Red Eye (2005)

Thriller / Actie

geregisseerd door Wes Craven
met Rachel McAdams, Cillian Murphy en Brian Cox

Lisa Reisert heeft een hekel aan vliegen maar gaat toch op een vlucht naar Miami. Enkele minuten na het opstijgen onthult de man die naast Lisa zit, Jackson, de echte reden waarom hij aan boord is: hij heeft de opdracht een rijke en machtige zakenman om te brengen. Lisa is de sleutel tot succes in dit moordplan en als ze weigert mee te werken zal haar vader worden vermoord door een huurmoordenaar die op een telefoontje wacht van Jackson.

avatar van JanLo
SPT schreef:
De actie in het laatste half uur was erg vermakelijk, maar verder sloeg het verhaal echt helemaal nergens op. Een situatie als deze werkt alleen als je als misdadiger vanaf de achtergrond kan werken en de touwtjes in handen hebt. Nu lagen de incentives compleet verkeerd. Als Lisa in het vliegtuig direct alarm had geslagen was de misdadiger ofwel ter plekke of na een tussenlanding in de boeien geslagen. En wat denkt die compagnon dan te gaan doen? Om een statement te maken alsnog die vader afschieten? Lijkt me niet een erg realistisch plan: ze schieten er niets mee op, en met één van de daders al in de cel krijgt de politie een stel moordenaars praktisch in de schoot geworpen. De compagnon heeft eigenlijk geen andere keus dan wegrijden en duimen dat een simpele bedreiging en wat consternatie in een vliegtuig veroorzaken niet zo veel prioriteit heeft bij de politie.
Angst wil ook wel eens helpen dingen te doen die niet logisch lijken, dus dat verhaal van je slaat dus evengoed nergens op.

avatar van Shadowed
Best lekker.

Super simpele, maar toch erg degelijke film van Craven. Vond hem doorgaans een erg lompe regisseur maar hier bewijst hij toch ook wat subtieler overweg te kunnen. Maar het helpt dan ook redelijk dat ik vliegangst heb waardoor het allemaal iets enger voor mij is.

Want zelfs als je het vliegveld oploopt begon ik al mijn adem in te houden. Dan krijgt Craven automatisch een duwtje in de rug. Maar het is aan hem de taak deze spanning ook vast te houden en niet in te kakken met domme situaties. Maar hij weet het gewoon goed vast te houden.

Het is vooral een vlotte en simpele thriller die heel degelijk is in de uitvoering. Kundige spanning die voortdurend rondhangt en een degelijk verhaaltje met goede acteerprestaties die ervoor zorgen dat het blijft boeien. Gelukkig ook een hoog tempo.

Zoals verwacht gaat het in de slotfase een beetje mis maar Craven laat het niet volledig verzuipen en houdt de spanning er nog wel in. Het is vooral een vermakelijk popcornthrillertje die wel wat braver is voor Craven zijn doen, maar daardoor niet minder vermakelijk is.

McAdams en Murphy doen het trouwens ook gewoon goed. McAdams vond ik altijd een degelijk actrice en Murphy bewijst hier ook wel regelmatig best eng te kunnen zijn.

avatar van jeffreyraijmann
Ik vind dit geen goede film van Wes Craven, het word niet spannend en de dingen die in het vliegtuig zich afspelen komen bij mij niet overtuigend over.

Murphy is niet echt bepaald een topschurk, een beetje onhandig, dus deze film kon mij niet boeien, maar laat mijn mening u niet in de weg staan om de film toch te bekijken.

avatar van moviemike
Zolang Cillian Murphy in zijn passagiersstoeltje blijft zitten heeft hij veel praat . Vanaf het ogenblik dat Rachel McAdams haar girlpower bovenhaalt blijkt hij toch slechts een halfbakken softie te zijn!
Beetje eigen aan de films van Wes Craven. Van Freddy Krueger tot Ghostface, voortdurend vallen ze over hun eigen voeten of krijgen ze iets tegen hun hoofd gesmeten terwijl ze hun slachtoffers achternalopen.