Les Démoniaques (1974)

Alternatieve titels: The Demoniacs | Curse of the Living Dead

Frankrijk / België
Erotiek / Horror
95 minuten (oorspronkelijke bioscooprelease) / 100 minuten (extended cut) / 77 minuten (gecensureerde versie)

geregisseerd door Jean Rollin
met John Rico, Willy Braque en Lieva Lone

Als een groep piraat-plunderaars in een scheepswrak nog twee levende vrouwen ontdekt, verkrachten en mishandelen ze het duo tot ze bijna dood zijn. Zwaargewond weten ze weg te kruipen, waarna ze bij een oud kasteel aanbelanden. Daar sluiten ze een pact met de duivel, die hen de kans geeft om wraak te nemen op de plunderaars.

Ah, Queto zit in z'n ero-horror fase .

Moest ik toch ook eens wat van gezien hebben, dus toen the horror channel hier een hele reeks van uitzond heb ik er maar eens een en ander van opgenomen. In het beste geval zijn ze zo slecht dat het leuk wordt (met allerlei neppe effecten a la Ed Wood), in het slechtste geval niet meer dan geestdodend. Deze film valt helaas in de laatste categorie. Vooral veel lange scenes waarin personages eindeloze stukken wandelen en/of voor zich uit staren.

Rollin is eigenlijk een buitenbeentje in de horrorerotiek overigens, met relatief weinig horror en weinig seks (al kleden de actrices zich wel met enige regelmaat uit, zonder dat het plot daar een motivatie voor hoeft aan te dragen). In plaats daarvan concentreert hij zich meer op klassieke drama's en een mystieke sfeer, al vind ik dat (in de drie films die ik tot nu toe van hem gezien heb) niet echt zo best overkomen. Een en ander uit zich in mijn ogen vooral in een erg minimaal plot, en een volledig gebrek aan vaart. Veel humor is er ook niet bij.

Rollin heeft wel een soort van cult-status. Maar ja, dat zegt kwalitatief niet zo veel natuurlijk .

Weet ik (vandaar mijn interesse in hem), maar waar dat op gebaseerd is ontgaat mij vooralsnog. Maar goed, ik moet zijn meest geprezen films nog zien.

Als twee meisjes door een bende piraten worden verkracht komen ze terug om wraak te nemen, met hulp van een of andere snoodaard in een cape. Het is hard zoeken naar dat mistige, dromerige sfeertje van andere Rollin films die ik tot nu toe gezien heb. De lichtman heeft 's morgens alle schijnwerpers vol aan gezet en is daarna waarschijnlijk de kroeg ingedoken. Zelfs in nachtelijke scenes is alles frontaal belicht vanuit alle mogelijke hoeken waardoor de sfeer nogal doodvalt. Acteerwerk is ook bedroevend slecht, met name kapitein piraat doet niet anders dan continu gekke bekken trekken. De eerste helft van de film lijkt met zijn Peppi en Kokki kostuums nog het meest op een uit de hand gelopen carnavalsnacht. Naarmate de film vordert krijgen we hier en daar wel wat creatieve shots te zien maar ze zijn bijzonder spaarzaam. Doordat het allemaal zo wonderlijk slecht en bizar is heb ik toch 90 minuten lang met wijde ogen zitten kijken en was het laat op de avond nog best vermakelijk, voor een keertje.

Vele mooie rijpe vrouwen passeren de revue in deze matige productie.

avatar van misterwhite
Zeer zwakke film

Het was een pure gok maar dacht het toch eens te wagen. Maar dit was wel echt slecht. De acteerprestaties waren echt vreselijk, het verhaal stelt niet veel voor en voor de rest hier en daar wel eens een iets wat intressante scéne maar dan werd het weer niets.
Jammer!

avatar van Vascago
Verschrikkelijk saai ondanks de erg mooie dames die zich veelvuldig naakt laten zien. Acteerprestaties en plot slaan als een tang op een varken. Ook de soundtrack is bagger. Einde is te debiel voor woorden.

avatar van Legan
Rollin is een regisseur met aardig wat missers op zijn naam, maar daar valt Les Démoniaques zeer zeker niet onder. Het tegendeel zelfs.

Hij creëert direct vanaf het begin, mede door de bombastische en eigenlijk best ouderwetse score, een uitstekende sfeer van dreiging, vergelijkbaar met een Hammer. Een zeer sterk punt van de film waardoor het gelijk je interesse weet te wekken en houden. Overigens past de muziek zich goed aan de scènes en speelt het vaak tweede (of derde) viool; hierdoor krijgt het geen kans om de kijker te irriteren.

