D.O.A. (1988)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Annabel Jankel en Rocky Morton
met Dennis Quaid, Meg Ryan en Daniel Stern

Het leven van een literatuurprofessor wordt een hel als één van zijn studenten, een veelbelovende leerling, zelfmoord pleegt. Een korte tijd daarna wordt hij zelf vergiftigd. Hij heeft nog 48 uur te leven en probeert in z'n laatste dagen uit te zoeken wie daar achter zit.

Eva
kijk het origineel.

avatar van Goodfella
Film begint wel aardig, maar ontaard in een standaardthrillertje met een zwak einde.

Vond het trouwens mooi hoe aan het eind het contrast langzaam verdween naarmate de gemoedstoestand van de hoofdpersoon ook "slechter" werd...

Daarom 2.5 sterren.

Van dik hout...

avatar van petey
die zingen toch? Beetje achterhaald, is intussen beter en leuker gedaan.

Diesel
Remake van Rudolph Maté's klassieke film-noir D.O.A.

Redelijke film niet erg slecht ofzo. Het eind is niet zo bijzonder en dat is jammer... 2 sterren.

avatar van mikey
Herzien: Bijzonder matig filmpje in zoiets als post of neo-noir stijl. Wordt wel gered door ryan en quaid. 2

Meneer Bungel
De klassieker heb ik tot nu toe nog niet gezien, was ook van ver voor 'mijn tijd', ik ben (helaas? och...) in mijn jeugd begonnen bij de lokale plattelandsvideotheek die vooral in die tijd het meest recente materiaal in de verhuur had. Veel klassiekers en oudere films trof (en tref?) je daar nou eenmaal niet. Indertijd onderhoudend en spannend, maar net als 'Desperate hours' (ook al een remake) zou dit bij herziening wel eens flink kunnen tegenvallen. Ik hou het nog even op drie sterren.

Meneer Bungel
''I don't think...''
''You shouldn't brag about that!''

Herziening (niet zo'n probleem met de bbc die deze regelmatig van stal haalt) en absoluut niet tegengevallen. Het hele verhaal is wel tamelijk preposterous, maar met de vele mooie (wel neigend naar kitschy, maar geen probleem) scènes, shots, acties en zelfs alle twists was het toch goed genieten van anderhalf uur style-over-substance. Quaid en Ryan (en Rampling, maar ook de rest van de cast) vullen hun rollen met veel '90s verve in, ook een beetje zoals de soundtrack; ruig zonder echte ruwe kantjes. Een in wezen ongevaarlijke thriller die echter een boel plezier opleverde.

Te noemen: een guilty pleasure? Van drie twijfelachtige naar drie dikke sterren in ieder geval.

avatar van BlueJudaskiss
Vorige week gezien, en eigenlijk erg van onder de indruk. Mooi in beeld gebracht vooral. Verhaal liep niet over van realisme, maar soit. Fijne verrassing.

avatar van Roger Thornhill
Ik herinnerde me dit als een matige remake van het uitstekende origineel uit 1949, maar bij herziening valt hij toch alleszins mee. Aardig gespeeld (ik heb altijd wel een zwak voor Dennis Quaid gehad), mooie onduidelijkheid over de identiteit en de motivatie van de dader, een behoorlijk tempo, aardige visuals, een sterke scène bij de teerput, en een einde dat gelukkig geen "cop-out" (miraculeus antivirus o.i.d.) is, want hoewel we Quaid niet zien sterven (zoals Edmond O'Brien 40 jaar eerder wèl) mogen we er aan de hand van de manier waarop hij in zwart-wit de focus uitwandelt wel van uitgaan dat zijn uren geteld zijn en blijven). Mooi gebruik van Don't bang the drum van de Waterboys. De regisseurs zijn een echtpaar, en de vrouwelijke helft daarvan liet de muziek verzorgen door haar broer die vooral bekend werd als één van Ian Dury's Blockheads.

Matige film waarin een schrijver en leraar wordt vergiftigd en nog maar een dag de tijd heeft om te achterhalen door wie en waarom. Een prima gegeven voor een thriller, echter is het plot ongeloofwaardig en dit geldt ook voor de personages (mede hierdoor wordt het ook nergens spannend). De film heeft verder wel een vlot tempo en er gebeurd ook genoeg.

avatar van Filmkriebel
Een literatuurleraar en ex-schrijver wordt vergiftigd en moet zijn eigen moord zien op te lossen in de tijd dat hij nog te leven heeft. Ik kon de film-noir cinematografie waarderen al is deze remake van de film van Rudolph Maté niet altijd even goed. Maar de whodunnit houdt lang stand en je hebt niet snel door hoe de eindjes aan elkaar hangen. Voor mij mocht het wat grimmiger en duisterder. Nu is het allemaal teveel 80s formule: de studente die betrokken wordt, de humoristische momentjes, de muziek. Trouwens het einde was mooier geweest had men Quaid laten sterven nadat hij zijn verhaal heeft gedaan in het commissariaat. Maar goed, het witte licht op het einde duidt erop dat hij het niet haalt. . Niet helemaal geslaagd want men kon hier met eenvoudige aanpassingen een sterkere film van maken, maar zeker geen onvoldoende.

PS : Gave poster hier . Quaid in Jezuspositie tegen een klok.