Cry_Wolf (2005)

Alternatieve titel: Cry Wolf

Horror / Thriller

geregisseerd door Jeff Wadlow
met Julian Morris, Lindy Booth en Jon Bon Jovi

Als een jonge studente op brute wijze wordt vermoord, gaan de geruchten in de universiteit Westlake Prep snel rond. Niet veel later komt Owen Matthews, een jonge student uit Engeland, op de school. Owen maakt al snel kennis met de mooie Dodger, zijn huisgenoot Tom en een stel anderen. Samen bedenkt de groep een spel voor Halloween; ze sturen iedereen een mail met de leugen dat de moordenaar van de jonge studente (ook wel The Wolf genoemd) opnieuw zal toeslaan. Owen en de rest hadden echter niet kunnen voorzien wat voor gruwelijke gevolgen deze simpele grap zou hebben.

Redelijk fijn filmpje.

Aardige opzet, die alleen met iets teveel voorspelbare twists uitgewerkt wordt. Hoewel de film een aantal theorietjes mooi in het midden laat komt het einde toch niet bepaald als een verrassing.

Er hangt echter wel een redelijk aardig sfeertje. Visueel wel oké, soundtrack een beetje aan de muffe kant maar bepaalde scenes (die bibliotheek met het gekke licht) zijn best aardig in elkaar gedraaid. Van dit soort momenten moet de film het hebben.

Verder ook wel leuk dat deze horror eigenlijk helemaal geen horror is, maar enkel zo is opgezet. Acteerwerk is best redelijk nog. Geen ubervervelende jeugd (al kan je zo ook moeilijk sympathiek noemen).

Best fijn als tussendoortje dus. Vast geen film die blijft hangen, maar enkele goed getimede scenes maken er een vlot en vermakelijk filmpje van.

avatar van Elineloves
Aardig filmpje. Het lijkt geen standaard teenslashermovie te zijn, want hierbij draait het voornamelijk om het verhaal en enkele goede twists. Weinig gore, weinig sex, veel gebruik van 'nieuwe' media als Yahoo, MSN, sms etc. Vrij mysterieus en af en toe wanneer je denkt: hij/zij is het, wordt je verrast door een nieuwe gebeurtenis. Redhead Lindy Booth zet een fijne rol neer, evenals haar tegenspeler.

Mooie shots, redelijke soundtrack en het kijkt vlot weg.

avatar van horrorfreak23
Ik vind dit een aardige film met een toch wel leuk en onverwacht eind.
Wat de film nog een tik leuker maakt is Jared Padalecki!

melvddonk
Lekker tussendoortje!

Cry Wolf kijkt erg lekker weg. Vooral door de vlotheid van de film zijn voor je het weet de 90 minuten voorbij. Het verhaaltje is leuk. Het is allemaal redelijk voorspelbaar en dat Dodger er wat mee te maken had kwam dan ook absoluut niet als een verrassing. Wat wel als een verrassing kwam was dat zij ook degene was die het meisje in de bossen had vermoord. Leuke twist dus aan het einde.

Het sfeertje in de film is erg fijn en bij vlagen is het erg spannend. Het is alleen jammer dat de film de spanning niet continue vast weet te houden. Wat wel fijn is, is dat je af en toe op het verkeerde been wordt gezet. Ik hou wel van dat 'gissen naar de killer' gebeuren. Al was er eigenlijk helemaal geen sprake van een killer in deze film.

Ja, leuk filmpje.

avatar van 606
leuke film met een zeer goeie twist in het plot die je niet direct ziet aankomen.
Goeie kills en goed geacteerd,

3 sterren

avatar van Halcyon
Toch wel één van de betere neo-slashers die in de nasleep van Scream met karrenvrachten op de markt gedumpt werden. Je kan er eindeloos over discussiëren: slasherfilms blinken doorgaans niet uit in intelligente scenario’s, maar Cry_Wolf is hierop – binnen de genrestandaarden weliswaar – ongetwijfeld een uitzondering. De moordenaar en zijn modus operandi zijn dan wel niet van de spectaculairste, door de slimme manier waarop het red herring procédé wordt toegepast is de spanning van begin tot einde te snijden. De cynische ontknoping zet dit nog eens extra in de verf. Enig minpuntje zijn de personages die minder kleurrijk zijn dan in pakweg Scream of Urban Legend.

Middelmatige film die zo af en toe zn leuke momentjes kent. acteerwerk is vrij redelijk.

2.5 ster

avatar van nightbreed
Slecht.

avatar van jordandejong
Onverwachts tof filmpje..

