Francis (1950)

Alternatieve titel: Francis the Talking Mule

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Arthur Lubin
met Donald O'Connor, Patricia Medina en Zasu Pitts

Peter Stirling is een aardige onervaren soldaat die een oogje heeft op de mooie verpleegster Maureen Gelder. Maar de arme Peter verknalt zowel de liefde als zijn soldaatschap. Hij wou dat hij een compagnon had die hem met goede raad kan bijstaan. Al snel vindt hij iemand, maar het is geen mens...

Dick2008
Dit is de eerste film van een reeks Francis-films en ze allemaal wel grappig net zoiets als Mr.Ed, het sprekende paard. Evenvoudige humor en ook wel jeugdsentiment.

Dick2008
Er zijn zeven Francis films in de periode 1949-1956 gemaakt, waarvan dit de eerste. Arthur Lubin was de regisseur van de eerste zes films en was tevens regisseur van de latere tv serie Mr Ed.
Donald O'Conner speelde in de eerste zes de hoofdrol. in de zevende Mickey Rooney.

Dick2008
Vroeger op de BBC gezien, nu nog maar eens herkeken.
In werkelijkheid was Francis een vrouwtje met de naam Molly, lees ik. De film is trouwens toch wel afwijkend van de latere Mister Ed, die toch wel veel leuker blijft.
Film ziet er goedkoop uit, al was het camerawerk niet slecht gedaan. Mensen vonden dit gewoon leuk en ik moet zeggen het tweede gedeelte is het ook.

Het nadeel van de film is gewoon de lengte. Wat dat betreft was een uur misschien beter geweest. Het eerste gedeelte is nogal saai en traag. Donald O'Connor, doet zijn best, de opnamen tussen hem en Francis zijn leuk en dat hij vervolgens weer verder mag gaan met het vlechten van zijn mandje. Het middelste gedeelte is het beste, John McIntire zet een goede rol neer als generaal, die me trouwens vrij veel deed denken aan de norse buurman uit de Mister Ed serie. Daarna zwakt de film weer langzaam af, al is het einde toch nog geslaagd. 3.0.