Skin (2008)

Verenigd Koninkrijk / Zuid-Afrika

geregisseerd door Anthony Fabian
met Sophie Okonedo, Sam Neill en Alice Krige

Sandra Laing groeit op in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika. Ze wordt in de jaren vijftig geboren als het zwarte kind van twee blanke Afrikaners, die niet wisten dat ze zwarte voorouders hadden. Ze voeden haar op als hun 'blanke' dochtertje, maar op haar tiende wordt Sandra uit de blanke gemeenschap gestoten. De film volgt haar dertig jaar durende strijd om een eigen plek te veroveren in een veranderende wereld. Naar een waargebeurd verhaal.

avatar van Chuck Taylor
Draait binnenkort ook op het Africa In The Picture festival

avatar van Fuentes
Wanneer je naar een film gaat die je eigenlijk niet per se hoeft te zien, kun je je pas echt laten verrassen. Deze film was voor mij zo'n verrassinkje.
Het is wel aardig om na Disgrace in het thema te blijven van de Zuidafrikaanse Apartheid. Het wonderlijke verhaal alleen al, een zwart meisje door polygenetische overerving geboren uit blanke ouders, maakt de film tot een boeiend drama.
Mooi geacteerd, vooral de jonge Sandra is werkelijk innemend.
Ook mooi is het thema van de ouderwetse strenge huisvader die bang is om gezichtsverlies te lijden binnen zijn gezin, en daardoor heel wat pijn bij zijn naasten veroorzaakt.

avatar van Seamus
Ben zeer benieuwd naar deze met Okonedo die ik vooral ken van Hotel Rwanda en Æon Flux.

Zelfs de Borg Queen heeft hier een rolletje zie ik

avatar van Demini
Een waargebeurd en sterk verhaal (spoiler), dat aantoont hoe absurd het is te proberen de mensheid in verschillende "rassen" te verdelen (lees meer hier), en erger nog, een hierop gebaseerd politiek systeem te handhaven.

Ondanks het sterke verhaal vond ik de film in zijn geheel niet zo sterk. De stijl is erg saai, de meeste acteurs konden me nooit echt overtuigen, waarschijnlijk mede in de hand gewerkt door de wat verkrampte dialogen en een onopvallende soundtrack (al zou je dit laatste niet verwacht hebben na de aardige opening) De fotografie is meestal wel okee, maar ook nooit opvallend. Kortom het geheel doet wat suf aan, niet veel meer dan een gemiddelde tv-film. Erg jammer ook dat, voor mij althans, de dramatiek niet over kwam. Dit is één van de weinige films gebaseerd op een waar verhaal, waarvan je achteraf denkt dat het in het echt nog veel erger, triester, moeilijker, emotioneler..., kortom, dramatischer moet geweest zijn. Een film van de gemiste kansen (Ik beeld me in wat bijvoorbeeld een Spike Lee met dit verhaal zou hebben gemaakt).

Al bij al blijft het natuurlijk een film met zoveel interresante ingrediënten (Zuid Afrika, apartheid, gevolgen van blinde bureaucratie en toepassing van absurde wetten, famiaal drama, onmogelijke liefde, enz.) dat er voor ieder wel iets zal zijn dat bijblijft. Voor mij was het bv. mijn eerste kennismaking met de "potlood test". Ik ben er nog niet uit, het is zoals met de mensheid zelve: Zo diep triest als wel hilarisch....

7,5/10

avatar van mayhemblik
Vreselijk wat er daar allemaal gebeurd is en ik schaam me ook dat je af en toe die Nederlandse woorden hoort maar ik vond de (tv) film te zoet naar mijn smaak.
Ik bedoel niet dat de gebeurtenissen niet erg genoeg waren, verre van dat maar ik vond het allemaal net even te soft gedaan.
Niet mijn soort film.

Geweldig mooie film en mooie Afrikaanse muziek!

avatar van Decec
Zeker geweldig film

avatar van Fran
Wow, deze film drukte me wel weer even met mijn neus op de feiten zoals ze toen waren. Je weet dat de apartheid er was en ongeveer weet je wat dat inhield maar hoe het werkelijk voor de mensen zelf was zie je in deze film.

Hoe bijvoorbeeld, door deze belachelijke wetgeving, mensen die evt als blank waren geregistreerd waren maar kinderen kregen met een donker persoon geen rechten hadden wat betreft hun kinderen.

De film had ook een lekker afrikaans sfeertje. Ik vond het prettig om ernaar te kijken. De acteurs vond ik wat minder moet ik eerlijk zeggen. Ze kwamen af en toe behoorlijk gemaakt over. Vooral de actrice die Sandra speelde vond ik niet overtuigen. Terwijl zij toch de hoofdrol had.

Maar ik vind dit toch wel een film die je gezien moet hebben als je iets meer wilt weten over die bizare apartheid.

