Postriziny (1981)

Alternatieve titels: Cutting It Short | Postřižiny

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Jirí Menzel
met Magda Vásáryová, Oldrich Vízner en Pavel Vondruska

In een klein plaatsje is Hrabals vader Francin de baas van een brouwerij. Zijn leven draait eigenlijk rondom zijn prachtige vrouw Maryška. Behalve mooi is ze ook nog eens zorgzaam en intelligent en dat zorgt ervoor dat elke andere man haar beter wil leren kennen en dat bezorgt hem zorgen. Het gaat allemaal goed, totdat Francins luidruchtige broer langs komt.

avatar van Baggerman
Typische Menzel-film en mensen die 'Closely Watched Trains' en 'I Served the King of England' wel leuk vonden, zullen ook plezier beleven als ze deze film kijken. De film verveelt niet gauw en is lekker lichtvoetig. Daarnaast worden èn Magda Vásáryová (ze is net zo mooi als zuster Emília!) èn het Tsjechische bier zeer smakelijk in beeld gebracht! Grappig zijn verder de schreeuwlelijk van een broer Hanzlik en de running gag met Rudolf Hrusínský junior.