Gaandeweg krijgen we natuurlijk de nodige naaktheid te zien, waarbij er vaak met de camera wordt gespeeld zodat de kijker niet direct alles te zien krijgt. Nog een pluspunt.

Het acteren alsmede de inhoud van de film is misschien wat mager, maar de uitwerking (alsmede de neerzetting van de personages) is van een dermate niveau (aangedikt met soms een lichte neiging tot het theatrale) dat deze minpunten niet eens merkbaar zijn tenzij je er echt op gaat letten. Chapeau!

Er is een prima afwisseling in locaties en decors die er ook nog eens goed uit zien (meestal niet zo het geval bij low budget films) door goed camerawerk (close ups, dan weer lange shots, aparte camera angles, ...) en aardige belichting. Ook qua vaart valt er weinig op aan te merken. Deze is constant en goed zonder zich te haasten of in een moeras te vallen.

Grootste minpunt aan de film zijn de twee jonge slachtoffers. De vrouwen, die later Les Démoniaques worden, hebben al nauwelijks zinnen, maar kunnen totaal niet acteren. Een miscast vanjewelste en een bron van irritatie. Een ander minpunt is als in de tweede helft de sekte aan bod komt. Voegt bar weinig toe aan de film (qua dreiging, inhoud, bloederigheid, naaktheid, ...).

Maar uiteindelijk, vooral door het visuele, een verrassend sterke film.

avatar van RuudC
Onverwachts eigenlijk helemaal geen vervelende film. Het eerste wat opvalt is dat de sfeer er behoorlijk goed in zit. Het doet aan de oude Hammerfilms denken en dat is absoluut een pluspunt. Zeker de scenes in het kathedraal zijn erg mooi. Les Démoniaques heeft alles in zich om een grindhouse klassiekertje te kunnen worden. Het verschil komt toch doordat Jean Rollin een slecht scriptschrijver is. Het zou ook al heel wat schelen wanneer hij degelijke acteurs gecast zou hebben en minder om het seks element zou geven. In elk geval is het prettig dat de meeste seks in Les Démoniaques een ander doel heeft dan het louter opgeilen van de kijker. Het is jammer dat de twee hoofdactrices vooral door de mand vallen. Zelden zo’n talentloos hoopje ellende gezien. Het enige waar zij goed in waren is stil staan (of liggen) en wat dom voor zich uit staren of krijsen. Gelukkig helpen enkele subkarakters het verhaal een beetje interessant te houden. Ook dan komen we weer in die prachtige kathedraal waarin onze twee mutsen bovennatuurlijke krachten krijgen. Het spektakel blijft uit en eerlijk gezegd is het enige dat ik echt jammer vind, is dat Jean Rollin in de regisseurstoel heeft gezeten. Met een capabele vervanger had dit een stuk beter kunnen zijn. Laat ik maar vooral positief eindigen door te zeggen dat het voor een Jean Rollinfilm reuze meevalt. Het had veel erger kunnen zijn.

avatar van Mac Hammer Fan
Amai... De vergelijking met Hammer is toch veel te veel eer voor deze stuntelige prent. Het verschil is hemelsbreed, hoor. De vertolkingen zijn hier amateuristisch en de plot is goedkoop. Een geslaagde griezelsfeer is zoek en de speciale effecten zijn om bij te huilen. Af en toe weerklinkt de donder en er is geen vuiltje aan de lucht. Hier en daar een mooi shot en een vleugje surrealisme betekent nog niet dat je een goede film hebt. Met de lokaties (kust van Normandië, scheepskerkhof en een vervallen kerk) had men veel meer kunnen bereiken, maar het is duidelijk dat de financiële middelen ontbraken. Neen beste mensen, de slechtste Hammer is hierbij vergeleken nog bijna een meesterwerk. Dit is tijdverspilling, zoals nog veel andere films van cult-regisseur Rollin. Als je dan toch iets van deze kineast wil bekijken, neem dan "Les Raisins de la Mort" of eventueel "Fascination". Of nog beter: bekijk een echte Hammer horrorfilm. Keuze genoeg.

avatar van RuudC
Het is echt de sfeer hoor. Voor de rest een absolute prul, al kan ik me er nog maar weinig van herinneren. Als ik drie sterren geef puur voor de plaatjes, moet het wel indruk gemaakt hebben. Dat dit nog niet de schaduw van een echte Hammer mag kussen, mag duidelijk zijn inderdaad.

