The Amazing Mr. X (1948)

Alternatieve titel: The Spiritualist

Thriller

geregisseerd door Bernard Vorhaus
met Turhan Bey, Lynn Bari en Cathy O'Donnell

Christine meent op het strand de stem van haar twee jaar eerder overleden man te horen. Opeenvolgend ontmoet ze de enigmatische Alexis, een man die meer van dit soort zaken schijnt te weten. Na meer van dit soort bovennatuurlijke verschijnselen raken Christine en haar jongere zus Janet verstrikt in de manipulatieve praktijken van de spiritist Alexis.

avatar van Poisonthewell
Alleraardigste film. Plot is een beetje gammel, maar alles ziet er netjes uit en de cinematografie stijgt ver boven die van de gemiddelde b-film uit. Let eens op die krachtige composities waarbij Vorhaus regelmatig in close-up één personage op de voorgrond en een ander daarachter zet. Wat betreft de cast is vooral Cathy O'Donnell als Catherine's jongere zusje Janet noemenswaardig; haar volgende film zou Nick Ray's They Live by Night zijn. 3*

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels ook op DVD.!

avatar van wendyvortex
Eén van de mooiste films die we tegenkwamen in de Public Domain-film-sector.
Sfeervolle B-film waarin een jonge weduwe en haar zusje in de ban raken van de geheimzinnige spiritualist Alexis.
Vriendje schakelt detective in om deze Alexis te ontmaskeren.
Mooie seances..volgens mij was dat rond deze tijd (1948) ook even flinke rage.
Nederland liep 10 jaar achter voor we hier de Greet Hofmans affaire kregen, maar ja daar heeft deze film weer niks mee te maken (al zien we Bernhard nog wel in de rol van argwanende vriend).
Hele goede plottwists, prima geacteerd, mooi gefilmd, mooi van sfeer.
De moeite van het opzoeken waard.

Meneer Bungel
Hier gratis te zien dan wel te downloaden.

avatar van Biosguru
Fijne sfeervolle film noir. Doet op momenten aan David Lynch denken. Aanrader, alleen jammer van dat "twinkle filter" wat net te vaak gebruikt wordt. Cathy O"Donnell doet een beetje denken aan Sigourney Weaver.