victoriaanse Engeland. Maar goed, ik ga niet zeuren, het is een prachtige film. BBC, dus alles klopt, enscenering, scenario, kostuums en acteerprestaties. Maar ik vond het ook wel ingewikkeld. Moest voortdurend opletten of ik alle plotwisselingen nog kon plaatsen. Dat betekent dat het verhaal behoorlijk geconstrueerd is. Geheel in de traditie van Dickens. Maar Sarah Waters is geen Dickens. Bij Dickens zijn de vreemde samenlopen van omstandigheden nog geloofwaardig, de speling van het lot noemt men zoiets. In Fingersmith vond ik het over de top en dan wordt het, voor mij, ongeloofwaardig. Komt bij dat ik ook de echte emotie miste. Die komt pas tegen het eind, als Maud begrijpt wie haar echte moeder is.

Al heb ik me best vermaakt hoor, en me niet eens gerealiseerd dat de film drie uur duurde. De 'lesbische ondertoon' zoals Gauke dat noemt, was wel iets meer dan een ondertoon. Als twee vrouwen op elkaar liggen en daar plezier aan beleven, dan is dat iets meer dan een ondertoon. Had voor mij nog wel iets sterker gemogen, maar dan past het misschien niet meer bij zo'n productie die voor een breed publiek aanvaardbaar moet zijn. Oké, misschien ga ik hem nog een keer bekijken.

avatar van Ayres
Dit kwam ik toevallig tegen, en wat ben ik blij!
Als je denkt dat je nu het verhaal wel snapt, komt er nog een plotwending. Het blijft maar doorgaan, wat een verhaal, werkelijk waar.

avatar van alexspyforever
De romans van Sarah Waters spelen zich meestal af in het Victoriaanse Engeland. Dat levert dan ook steevast mooie kostuumdrama's van de BBC op. Je waant je echt in het Engeland van de 19de eeuw. Heel leuk gedaan dat men net zoals in het boek ons het verhaal door de ogen van beide dames laat zien. Op die manier wordt de kijker soms bij de neus genomen. Dat is de sterkte van de literatuur van Sarah Waters.

avatar van Gwen80
Het waren misschien wat teveel plotwendingen, maar er zat een heel mooie sfeer in.

Zeer goede serie, alleen is de 2de DVD (2de helft dus) een stuk minder interessant, want ik vond het een beetje langdradig worden. De erotische spanning tussen beide dames druipt er in het eerste gedeelte vanaf. Zeer goed gedaan.

avatar van qwertzu
Leuk, maar niet wat ik verwacht had.
Als je een kostuumdrama zoals "Sense and sensibility" of "Pride and prejudice" verwacht, dan valt het erg tegen. Als je eerder een wat duister, meer over de onderkant van de de samenleving destijds verhaal zoals Dickens ze geschreven heeft, verwacht, dan zit je goed!
Goed en degelijk gemaakt, veel plotwendingen en ook de wisseling van hoofdpersoon vond ik goed gevonden.
Toch zat ik op de één of andere manier niet echt "in" het verhaal vandaar dat ik twijfelde tussen 3 en 3,5 sterren, vanwege de prachtige aankleding zowel de locaties als de kostuums toch 3,5..

avatar van 93.9
Mooi en autenthiek geschoten bbc film.
Jammer alleen van de TE veel plotwendingen die voorbijkomen. Hierdoor krijgt het een soap achtige feel.