Qua verhaal had het allemaal weinig om het lijf en dat geldt eigenlijk ook voor de vrouwen in deze film De opening is best bruut en ook behoorlijk vrouw onvriendelijk. Omdat ik deze film zonder ondertiteling heb moeten kijken was het best moeilijk te volgen maar echt veel wordt er eigenlijk niet in gepraat en de beelden spreken voor zich namelijk veel mooie vrouwen (o.a. Joëlle Coeur) in alle leeftijds-categorieën en veel puur natuur jaren 70 bloot (veel haar dus). In alle eerlijkheid moet ik ook bekennen dat ik deze film niet heb gekeken vanwege het verhaal Ach met hier en daar wat vooruitspoelen (omdat ik er toch geen zak van verstond) is de film nog best goed te bekijken maar veel stelt het niet voor. Zeker het laatste gedeelte van de film is te achterlijk voor woorden.

avatar van Richard_Voorhees
Ik kijk de laatste tijd echt teveel meuk... Ik had mezelf voorgenomen om mijn stemgemiddelde wat op te krikken, maar door mijn stemmen van de laatste tijd is het juist nog wat gezakt.
Afijn, terug on-topic. Ik heb helaas moeten constateren dat ik dit zo'n beetje het zwakste van Rollin vind dat ik tot op heden gezien heb.
De film kent veel bloot, waarbij ik vooral heb genoten van de rondborstige brunette die ook zo prominent op de poster staat.
Het verhaal gaat over 2 meiden die aangevallen worden door een kapitein en diens kwaadaardige handlangers. Dit doet hen besluiten om de hulp in te schakelen van een soort demonische kracht die in een ruïne gesloten is.
Een ruïne die bewaakt word door een man en een vrouw in een clownspak die hiermee de dorpelingen zou weghouden. Met veel bombarie word dan een soort gebronsde adonis onthuld als de demonische kracht.
Helaas zorgt dit alles niet voor een boeiende film en vormt het hoogtepunt voor mij een scene waarin veel heiligenbeelden moeten sneuvelen.
Het acteerwerk is niet denderend te noemen en het verhaal rammelt wat. Verder lijkt de soundtrack soms ook wat ongepast.
Geen topper in het genre en Rollin heeft al eens beter werk gemaakt.

avatar van alexspyforever
Mac Hammer Fan mag beweren wat ie wil, de Hammer films zijn inderdaad wel sfeervol dankzij hun setting en mooie vrouwen hebben ze ook. Jammer genoeg doen ze zelden iets interessants met die vrouwen en ligt de focus meestal op suffe mannen van middelbare leeftijd. Neen, geef mij maar een film van Rollin hoe zwak ook het script het is toch leuker dan de stoffige Hammer.

Nu goed deze film moet het inderdaad hebben van de sfeer, vond deze tot het laatste half uur erg sterk. Erotiek en naakte vrouwen zijn er uiteraard ook dat is immers waar de regisseur van houdt. Maar deze zitten de film wel een beetje in de weg en lijken er vooral zijn bijgesleept om een wat saaier middenstuk te overbruggen. Zo zit er een seksscène in die er totaal niet toe doet gezien die karakters niet belangrijk waren voor het verhaal. En in plaats van lekker los te gaan na een erg leuke scène met vallende beelden gaat de rem er weer op en krijgen we een vrij zwakke finale met een nogal dom einde. Desondanks een van de betere Rollins maar er had hier uiteraard nog veel meer in gezeten. Hij kan het wel maar het vlees is zwak blijkbaar, geef hem eens ongelijk met de ravissante Joelle Coeur als verleidelijke piratenvrouw.

avatar van Mac Hammer Fan
TJa het is ieder zijn smaak, geef mij maar een film die wat meer om het lijf heeft letterlijk en figuurlijk, waar er tenminste treffelijk geacteerd wordt en een boeiend verhaal verteld wordt.?

avatar van alexspyforever
Mac Hammer Fan schreef:

Ieder zijn smaak natuurlijk
Rollin is een buitenbeentje en zijn films draaien vaak om vrouwelijk naakt. Zijn verhalen zijn meestal niet om over naar huis te schrijven als er al een coherent verhaal is. Dit is naar mijn bescheiden mening toch een van zijn betere samen met Fascination maar als deze stijl je sowieso niet ligt laat de rest van zijn oeuvre maar links liggen. Er zijn ook genoeg voorbeelden waarin Rollin net door die focus op naakt potentiële goede verhalen de nek heeft omgewrongen. En dan zijn er nog die artistieke films die ik ook compleet niks vind.
Ik wil Hammer altijd graag goed vinden maar om een of andere reden lukt dat niet. Ik kan zeker van sfeervol genieten (The Innocents vind ik heerlijk) maar de verhalen en personages weten me niet te pakken. Wellicht heeft dat vooral te maken dat ik zelden sterke vrouwelijke personages in die films zie eerder de klassieke damsels in distress. En ja ik geef toe ik hou wel van vrouwelijk naakt en voor mij mag het ook wel eens lekker trashy