Ljubavni Slucaj Ili Tragedija Sluzbenice P.T.T. (1967)

Alternatieve titels: Love Affair, or The Case of the Missing Switchboard Operator | An Affair of the Heart

Joegoslavië

geregisseerd door Dusan Makavejev
met Miodrag Andrić, Ružica Sokić en Slobodan Aligrudić

In Love Affair, or The Case of the Missing Switchboard Operator onderzoekt Makavejev op essayistische wijze het menselijke erotische verlangen. Makavejev begint met het simpele gegeven van een romance tussen een telefoonoperator en een rioolzuiveringsengineer tegen de achtergrond van de turbultente Joegoslavische politieke ontwikkelingen, om vervolgens de zaken drastisch ingewikkelder te maken met het toevoegen van lezingen door een sexuoloog, een uiteenzetting over de evoluerende rattenpopulatie en de autopsie van de hoofdpersoon.