The White Countess (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / China
Drama / Romantiek

geregisseerd door James Ivory
met Ralph Fiennes, Natasha Richardson en Vanessa Redgrave

In de jaren '30 werkt een blinde Amerikaanse diplomaat in Shanghai. Hij komt in contact met een jonge Russische vluchtelinge, die allerlei vreemde en soms illegale baantjes verricht om de aristocratische familie van haar overleden echtgenoot te onderhouden. Een curieuze affaire ontwikkelt zich tussen deze twee personen.

avatar van bebdn
Toch één van de mindere van het duo James Ivory/Ismail Merchant, Howards end en The remains of de day indachtig. enkele mooie barscene's en Fiennes als de blinde diplomaat kunnen er wel mee door. Toch 3.5* voor de mooie beelden van Christopher Doyle die eerder tekende voor enkele van mijn absolute favo's:Fa yeung nin wa /2046

Ben beter werk gewoon van Ralph Fiennes, hoewel hij het is die de film nog het bekijken waard maakt, mede met Natasha Richardson.
Maar het verhaal is maar povertjes. De film duurt ook veel te lang voor zulk een verhaal.
Neen, de 2,5 sterren zijn op rekening van beide hoofdrolspelers en zeker niet voor het scenario.

avatar van AC1
AC1
Jammer, het komt niet tot leven. Ik vrees dat Ivory met Howards End en Remains Of The Day zijn hoogtepunt heeft bereikt (maar wat een hoogtepunt!)

avatar van blurp194
Langdradige film, het verhaal is meer een tijdsbeeld dan dat het iets te vertellen heeft. Mooi gefilmd en mooi gespeeld, daarom (nog net) de moeite van de lange zit waard.

Het vereist het nodige uithoudingsvermogen om dit in de kern preutse, bloedeloze, beleefde, beschaafde, oninteressante, armzalige en uiterst trage verhaal, zonder enige dramatische, romantische of politieke spanning, maar vol ontwikkelde dialogen, uit te zitten. Jammer voor de acteurs die hun best doen.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek film...
Te langdradige verhaal (135 min)...
Redelijk acteerwerk...
Rustig achtergrond klassieke muziek (Dolby Digital)...
Oudewetse opname...
Mooi HD kwaliteit...
Geen moeite waard...

Een echt ingetogen kostuumdrama, waar plezierig "weinig" in gebeurt; al oogt het wat vlak. Maar zo kenmerkend voor de maker.