Stir Crazy (1980)

geregisseerd door Sidney Poitier
met Gene Wilder, Richard Pryor en Georg Stanford Brown

Een toneelschrijver en een acteur raken op dezelfde dag hun baan kwijt. Ze besluiten om hun geluk elders te zoeken en komen in een kleine plaats terecht. Voor een bank doen ze een reclamestunt, verkleed als spechten. Terwijl ze lunchen worden de kostuums misbruikt door bankrovers en zij worden tot 125 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Terwijl hun advocaat zoekt naar de echte daders proberen zij te overleven in de gevangenis. Omdat één van hen geen probleem heeft met de mechanische stier wil de directeur van de gevangenis dat ze aan de gevangenisrodeo meedoen. De rodeo is hun gelegenheid om te ontsnappen.

vic
ze hebben een paar films samen gemaakt waarvan "hear no evil see no evil" toch de leukste is

Pardon? Die geflopte film van twee komieken op hun retour? Meestal wordt hun eerste samenwerking (Silver Streak) aangewezen als hun beste, maar ik geloof toch dat ik een lichte voorkeur heb voor deze. Stir Crazy is uitermate grappig. Overigens is hun 4e (en laatste) samenwerking 'Another you' van hetzelfde matige niveau als "See no evil".

avatar van petey
De scene Pillow, pillow blijf ik enorm leuk vinden.
Ik vind dit hun leukste film.

behoorlijk middelmatige film, die gered wordt door een aantal aardige (hoewel voorspelbare) momenten. 2,5 sterren.

FX
Middelmatig inderdaad. De 'hilarische' momenten zie je al van mijlenver aankomen, Wilder was eerder irritant dan grappig. Alleen dankzij Pryor verdient deze film nog 2,5*.

avatar van Purmerend
Leuk zo'n Harry de Hengst in een film. Doet me aan Telekids denken. 2,5* voor een vermakelijke komedie.

Wilder en Pryor zijn best een aardig duo, maar de film bevat veel te weinig grappen (of ik miste ze..). Bovendien is de film traag en komt de climax te laat.

avatar van hannes64
Samen met SILVER STREAK twee van de beste comedy`s van `t tweetal.
Let ook op de rol van nederlander Erland Van Lidth De Jeude ( de grote dikke gevangene ).
Speelde ook nog in THE WANDERERS.....in 1987 overleden.

The Last
Wilder en Pryor blijven leuk om naar te kijken. Prachtige komische wisselwerking en na een 4-tal films nog steeds geen enkele verveling te bekennen. Jammer alleen dat ze vaak met magere scripts werken. 3,0*

Silver Streak en Sea no Evil Hear no Evil moet ik ook hoognodig herzien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Samen met Silverstreak de leukste van het bekende duo. Inmiddels wat gedateerd maar de grappen blijven staan als een huis. Goed.

avatar van breedbeeld
Als je de Amerikanen laat kiezen tussen deze en SneHne kiezen ze voor deze als de betere. Maar dat wil niet zeggen de leukere.
Het evenwicht tussen Prior en Wilder ontbrak. Wilder was af en to wel behoorlijk op dreef en als film is het niet onaardig maar erg gaat helaas teveel tijd zitten in het ontsnapgedeelte waar nauwelijks humor in zit en waarna er ook niets meer komt.

Heb wel een paar keer kunnen lachen.

Als ik alleen maar de title hoor noemen van SneHne begin ik al helemaal te smilen want daarmee heb ik me behoorlijk rot gelachen.
Deze ben ik volgende week van vergeten hoe het ook alweer ging.

Nu nog Silver Steak kijken . Ben benieuwd

avatar van sabsabsab
als je van drooge humor houd is dit een goeie keuze.

Vond het altijd wel een leuke combinatie Gene Wilder en Richard Pryor in films. Zo ook in deze.

avatar van kaholiic
Ouderwets grappig.
Leuke duo Gene Wilder en Richard Pryor. Alleen blijft Gene Wilder me aan Charlie the Chocolate Factory denken. Aardig acteerwerk en het wat mindere werk valt te waarderen. Sommige grappen zijn wat minder maar de meeste grappen waren zeker leuk.

avatar van Courtes
Eerste gedeelte van de film, schommelde de film van extreem flauwe scenes naar nog enigzins vermakelijke scenes..Acteerwerk was ook nog wel te pruimen

tweede gedeelte, vanaf dat ze in de cel zaten , kon ik er gewoon echt niet meer om lachen.
Met als enigste pluspuntje dan nog wel die dikke kerel die ineens onverwacht begon te zingen , haha

Daardoor de film een 2 gegeven ipv 1.5

Aardige film over twee vrienden uit New York die beiden ontslagen worden en besluiten te verkassen naar California. Deze film heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan, en soms komt het daardoor wat flauw over. Maar over het algemeen wel vermakelijk en de samenwerking tussen Gene Wilder en Richard Pryor blijft gewoon leuk.

