Red Eye (2005)

Thriller / Actie

geregisseerd door Wes Craven
met Rachel McAdams, Cillian Murphy en Brian Cox

Lisa Reisert heeft een hekel aan vliegen maar gaat toch op een vlucht naar Miami. Enkele minuten na het opstijgen onthult de man die naast Lisa zit, Jackson, de echte reden waarom hij aan boord is: hij heeft de opdracht een rijke en machtige zakenman om te brengen. Lisa is de sleutel tot succes in dit moordplan en als ze weigert mee te werken zal haar vader worden vermoord door een huurmoordenaar die op een telefoontje wacht van Jackson.

avatar van tukkerstein
Matige film, voorspelbaar, saai, veel overbodige personages en shots voor een toch al niet al te lange film, opvallend matig geacteerd. En ook nog eens ongeloofwaardig vrouw rijdt met suv huis binnen, en niemand van de buren die even komt kijken? enz. om er wat meer spannende scènes in te brengen. Maar het kijkt niet heel moeilijk weg dus 1,5*

movie-edje
redelijk spannend.

Cillian Murphy was goed in zijn rol als een Bad-Guy!
Sommige stukjes in de film vooral in het huis kreeg ik toch een bepaalde Scream-sfeer.

Maar dan zonder GhostFace masker natuurlijk.

Voor de rest kijkt deze film lekker weg!

avatar van black swallow
leuke goed te kijken niet heel originele film - die verder geen blijvende indruk maakt -

avatar van sinterklaas
Zeker wel een geslaagd thrillertje, die nog wel iewat truttig begint. Maar de remmen gaan dan wel weer los als de gewone passagier Lisa een best wel vervellende buurman als passagier heeft, die nog een psychopaat blijkt te zijn ook. Vanaf dat moment lijkt de film wel steeds meer uit te pakken. Eerst denk je weer dat het een voorspelbaar thrillertje word (opzich is dat het ook wel) maar dan wel weer met een paar leukigheidjes. Zo is het niet alleen maar een race tegen de klok om Lisa's vader, maar ook nog om een terroristische aanslag. De psycho word ook subliem neergezet door Cillian Murphy die er een geschikte kop voor heeft. Natuurlijk is het einde wel weer dito, maar toch ook wel weer mooi.

Deze thriller van Wes Craven kan er nog best wel mee door. Wel iig beter dan Flightplan, een andere vliegtuigthriller uit hetzelfte jaar.

Een thriller die geen moment spannend is. Erg tegenvallend deze film

avatar van Daan258
Redelijk werkje van Wes Craven.
Het duurde wel even voordat de film opgang kwam maar na een half uurtje begon het toch aardig leuk te worden.
Helaas was de spanning in de film een beetje ver te zoeken maar, bij de achtervolging scene in het huis werd het gelukkig toch een stuk spannender. en wat Movie-edje al zei doet het je idd een beetje aan scream denken. Het acteren was wel een plus puntje, Rachel McAdams en Cillian Murphy zetten allebij een prima roll neer.

Aardig filmpje, maar zeker niet één van de beste van Wes Craven.

avatar van Jdy
Jdy
Geen topper, maar kijkt inderdaad goed weg.
Het feit dat ik deze film vergeten was tot ik hem tegenkwam is tekenend, net aan 3*

avatar van mnrk
One phone call saves your dad's life.

Blijft een vermakelijke film van Wes Craven...

Het verhaal is in orde en wordt ook prima gebracht,maar het zijn de acteurs Rachel McAdams en vooral Cillian Murphy die deze film net dat extra's geven...

avatar van tattoobob
Destijds in de bios gezien,was redelijk vermakelijk!!

avatar van Marvinleeaday
Ben eigenlijk niet zo een triller, maar deze film kon in elk geval mijn aandacht vasthouden. Best wel spannend, zonder al te veel bloed en doden. Lekkere wegkijker.

Lastig.

Filmpje begint best leuk. De chemie tussen McAdams en Murphy is er wel, wat ervoor zorgt dat de eerste 20 minuutjes vlot voorbij gaan. Ook daarna blijft de film amuseren. Echt spannend vond ik het niet, maar het zit best grappig in elkaar.

Wel wat jammer dat McAdams' personage nogal rare keuzes maakt. Als ik moest kiezen tussen m'n vader of één of andere politicus - gezin incluis of niet - was mijn keuze snel gemaakt. De rekker begint er jammer genoeg daar al een beetje uit te geraken, al is het absoluut niet vervelend om volgen. Het moet nu maar eenmaal, anders heb je ook geen film meer over natuurlijk.