Mensen die nog steeds extreem denken in wit en zwart bestaan nog steeds, vooral in Zuid-Afrika.Ook om mij heen zijn er nog steeds mensen die het witte ras verheven vinden boven mensen van Afrikaanse afkomst. Volgens mij is dat niet in alle gevallen hen kwalijk te nemen. Als je niet beter weet je een bekrompen geest hebt en je niet kan losmaken van aloude ideeën ben jij degene die een probleem heeft. Dat toont deze film in ieder geval aan. Geïndoctrineerd door je omgeving ga je er vanzelf in geloven of je moet echt sterk in je schoenen staan. Maar walgelijk blijft het. Overigens een mooie film.

avatar van marcelvkan
Bijzondere film over een bijzondere tijd...!

avatar van qwatje
marcelvkan schreef:
Bijzondere film over een bijzondere tijd...!

Ik kan dit volledig onderschrijven.
Prachtfilm, zeer goed geacteerd. Goed verhaal.

Never give up!

avatar van miss_efron
Echt een geweldige film.Pas op het einde kwam ik te weten dat het waargebeurd was.Deed me een beetje denken aan The secret life of bees.Trouwens met dezelfde actrice(Sophie Okonedo)Never give up.

Afrika is voer voor cineasten : stammenoorlogen, uitbuiting door het Westen, apartheid in Zuid Afrika....
Dit laatste onderwerp wordt hier scherp gesteld in deze "Skin", naar een waar gebeurd verhaal over een toch wel heel uitzonderlijke situatie.
Vind de film, zonder echte filmvedetten, maar die toch kan bogen op een sterk acterend hoofdactrice, eigenlijk wel ondergewaardeerd.
Misschien is hij wat lang en verliest hij naar het einde toe wat kracht, maar m.i. toch een prent die mag gezien worden.

Gewoon goed gemaakte film, maar veel te braaf en standaard om echt te boeien.

Het onderscheidene, oprechte, conventionele, ingetogen verhaal wordt met respect verteld in flashbacks en laat zien wat de gevolgen zijn van apartheid in zijn idiootse en meest onzinnige vorm. "Te donker voor de kostschool, te licht voor de sloppenwijk", las ik. Deze films zorgen ervoor dat het niet vergeten wordt.

avatar van Elke91
Het verhaal is zeker interessant, natuurlijk omdat het echt gebeurd is. Maar toch vond ik de film een beetje saai af en toe. Natuurlijk is het een goed onderwerp.

Het begin van de film toen Sandra Laing nog jong was vond ik best goed (zeker het gedeelte op de school), maar zodra ze volwassen wordt (ging best zeer snel) wordt het al minder en vond ik het ook geregeld saai. Het tragische verhaal was best interessant en ook leerzaam want ik wist niet dat twee blanken personen (man en vrouw) instaat waren om een getint kind te krijgen. Ik dacht altijd dat dan ook een van de twee personen dan getint moest zijn.

Het was zeker een interessante film (mede ook omdat het echt gebeurt is) maar het had wat mij betreft wat boeiender, dramatischer en aangrijpender mogen zijn. Ook het sterke begin het wat mij betreft langer mogen zijn. De cast deed het trouwens best aardig en dan met name Ella Ramangwane als de jonge Sandra Laing en Sam Neill (ik herkende hem in eerste instantie niet). Helaas spelen beide personen niet zo heel lang in de film. De volwassen Sandra Laing gespeeld door Sophie Okonedo (ik vind dat een draak van een vrouw) kon me niet zo bekoren.

orbit
Matige en beetje versnipperde film, het drama kwam niet echt aan. Tuurlijk, je weet alles over de geschiedenis en die is niet mals, maar er is hier wel erg weinig mee gedaan. Wel mooie beelden zo nu en dan.

avatar van Filmkriebel
Polygenic Inheritance

Heel mooie film, die apartheid vanuit een meer menselijke hoek benadert wat ik altijd passender vind bij dit soort thema's. Dat het leven vechten is hoef je Sandra Laing niet te vertellen... ze weet er alles van. Heel bijzondere situatie om zwart geboren te worden met twee blanke ouders. Daar hadden de apartheid-ideologen vooral niet op gerekend. Nu eens blank om naar school te kunnen gaan, dan weer gekleurd om haar kinderen te kunnen houden. En zwart om bij de man te kunnen zijn van wie ze houdt. Okenedo brengt de onderdanigheid die haar situatie met z ich meebrengt goed over. Erg triest ook hoe die vader koppig zijn dochter uit zijn leven sluit. Hield de man van zijn dochter? Deze film zit vol harde emoties en toont aan hoe stompzinnig het apartheidsysteem was door mensen te stigmatiseren enkel en alleen op basis van huidskleur. Mooi verhaal om te vertellen en met mooie kleuren gefilmd, bevredigend acteerwerk en een voelbare dramatiek. Must-see!

