Tickets (2005)

Italië / Verenigd Koninkrijk / Irak
Drama / Komedie

geregisseerd door Abbas Kiarostami, Ken Loach en Ermanno Olmi
met Valeria Bruni Tedeschi, Blerta Cahani en Martin Compston

Drie door elkaar verweven verhalen, die plaatsvinden tijdens een treinreis naar Rome. Toevallige ontmoetingen zetten een verhaal van liefde, geluk en opoffering in gang. Een oude zakenman komt tot nieuwe inzichten over het leven, nadat hij gedwongen is op het station te wachten wegens slecht weer. Een jongeman vindt liefde, maar tevens de verplichtingen die ermee gepaard gaan en drie Schotse jongens op weg naar een voetbalwedstrijd, wordt op deze reis de ogen geopend.

starbright boy (moderator)
Klinkt interessant. Ik vraag me af of het drie los vertelde verhalen betreft of dat de verhalen (en dus het werk van de regisseurs) door elkaar in de film zitten.

Voor zover ik het begrijp drie verschillende verhalen door elkaar verweven (elk verhaal door 1 regisseur gefilmd).

starbright boy (moderator)
Is dat ooit eerder gedaan eigenlijk?

avatar van Freud
Erg knappe film. Het zijn trouwens echt wel drie verhalen die na elkaar getoond worden, maar die door een paar links toch wat verweven zitten. En het feit dat ze zich in dezelfde trein afspelen natuurlijk.
Het eerste deel (Olmi) is prachtig. Een erg eenvoudig gegeven maar met zoveel zin voor detail en zo sfeervol uitgewerkt. Werkelijk alles zit perfect in dit filmpje.
Het tweede deel begint ook schitterend met een van de beste scenes die ik ooit gezien heb, Kiarostami speelt magnifiek met de verwachtingen en vooroordelen van de toeschouwer. Maar daarna loopt het een beetje vast door de karikaturale personages, bovendien heeft hij niet zo erg veel te zeggen. Grappig is het allemaal wel, maar vrij leeg.
Het derde deel, van Loach, is heerlijk. Eerst gewoon amusant, daarna vreesde ik even dat het te sentimenteel ging aflopen maar het fantastische einde maakt echt alles goed .
Het geheel is bovendien nog meer dan de som van de delen, omdat je als vanzelf de drie verhalen gaat vergelijken en als één geheel gaat zien. Drie keer totaal andere personages, maar het feit dat ze in dezelfde trein zitten (telkens in een andere klasse evenwel) geeft die verschillen toch meer betekenis.
De beste 'multi-regisseursfilm' die ik al gezien heb, en uberhaupt een van de interessantste en aangenaamste films die ik dit jaar heb bekeken.

avatar van Redlop
Het eerste deel is te kort, want de oude man blijft steken het mysterie dat de man kennelijk omhult. Slechts een dromerige oude man.
Tweede deel een portret van een irritant mens, verder niets. Derde deel was wel aardig vanwege het feit dat de drie Schotten in alle tumult Celtic-supporters blijven.
Luchtig niemendalletje van drie oudgedienden die samen iets leuks wilden doen. 2*

neo (crew)
Het idee is zo leuk en goed, maar dat pakt duidelijk niet helemaal goed uit. Het eerste deel loopt ten eerste al vast doordat 'verhaalvertelling' vrij vervelend was en mij totaal niks deed. Een oude man die flink aan het wegdromen is, daar kan je in mee gaan of niet. Bij mij het laatste. Werd mij 'verweten'' door sommige bezoekers ik maar moest afwachten tot ik die leeftijd had. Het meest simpele kan mooi zijn, het meest intrigerende thema op zich kan niks zijn. Tot zover mijn simpele pleidooi.

Gelukkig kwam het tweede deel meer tot leven met een ronduit irritante oude tante, die het bloed onder je nagels vandaan haalde. Discussies of ruzies in het Italiaans klinken ook altijd zo mooi naar mijn idee. Ook deze was niet bijzonder, maar al een stuk aangenamer dan de vorige. De derde van Loach was het absolute hoogtepunt , en was zowel grappig als vrij ontroerend. Loach leek het allemaal ook een beetje uit te vergroten. Voelde grote voldoening na die laatste. Kiarostami komt nergens dicht bij de kwaliteiten van vorige films, Valeria Bruno kende ik nog niks van, maar Loach komt hier toch wel dicht bij zijn eerdere repertoire. 3 sterren

avatar van Hip-Hop Drunkie
Ik moet deze nog is herzien , want ik kan me herinneren dat dit een zeer goede film is !

Fijne film.

Eerste deel van Olmi is een film van een ouder wordende regisseur over een ouder wordende man die een mooie ontmoeting meemaakt. Is niet helemaal wat het fijne gegeven had kunnen opleveren (er waren ook vooral visueel nog wat mogelijkheden), maar toch wel behoorlijk warm, aandoenlijk en mooi.

Kiarostami's tweede deel is het oppervlakkigste. Begint sterk, maar het is allemaal wat voorspelbaar en makkelijk. Wel erg vermakelijk, maar geen hoogtepunt in zijn oeuvre.

Dat is het filmpje van Loach eigenlijk wel. Beter dan de latere lange speelfilms die ik van 'm zag. Loach is zijn sociale zelf en blijft lichtvoetig. Geloofwaardig gespeel met verwachtingspatronen en een fijn happy end.

En dan treinen, altijd een zwak voor treinen in de film.