Groter probleem is het laatste half uur. Mensen vinden dit een korte film, ik vind hem zeker 20 minuten te lang. Alle onzin die volgt na de landing is er gewoon teveel aan. De redding in het hotel en het gedoe achteraf in het huis is te jaren '90 om nog smakelijk over te komen in een post 2000 film. Een lompe poging om de film tot aan minimum bioscoop-speelduur te krijgen. Het verpest alleen de film een beetje.

Jammer dat Craven niet gewoon eens een kortere film durfde te maken. Gewoon het verhaal vertellen dat je wil vertellen en het daarbij laten. Het eerste deel was best oké, het einde een complete sof.

avatar van alexspyforever
Ik vond deze film spannend van het begin tot het einde. De hoofdpersonages Lisa en Jackson zijn goed gecast. Neen, het is geen film om zwaar over na te denken gewoon genieten zou ik zeggen.

avatar van Left4Dead
Chapeau voor Rachel McAdams en Cillian Murphy! Cox is altijd prima dus ook in deze film al is het maar een rolletje. Nee McAdams en Murphy maken nog wat van dit simpel en cliché verhaaltje.
Puur uitgezien omdat ik wilde weten hoe Lisa zich uit de nesten ging redden, ach soms kijk het nog wel vlot weg ook. Ook hier weer storend dat er sluikreclame in zat, onbegrijpelijk duidelijk.

3** voor de acteurs en de castingbureau. Voor één keertje best te doen.

avatar van SPT
SPT
De actie in het laatste half uur was erg vermakelijk, maar verder sloeg het verhaal echt helemaal nergens op. Een situatie als deze werkt alleen als je als misdadiger vanaf de achtergrond kan werken en de touwtjes in handen hebt. Nu lagen de incentives compleet verkeerd. Als Lisa in het vliegtuig direct alarm had geslagen was de misdadiger ofwel ter plekke of na een tussenlanding in de boeien geslagen. En wat denkt die compagnon dan te gaan doen? Om een statement te maken alsnog die vader afschieten? Lijkt me niet een erg realistisch plan: ze schieten er niets mee op, en met één van de daders al in de cel krijgt de politie een stel moordenaars praktisch in de schoot geworpen. De compagnon heeft eigenlijk geen andere keus dan wegrijden en duimen dat een simpele bedreiging en wat consternatie in een vliegtuig veroorzaken niet zo veel prioriteit heeft bij de politie.

avatar van Tiany
Verrassend spannende film. Rachel McAdams (Lisa) deed het prima. Kwam hier veel beter tot haar recht dat in Sherlock Holmes.

avatar van Glennekeeeee
geen slechte film, maar zeker geen topper.

De film begint aardig, een beetje op z'n final destinations... alle kleine details zijn belangrijk die later op een grote of kleine manier iets kunnen betekenen in de verhaallijn. Ook murphy en McAdams zijn een solide duo die vooral in het middenstuk de film boven water houden, want waar de film in het begin goed opbouwt, de finale genoeg vaart haalt is het in het middenstuk toch allemaal net iets té langdradig om echt geboeid te blijven kijken, iets waar enkel de 2 hoofdpersonages nog halvelings voor zorgen omdat ze hun rol met verve spelen.
Regisseur is Wes Craven en dat is toch te merken, want ondanks dat deze film in 2005 is uitgekomen heeft de film een hoog 90's gehalte. iets wat films uit die tijd soms nog met de hakken over de sloot haalt door de tijdsgeest, maar iets wat in een film van 2005 nogal averechts werkt.

Toch is Red Eye een amusante triller met een uitstekend spelend duo in een rare, ietwat gedateerde sfeer.

cma
Hier was Rachel McAdams een stuk beter dan in die schreeuw en drukke film met dat televisiestation. Beste een goede film en keek makkelijk weg.

Goeie film waarin een jonge vrouw tijdens een vliegreis wordt gedwongen mee te werken aan een aanslag. Deze thriller heeft een simpel plot, maar is effectief uitgewerkt. De spanning stijgt en het feit dat het zich grotendeels op een vliegtuig en vliegveld afspeelt draagt hier aan bij. Verder weten zowel Cillian Murphy als Rachel McAdams te overtuigen.

avatar van thunderball
Iemand enig idee wat er met de titel wordt bedoeld?

avatar van Ajax&Litmanen1
thunderball schreef:
Iemand enig idee wat er met de titel wordt bedoeld?