Mooie, maar dramatische film.
Over dit onderwerp, apartheid, zijn al vele films gemaakt, de ene al beter dan de andere.
Deze behoort wel tot de betere, vooral ook omdat het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.
De vertolkingen zijn prima, en ook de sfeer die heerste in Zuid-Afrika tijdens de jaren van de apartheid komt goed over.
Een aanrader deze film voor wie in dit thema is geïnteresseerd.

avatar van Filmkriebel
Wow vaneens een 5. Maar inderdaad, de manier waarop het thema benaderd wordt maakt dit wel tot één van de beste films over racisme.

avatar van DjFrankie
Aangrijpende film, geeft maar eens de waanzin weer van de rassenstrijd.

Tarkus schreef:
Mooie, maar dramatische film.
Een aanrader deze film voor wie in dit thema is geïnteresseerd.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik deze film had gezien, maar ik zag deze prent bij Blokker liggen voor amper 1 €, en dat koopje kon ik niet laten liggen.
Veel te weinig geld voor deze fantastische prent.
Opnieuw heb ik genoten van deze puike film, weliswaar dramatisch verhaal, maar toch ook een mooi verhaal.
De eerste maal heb ik eigenlijk niets gezegd over de vertolkingen specifiek en meer bepaald over Sam Neill die hier een sublieme prestatie neerzet, maar ook Alice Krige is perfect.
De vrijwel onbekende Sophie Okonedo heeft me zeer aangenaam verrast met haar sublieme vertolking waarvoor ze overigens een Oscar nominatie voor in de wacht heeft gesleept.
Een aanrader deze film..?? Ja hoor, zeker en vast !!

avatar van knusse stoel
Een fantastische film over het onderwerp "Kortzichtigheid".
Door een vreemde (en helaas in die tijd een wrede) gril van moeder natuur wordt Sandra geboren met een bruine huid. (de stranden liggen vol in de zomer om maar bruin te worden!).Het meisje krijgt samen met haar oudere (blanke) broer Leon een liefdevolle opvoeding in de jaren '50 van de vorige eeuw in Z-Afrika.

Maar als Sandra 10 jaar wordt en naar de "Whites only" school gaat, verandert haar leven in een hel. Ouders van medeleerlingen en zelfs de leerkrachten beginnen te klagen en men zoekt naar excuses om haar van school te sturen.
Daarmee begint de strijd voor Sandra tegen het verwerpelijke apartheidssysteem in Zuid-Afrika, wat haar 30 jaar van haar leven zal kosten.

"Apartheid": Een Nederlands woord want in Zuid-Afrika spreekt men naast het Engels ook vaak Nederlands. En het verzet in het buitenland tegen "de Apartheid" kwam vaak uit ons land en daar mogen we nog best een beetje trots op zijn. Heden ten dage kunnen we hier nog vaak een voorbeeld aan nemen inzake de mensenrechten problematiek.

Maarre...Laing's vader was niet echt de vader, he? Of wel?

avatar van Valii
Tja, het onderwerp blijft aangrijpen, maar deze film is wat mij betreft erg middelmatig.

Deed me wat denken aan The Help (2011) en ook aan The Boy in the Striped Pyjamas (2008). Gemene deler van deze films is dat ze een dramatisch onderwerp op een behapbare manier proberen aan te kaarten. In essentie lovenswaardige initiatieven en zeer geschikt om de – veelal jongere – kijker, die minder zin heeft uitdrukkelijk aangrijpende drama’s te verwerken, met deze onderwerpen (Apartheid, discriminatie, holocaust) te confronteren. Het probleem is dat deze aanpak voor andere doelgroepen doorgaans averechts werkt en het drama daardoor minder goed overkomt. Daarnaast, trapt Skin (2008) ook nog in een welgekende val van biografische films, door veel te gehaast van de ene, naar de andere belangrijke gebeurtenis te springen. Alles bij elkaar, wist het mij in ieder geval amper aan te spreken.

avatar van Banjo
zij speelt volgens mij ook in The Secret Life of Bees...
Vannacht maar weer even zien!

avatar van Dievegge
Interessant om iets bij te leren over apartheid. Mensen werden door ambtenaren geklasseerd als blank of zwart, terwijl er in werkelijkheid veel meer vermenging was dan officieel erkend. Dat wordt bevestigd door recent DNA-onderzoek. Een blanke blijkt dan voorouders te hebben in Afrika. Twijfelgevallen hoopten dat ze konden doorgaan voor blank.

Knappe hoofdrol van Sophie Okonedo. Er zijn te weinig goede rollen voor zwarte vrouwen.
Het enige minpunt is dat het in de tweede helft nogal sentimenteel wordt.

avatar van 93.9
Bijzonder verhaal. Film is iets te veel volgens de regelS. Braaf, te teaserig.
Wel goed acteerwerk, maar er ontbreek ook een hele hoop aan..
Film krijg drie sterren van mij.
Sympathieke film.

lezertje
Continu het idee dit allemaal al eens eerder gezien te hebben. Verder een te hoog E.O. gehalte.