Crosswinds (1951)

Avontuur

geregisseerd door Lewis R. Foster
met John Payne, Rhonda Fleming en Forrest Tucker

'Jumbo'Johnson huurt Steve Singleton met zijn boot de 'Seeker'in om naar parels voor de kust van Nieuw-Guinea te duiken. Johnson bedriegt Singleton met valse vergunningen en hij wordt vervolgens veroordeeld tot een gevangenisstraf en verliest daarbij ook nog zijn boot. Wanneer hij wordt vrijgelaten gaat de nu arme Singleton samen met de booteigenaren Daubrey en Sykes op zoek naar een neergestort vliegtuig met een lading goud. Tijdens het zoeken redt het drietal één van de vliegtuigpassagiers, de aantrekkelijke roodharige Katherine Shelley, uit handen van koppensnellers. Dan duikt 'Jumbo' Johnson weer op. Shelley lijdt de vier mannen naar de plek van het neergestorte vliegtuig. Wanneer het goud wordt geborgen ontbrandt de strijd om de verdeling.

Dick2008
Prima onderhoudende film hoewel eigenlijk gekeken vanwege Rhonda Fleming.

Dick2008
Nou alweer bekeken vanwege Fleming. Knappe actrice dat wel, maar dat is het dan ook. Fantasierijke avonturenfilm. Of je zo lang onder water kan blijven (in panieksituatie), rest de vraag, wat ik me bijvoorbeeld bij die James Bond-films ook wel eens af vraag. Het is gewoon in Amerika opgenomen, maar die oude B-films blijven toch wel hun charme houden.

Het is overigens John Payne die een goede rol neerzet, waardoor de film nog wel aardig onderhoudend is. Verder mooie sfeervolle opnamen en onderwaterscènes. Een film die nog wel goed van start gaat maar aan het eind juist weer is afgezwakt. En lastig inschatten nu, omdat het alweer lang geleden is dat ik deze heb gezien. Maar kan best zijn dat hij zelfs iets beter is (geworden). In ieder geval een betere film dan Jivaro, ook weer met Fleming. 3.0