Der Untertan (1951)

Oost-Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Wolfgang Staudte
met Werner Peters, Paul Esser en Renate Fischer

Verfilming van de roman van Heinrich Mann. Diederich Hessling (Werner Peters) is bang voor alles en iedereen. Totdat hij merkt dat je je het beste maar opportunistisch kan opstellen in het leven. Hij omarmt de machtigen en kijkt neer op de 'lageren'. Iedereen aan wie hij wat heeft kan zijn steun krijgen, een plan dat hem zelfs tot de keizer brengt. Maar of het altijd goed zal blijven gaan...

avatar van Purmerend
Wolfgang Staudte werd opgeleid tot acteur - hij kreeg les van theatervernieuwer Max Reinhardt - en was te zien in de beruchte Jud Süss (1940), voordat hij in 1943 zelf begon te regisseren. Der Untertan maakte hij in Oost-Duitsland, waar hij na de Tweede Wereldoorlog terecht kwam. De film werd aanvankelijk verboden in West-Duitsland en daar pas in 1957 vertoond. Staudte was in 1955 verantwoordelijk voor de Duits-Nederlandse Ciske de Rat. Tot vlak voor zijn dood, in 1984, bleef hij aan het werk, als regisseur van onder meer Tatort.

Bron: cinema.nl

avatar van lebowski
Verrassend modern gefilmd, deze 'Untertan', en de bezetting is ook al uitstekend op dreef. Onverholen politieke film, die Peters volgt tijdens het bestijgen en weer afdalen van de carrièreladder. Mooie schets van het stijve keizerlijke Duitsland, waar de arbeiders als voetvegen behandeld werden. Toch maar 3,5, want de ontwikkeling van Peters karakter van schuchtere student tot nietsontziend zakenman is toch wel wat te abrupt en moeilijk te volgen.