Dobro Pozhalovat, ili Postoronnim Vkhod Vospreshchen (1964)

Alternatieve titels: Welcome, or No Trespassing | Добро Пожаловать, или Посторонним Вход Воспрещён | No Holiday for Inochkin

Sovjet-Unie
Komedie / Familie

geregisseerd door Elem Klimov
met Viktor Kosykh, Yevgeni Yevstigneyev en Arina Alejnikova

In een vakantiekamp voor jonge Sovjet "pioniers", terroriseert de leider Dynin de kinderen. Wanneer de populaire Kostja 'in het geheim' naar de overkant van een rivier - gelegen bij het kamp - zwemt wordt hij door Dynin uit het kamp gegooid. Omdat Kostja bang is dat zijn grootmoeder dit slechte nieuws nooit zal overleven, verbergt hij zich.

avatar van otherfool
Dat jeugdkamp had een soort vreemde aantrekkingskracht op me. Het zag er allemaal redelijk gezellig uit, buiten het stijve hoofd natuurlijk die de jonge Sovjet kids orde en discipline probeert bij te brengen.

De jonge Kostja onttrekt zich aan dat keurslijf en wordt na zijn verbanning geholpen door zijn vriendjes. Menigmaal fantaseert hij over hoe dit af gaat lopen, het zijn deze droomscenes die misschien nog wel het meest geslaagd zijn.

Verder een echte jeugdfilm, soms wat kinderachtig (en mijn subs deden ook niet altijd wat ze moesten doen), maar bij vlagen wel mooi geschoten.

2,5*.

avatar van Baggerman
Heel wat anders als 'Idi i Smotri' en ook heel anders als 'The Adventures of a Dentist'. Begint wel al sympathiek met het: 'opgedragen aan volwassen die allen ooit kind zijn geweest en kinderen die volwassenen zullen worden'.

Wel aardig, maar een beetje teleurstellend qua plot-einde. De charme zit 'm toch in de Oostblokkerige vormgeving en historisch perspectief. Deed me denken aan mijn vakantie ooit in Bulgarije vlak na de 'Wende', waar de eetzalen er ook zo uitzagen.

otherfool schreef:
het zijn deze droomscenes die misschien nog wel het meest geslaagd zijn.

Inderdaad, die zijn best grappig. Leuk gevonden vond ik ook de Medische Officier, die bij alarm het geluid van een alarm maakte.

Als kind ben ik ooit met alleen een korte broek aan in de brandnetels gevallen. Dat was een hel! Die brandnetel-scène hier? Brrrr? Volgens mij waren het toch ècht brandnetels??? Kweenniet, maar daar vraagt Klimov toch veel van zijn acteurtjes of heb ik het mis?

avatar van McSavah
Geweldig leuke film! Soort Wes Anderson/Moonrise Kingdom avant la lettre, met veel satirische elementen aan het einde van de dooiperiode o.l.v. Khrushchev. Naar het einde toe trad er wel wat te veel herhaling in met ook gags die niet echt goed werkten, maar verder veel kunnen lachen en genoten van de zomerse sfeer en het bijzonder inventieve camerawerk en andere geinige filmtrucjes

avatar van Antonev
Qua film vond ik dit niet heel erg bijzonder. Wat het bijzonder maakt is het beeld van een stukje Sovjet cultuur. Wat dat betreft zeer interessant.

avatar van wibro
Leuk, gewoon leuk!

Ik kreeg van dit filmpje gewoon een lekker gevoel. Het gaf ook een mooi beeld van de Jonge Pioniers, een organisatie enigszins te vergelijken met een scoutingvereniging waarbij alle kinderen tussen 10-15 jaar in de Sovjet Unie bij moesten zijn. Of dit filmpje een beeld gaf van de werkelijkheid is nog maar de vraag. Activiteiten van de Jonge Pioniers bestonden niet alleen maar uit sport en ander vermaak. De kinderen werden ook duidelijk de communistische idealen bijgebracht. Er was dus duidelijk sprake van indoctrinatie. Maar, so what, zoals het in deze film gebracht werd beviel me wel. De mooiste scènes vond ik die scène waarin de jongetjes naakt in de brandnetels sprongen en die scène met het varken. Verder kan ik het niet nalaten te vermelden dat de jonge dametjes in hun korte rokjes er erg leuk uitzagen.