De eerste 45 minuten gebeurd er vrij weinig. Het sympathieke sfeertje en o.a. de fijne aanwezigheid van Lindy Booth zorgen er echter voor dat het nergens verveelt en het heel erg goed bekijk baar wordt. Jammer genoeg was het acteerwerk van Julian Morris wat minder.

De film kent een paar hele leuke scene's waaronder de scene waarin de jongeren de killer ''creëren''. De film springt het laatste halfuur van twist naar twist en dat zijn af en toe hele goed gevonden twists. Vooral het einde vond ik top.

Verwacht geen horror met veel gore en boobs. Cry_Wolf is iets totaal anders als de meeste teen slashers.

avatar van TragieStar.*
Was wel redelijk spannend. De cast vond ik vrij matig, vooral de hoofdrolspeler, al was hij best knap. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig de eerste helft, terwijl de tweede helft toch wel een paar spannende momenten heeft met een paar twists.

En dat is dan ook een beetje de kracht van deze film, je zit er elk moment goed in, en het loopt anders dan je denkt. Had al vanaf het begin door dat er iets niet deugde aan Lindy Booth.

Laat je niet misleiden door de poster en door het genre: horror, want je kan het eerder omschrijven als een Thriller.

avatar van Angelo2
Vrij suffe thriller waarbij we lang moeten wachten voordat er wat gebeurd. Het was allemaal niet vervelend om naar te kijken maar had nergens nu van...wow... goede filmpje dit. Het verhaal en de ontknoping waren aardig gevonden dat kon voor mij de film niet redden. Een 5

avatar van Spetie
Best een leuke slasher, die het vooral moet hebben van een leuk sfeertje en een amusant verhaal met enkele leuke twists, ook al blijven sommige zaken best voorspelbaar.

Het is misschien allemaal niet heel erg origineel, maar de uitvoering is naar behoren. Ik vond de acteurs het hier nog best goed doen en vooral de uiteindelijke ontknoping mocht er best zijn. Dat het verhaal wat langzaam op gang komt met de moorden, vond ik ook wel fijn. Meestal wordt het een en ander in andere van dit soort films nog wel eens afgeraffeld, maar dat viel hier ook goed mee.

Verder is het allemaal niet heel erg bijzonder of memorabel, maar het feit dat er nauwelijks ergernis opwekkende momenten aanwezig zijn in Cry_Wolf, is misschien nog wel het allergrootste pluspunt. Zeker niet slecht dus en in het genre één van de leukere films.

Ik vind de poster wel cool.

avatar van sassette
Best leuk...

Het komt weinig voor dat ik een film die zo laag beoordeeld wordt op moviemeter goed vind, maar ik vond hem 4 sterren waard.

avatar van Friday the 13 th
Zeker geen slasher à la Scream, maar een spannende whodunit. Als kijker wordt je meermaals gefopt. De ontknoping is goed!

avatar van jeroentjuhhhhh
Scream is gewoon een whodunit en Cry_Wolf is dan ook duidelijk één van de vele titels in de 'aftershock' van het genre dat zich (zoals bijv. de Urban Legends film) vastklampt aan die 90's classic. Dat maakt het geen beste film, maar ik heb sowieso al weinig met Britse tiener-horror. Op één of twee scenes na gewoonweg heel flauw geschoten. De conclusie kan ik dan wél weer waarderen, maar dat had ook minder uitgelegd kunnen worden (leg het de kijker alleen voor, maar kauw het niet fijn).

Filmposter: super.
Sommige flitsende beelden: mooi gedaan.
Sowieso mooi in beeld gebracht, op de soft focus beelden in de kantine na (leek haast wel een Nicki Minaj videoclip).
Ook leuk: die nieuwe communicatiemiddelen, SMS etc. hoewel het er wel wat dik bovenop lag.

Blijft over: een verhaal die de gemiddelde Derrick aflevering niet overstijgt.

avatar van FillumGek
Als pure horror schiet de film te kort, maar het doet voldoende dingen wel goed om er toch een voldoende uit te slepen.

Zo is het campus-sfeertje erg lekker en is de cast sympathiek met de erg mooie Lindy Booth voorop. Goed geacteerd, ook door hoofdrolspeler Morris en Supernatural's Jared Padalecki. Wat Cry Wolf goed te verteren maakt is dat het seriemoordenaar-onderwerp ook centraal staat bij de groep jongeren. Ze spelen namelijk een spel waarbij ze een moordenaar moeten creëren wat zorgt voor enkele leuke vondsten. Samen met de vlotte editing verveelde ik me nauwelijks, ook al heb je na vijftig minuten nog geen kill gezien (behalve in de openingssequence).