Omdat afgelopen week de Amerikaanse film acteur en komiek Gene Wilder op 83-jarige leeftijd is overleden, leek het me wel mooi en leuk om als eerbetoon aan hem dit weekend een aantal films van hem te herzien, die ik in de jaren 80 (toen huurde ik in de videotheek wel eens een film van hem) leuk vond en dat is o.a. deze vermakelijke Komedie waarin ook de bekende Amerikaanse film acteur en komiek Richard Pryor in meespeelt, die ook al overleden is. In totaal waren beiden in vier komische films samen te zien en als duo vond ik ze samen altijd wel leuk en dit is misschien ook wel hun leukste film.

Het verhaal (waarbij Gene Wilder en Richard Pryor worden veroordeeld tot een gevangenisstraf van 125 jaar voor een bankoverval, terwijl ze onschuldig zijn) mag dan wel iets aan de flauwe kant zijn, maar het zit wel leuk en sfeervol in elkaar en weet ook zeker te vermaken (zelfs ook met wat naturel bloot, dus zonder plastic, tatoeages en andere lichaam verminkingen, in een stripclub scene) van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 100 minuten) en daarbij valt geregeld ook wat te lachen en de nadruk bij de humor ligt vooral op flauw en droog. Zeker vanaf het moment (vanaf de 30e minuut tot circa de 70e minuut) dat men in de corrupte gevangenis komt, valt er genoeg te (glim)lachen en vooral als Gene Wilder op zijn typische manier overdreven gaat spelen (o.a. als hij aan het spelen is dat hij niet moe is, terwijl hij helemaal uitgeput wordt door hem hard te laten werken).

De laatste circa 30 minuten spelen zich af op de rodeo en daar draait het vooral om de ontsnapping. Vanaf dan steekt de humor ook veel minder de kop op, maar krijg je wel nog een vermakelijke scene (vanwege het rijkelijke boot) te zien in de stripclub, waarbij de twee echte bankovervallers worden ontdekt en een ontsnapping eigenlijk niet meer hoeft, maar toch gebeurt. Vanwege dat laatste, was het einde best aardig en zelfs ook een heel klein beetje spannend. Gene Wilder (in de rol van Skip Donahue) en Richard Pryor (in de rol van Harry Monroe) vormen een leuk duo (vullen elkaar ook perfect aan) in deze film en ze speelden ook leuk en goed. Verder was het ook leuk om de bekende acteurs Barry Corbin (als gevangenisdirecteur Walter Beatty) en Craig T. Nelson (als gevangenisbewaker Ward Wilson, die tevens de rechterhand is van de gevangenisdirecteur) weer eens terug te zien. De in Nederland geboren acteur Erland van Lidth had ook een verdienstelijke rol als corpulente en gevaarlijke (althans op papier) gevangene Grossberger en zeker als hij opeens een gevoelig liedje begint te zingen.

Al met al gewoon een leuke en vermakelijke Komedie film van het helaas overleden duo Gene Wilder en Richard Pryor. Ondanks dat deze film nu inmiddels behoorlijk gedateerd is en nu ook wat flauw oogt, heb ik me er toch wederom goed mee vermaakt en daarom verhoog ik mijn stem ook met een halfje.

lezertje
Flauwe komedie met nog flauwere grappen. En aangezien de film aan het begin van de jaren tachtig is gemaakt ontbreekt de obligate homo ook niet in de cast. Het enige lichtpuntje in deze film is Gene Wilder.

avatar van Willem Kloet
Als een kind uit de 80s was dit vroeger een van mijn favoriete komedies. Goede energie tussen Wilder en Pryor, goed verhaal, goede cast, geweldige grappen, happy end. Zit hem nu na al die jaren terug te kijken en lig weer in een deuk.

avatar van clubsport
voor een flink deel een wat flauwe komedie maar naar het eind toe word ie toch beter .