• 8.222.453 stemmen

Hands of the Ripper (1971)

Horror / Thriller | 85 minuten

Genre: Horror / Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Peter Sasdy

Met onder meer: Eric Porter, Angharad Rees en Jane Merrow

Over Hands of the Ripper

"The hands of Jack the Ripper live again..."

De jonge dochter van de vroegere Jack the Ripper is getuige van de moord op haar moeder door haar vader. Vijftien jaar later heeft ze nog steeds last van deze traumatische gebeurtenis en pleegt ze moorden in momenten van trance. Psychiater John Pritchard is ervan overtuigd dat hij haar kan genezen en besluit haar te helpen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Deze Hammer-film werd begin de jaren zeventig in onze contreien uitgebracht als "De Dochter van Jack de Wurger".

De dochter van Jack the Ripper ziet haar vader voor haar eigen ogen haar moeder vermoorden. Voor hij wegvlucht geeft hij haar een kus. Het meisje is getraumatiseerd en groeit op met de vrees de ziekelijke moordzucht van haar vader te hebben overgeërfd. Later in haar leven brengt ze iedereen die haar probeert te omhelzen om het leven. Een psychiater wil zich over haar ontfermen maar ook hij kan haar niet genezen.

Knappe vertolkingen en een geslaagde sfeerschepping. Een Victoriaanse terreurfilm die de liefhebbers van het genre beslist zal aanspreken.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Teleurstellende ripper.

Een sfeervolle, maar zwak aandoende griezelfilm uit de beroemde kluizen van filmstudio Hammer. Voorzien van overdreven acteerwerk en een zeer mager verhaaltje, dat spanning ontbeert en ook qua kills nogal teleurstelt. De vreemde romantische ondertoon vervreemd de kijker nog meer van het scherm en de Jack the Ripper-link slaat helemaal nergens op. De film kent een aantal momenten die allesbehalve komisch zijn bedoeld, maar hilarisch overkomen.

Matig.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Eric Porter speelt op overtuigende wijze een Freudiaanse dokter die hoopt de psychopathische Anna (Angharad Rees) te kunnen genezen met zijn psychoanalyse.

Een tof "nieuw" concept dat ik tot op heden nog maar zelden in een horrorfilm verwerkt zag. Ook het idee dat het meisje de dochter zou zijn van de enige echte Jack the Ripper is best origineel verzonnen. De uitwerking had nog iets beter kunnen zijn, zo zijn de scenes waarin hij tot zijn dochter spreekt nou weer niet de meest geweldige van de film, maar er valt verder nog genoeg te genieten om het hierdoor te laten bederven.

Zo is de cast, ondanks dat het niet echt bekende Hammer gezichten bevat, behoorlijk sterk. Ook de soundtrack is erg sfeervol en past prima in de setting. Men had er bij Hammer weer prima voor gezorgd om de film visueel gezien tot een plaatje te maken. De kostuums, de straten, de koetsen. De sets zien er werkelijk weer geweldig uit.

Daarnaast is deze Hammer film bijzonder bloederig voor zijn tijd. De liefhebbers van de ouderwetse gore effecten kunnen hier en daar nog wat moois zien in deze film. Volgens mij was dit zo'n beetje één van de meest gewelddadige en bloederige Hammer films die ik tot dusver gezien heb.

Wederom een fijne film voor de liefhebbers van de ouderwetse Britse horrorfilms. Wederom een knap staaltje werk van regisseur Paul Sasdy.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Poster geretoucheerd van CineMaterial en geplaatst. Ik denk dat ik de Movieposterdatabase die terug online is nog weinig zal bezoeken.

De Blu-ray is te koop in Engeland met Engelse ondertitels. Hij is ook te koop in de States.

avatar van mrklm

mrklm

De zieke geest van Jack the Ripper leeft voor in zijn getraumatiseerde dochter [Angharad Rees], een op het oog volstrekt onschuldige, aantrekkelijke jonge vrouw die echter een Jeckyll & Hyde doet wanneer iemand haar kust. Eric Porter speelt Pritchard, een dokter die haar onder zijn hoede neemt en tracht haar te genezen met Freudiaanse middelen en ondertussen probeert haar misdaden toe te dekken.

Ondanks het vergezochte (en ietwat bizarre) basisgegeven is dit een bovengemiddelde Hammer-film. Rees en Porter zijn prima in de hoofdrol en hoewel de moordscènes weinig van elkaar verschillen maakt de aandacht voor de sfeer van het tijdperk waarin de film zich afspeelt veel goed.

avatar van Noodless

Noodless

Misschien wel een vergezocht verhaal over de dochter van The Ripper, maar het verhaal weet dankzij de setting, de aankleding, de kills en de sfeer je best te vermaken. De kills zijn toch redelijk bloederig voor zijn tijd. Goed acteerwerk overigens met name Angharad Rees als Anna en Eric Porter als psychiater Pritchard die zich om haar bekommert. 6/10

avatar van joolstein

joolstein

Geen typische vintage Hammer-horror maar wel zo dichtbij als je kunt komen. De film heeft veel van de horrorstijlen die Hammer zo leuk maken. Dit doen ze door een fascinerend centraal idee: combineren van de dochter van Jack de Ripper met de Victoriaanse freudiaanse psychologie en wetenschap.

Het lukte het tanende Hammer zelfs om een film uitbrengen voordat dit onderwerp in verschillende andere films van rond die tijd werd gebruikt. De film is van de Hongaarse regisseur Peter Sasdy. Deze maakte het in hetzelfde jaar uitgekomen Countess Dracula (over gravin Elizabeth Bathory) Wat dus eveneens een pseudo-historische verhaal bezat. Met dat verschil dat die film voor menig kijker één van de slechtste Hammers was.

Het plot draait om dat niemand gelooft dat een jong meisje zulke gruwelen kan plegen. Daardoor kan je de film misschien als een psychologische thriller zien maar het bevat ook voor Hammer zijn doen enkele bijzonder fijne bloederige moorden. De uitstekende climax die zich afspeelt in St Paul's Cathedral is een memorabele! Wel minder naaktheid dan het publiek in het begin van de jaren 70 gewend was.

De successen van voorgaande jaren bleef voor Hammer-studio's in 1971 al een tijdje uit. De budgetten werden steeds krapper en de sets duidelijk goedkoper, echter zijn de productiewaarden en de historische sfeer hier een stuk hoger. Men had namelijk het geluk dat in Pinewood de sets van Billy Wilders weelderige The Private Life of Sherlock Holmes (1970) nog overeind stonden en mochten gebruiken. Ook werd er slim gebruik gemaakt van buitenkanten van huizen.

Het bevat alles wat je zou willen van een befaamde horror-huis Hammer film; een goed plot rond een psychologisch mysterie. prima acteerwerk en slasher elementen met goede gore!