Wat minder goed is, is het gebrek aan on-screen murders en wat lekkere gore. Zoals vermeld staat dit omschreven als horror, een slasher, maar een volbloedje is het echt niet. In tegenstelling tot zijn 'genregenoten' steekt het scenario wél goed in elkaar. Je wordt met meerdere plottwists om je oren gezwaaid en sommige zijn leuk gevonden. Het einde had ik wel een beetje verwacht. Dacht ik... totdat Dodger nog even op het politiebureau kwam. Sterk.

De film is lekker vlot met inderdaad de nadruk op moderne communicatiemiddelen en hangt met geslaagde editing aan elkaar. Af en toe werd ik wel een beetje flauw van de vele pranks, maar door het einde krijgt de film nog een iets hogere score. Alleen op horrorvlak had het wel wat sterker gemogen.

avatar van Gang_Star
Redelijk. Een film met een standaardverhaal maar dan net iets even anders uitgewerkt. Qua sfeer best sterk, maar inhoudelijk enigszins wat zwak voor een horrorfilm. Helaas geen gore, maar gelukkig redelijk spannend. Het einde vond ik qua uitkomst een stuk minder. Als totaalplaatje had hier naar mijn idee meer in kunnen zitten, maar de rating van 12+ staat dit helaas in de weg.

avatar van Corcicus
Vooral heel saai.

avatar van Collins
Een slasher, zo lijkt het vanaf de start. Maar maar dan wel een slasher die op een non-horror manier is uitgewerkt. Er zijn kills, dat wel. De kills zijn niet heel expliciet in beeld gebracht. Ze ogen tamelijk bloedeloos. De kills vormen dan ook niet het hoofdbestanddeel van de film. Het hoofdbestanddeel bestaat uit een spel dat door de studenten wordt gespeeld en uit de hand loopt. Dat spelelement zorgt voor allerlei uitwaaierende verhaallijntjes. De kills zijn zo'n uitwaaiering. De film is daarom geen heuse slasher maar eerder een thrillerachtige whodunnit met een beoogd hoog mindfuck gehalte.
Het is een film met veel studentikoze lol. Beetje veel. Een film met vele verrassende wendingen. Beetje veel. De grote hoeveelheid twists en studentikoze grappen vermoeien het verhaal. Er is steeds weer iets. Een andere invalshoek. Een nieuwe verdachtmaking. Een nieuw detail. Er is zoveel dat het de inleving en de spanning aantast. Enigszins murw gemaakt door zoveel afleiding, treedt dan onverbiddelijk de desinteresse in. Who cares. Nou, ik niet meer vanaf een bepaald moment. Van mij mocht iedereen op een slasherachtige manier de film verlaten. Zonder enige voorkeur mijnerzijds. Geen enkel personage boeit genoeg om sympathie voor te koesteren. Hoewel ik moet toegeven dat hoofdrolspeelster Lindy Booth wel een sentimentele snaar raakte.
Nee, deze film is niet bepaald een nagelbijtertje. Toch blijft een algeheel gevoel van lethargie uit. De film heeft vaart. Dat is de redding. De vaart behoedt je voor een totale val in de lusteloosheid. De scènes zijn kort. De handelingen zijn snel. De dialogen vragen niet veel aandacht. Dat helpt allemaal wel bij het doorbijten na de afgenomen eetlust. Er rest steeds net genoeg trek om de rode draad niet kwijt te raken.
'Cry Wolf' is dan ook slechts een zozo film.

avatar van joolstein
Leuk twijfelgevalletje van is het ‘slasher’-film of toch niet?

Met de opening van de film waarin een moord op een meisje in het bos door een gemaskerde achtervolger te zien is, lijkt het erop dat we hier wel met één van doen hebben. Ook als de jongere aankondigen dat ze naar een zomerhuis willen afreizen, lijkt een teken dat het er één gaat worden. Des te leuker is het dan ook dat dit niet het geval is. Helaas is de gore mager endoor de twistmist het vooral inpakt. Ook is er geen naakt te bekennen. Al maakte sommige spannende outfits Lindy Booth (je zal maar Dodger heten?) nog een hoop goed. De jonge cast speelt netjes voor een gemiddelde Amerikaanse high-school film. Maar hoger dan dit komen zij qua niveau ook niet. Er zijn een paar goede en spannende scènes zoals in een bibliotheek waar de lichten aanspringen of de achtervolgingsscène met Owen in de keuken. Regisseur Jeff Wadlow heeft daarom met ‘Cry_Wolf’ een vermakelijke aardig origineel uitgevoerde-thriller gemaakt. Oh en voor de geïnteresseerde is Jon Bon Jovi in een bijrol te zien.