Google is your friend

De titel "Red Eye" verwijst naar de zogenaamde red eye-vluchten. Dit zijn vliegtuigreizen die 's avonds laat vertrekken en 's ochtends aankomen. Door de vermoeidheid en de jetlag krijgen passagiers soms rode ogen.

Red Eye - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van thunderball
Aha! Bedankt voor de uitleg!
Ik had geen idee dat dit een bestaande uitdrukking voor dit blijkbaar voortkomende fenomeen was.

avatar van SmackItUp
Het begin is nog wel goed, maar naarmate het verhaal vordert wordt cliché op cliché gestapeld en zitten er enkele ongeloofwaardigheden in die zo groot zijn als een huis die je niet links kan laten liggen. Jammer, het begin beloofde veel goeds, en ook het acteerwerk was best goed. Helaas wordt daar verder niet zo veel meer mee gedaan, en daardoor heb je maar weinig zin in de climax. 2,5*.

avatar van IH88
“Sometimes bad things happen to good people.”

Spannende film die jammer genoeg wel steeds ongeloofwaardiger wordt en van een psychologische thriller verandert in een standaard kat en muis spelletje. De film leunt op de ijzingwekkend sfeer en het samenspel tussen McAdams en Murphy en gelukkig scoort de film op beide onderdelen ruim voldoende.

De claustrofobische sfeer die je kan creëren in een vliegtuig is voer voor een spannende film en als je daar dan ook nog het uitstekende werk van McAdams en Murphy bij optelt, krijg je een spannende thriller die zeker wanneer het vliegtuig in de lucht hangt blijft boeien. Laat dat maar aan Craven over. De film heeft een korte speelduur wat ook helpt, want het verhaal is erg mager. Wanneer de film zich verplaatst naar buiten het vliegtuig gaat het dan ook mis. Dat kat en muisspel is best spannend maar het aantal ongeloofwaardige plotwendingen wordt te groot. Gelukkig blijven McAdams en Murphy sterk acteren, waardoor je het nog een beetje door de vingers wil zien.

avatar van ILDIB
Het meisje doet blijven kijken maar tis eigenlijk vrij slecht. Er zijn twee spannende scènes en that's it. De rest is tvfilm rtl8 woensdagavond niveau. En de simpelheid van sommige zaken stoort zoals de 007 kwaliteiten van meisje en hoe t hotel wordt gerund of ongel99fwardigheid slotactie in vliegtuig en deel op vliegveld.

avatar van martijn011
Een niet heel bijzondere actiethriller.
De film speelt zich voor een groot gedeelte af in een vliegtuig en ik vond dat eerlijk gezegd het beste gedeelte van de film. Op zich was het begin ook nog wel aardig boeiend, maar eenmaal uit het vliegtuig is het wel heel erg slecht. De film ontspoort naar mijn mening volledig op dat moment en het hele kat- en muisspel wat in het vliegtuig opgebouwd is verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Jammer, want McAdams en Murphy doen het op zich prima samen. Murphy als psychopaat is uitermate geschikt, McAdams geeft goed tegengas.
Al met al is het prima kijkvoer maar over een paar weken is waarschijnlijk alles in m'n geheugen al gewist wat betreft deze film.
Kleine onvoldoende.

avatar van Roger Thornhill
Deze DVD kocht ik indertijd heel goedkoop in een tweedehandswinkeltje vanwege de regisseur, de hoofdrolspeelster en de belofte van een aardige thriller. Als bonus bleek de mij totaal onbekende mannelijke hoofdrolspeler eigenlijk een verrassend charmante verschijning te zijn, en des te effectiever de schok toen hij net zo gemakkelijk naar de cold-blooded killer-modus kon gaan (zoals Roger Ebert zegt, "like James Spader, the good looks come with a warning" – dat is natuurlijk de James Spader van de jaren 80 en 90, niet die van The blacklist). Inmiddels heb ik Cillian Murphy in een dozijn andere films gezien (inclusief zijn vijf rollen bij Christopher Nolan) en weet ik wel dat hij uitstekend kan acteren, maar het blijft toch een prettige verrassing dat hij bij herziening van Red eye nog altijd even onaangenaam is. Wat helaas eveneens is gebleven is de scheiding in deze film tussen de sterke psychologische thriller van de eerste helft en de teleurstellende Psychopatische-Moordenaar-Met-Mes-Achtervolgt-Meisje-In-Huis-finale, en dat verpest toch wel veel van de film.

avatar van john mcclane 2
weer eens een leuke ( comeback ? ) van W. craven .
Cillian Murphy is weer eens op dreef , de opbouw is spannend en effectief .
Maar het slot is niet zo goed als je in gedachten had.]Maar wel spannend .