Lu Ding Ji (1992)

Alternatieve titel: Royal Tramp

Hongkong

geregisseerd door Siu-Tung Ching en Jing Wong
met Stephen Chow, Man Tat Ng en Pak-cheung Chan

Bo's moeder, een prostituee, besluit te gaan werken voor de lokale Triad. Bo wordt door hen op pad gestuurd om de "42 Chapter Classic", een befaamd martial arts boek, uit het paleis van de keizer te stelen. Het toeval wil echter dat Bo in diest genomen wordt door de keizer, en een relatie aangaat met diens dochter, wat zijn missie er niet makkelijk op maakt.

Die Chinezen ... een vreemd volkje.

Raar hoe hun komedies zich steeds in het verleden afspelen. Kung-fu is altijd belangrijk, het verhaal is een wirwar van intriges en misverstanden, en een kluwen aan personages bevolken dit soort films. Flauwe grappen en de meest idiote nonsens vliegen langs alle kanten over het scherm.

Chinese komedies, je bent ervoor of je haat ze, ik vind ze dus wel grappig. Ook deze was weer de moeite, al viel er amper een touw aan vast te knopen. Leuke visuals, dolkomische muziek, mooi choreografie en flauwe grappen en situaties all over.

3.5*, latere Chow films zijn toch beter, maar dit kan er altijd wel in.

avatar van BoordAppel
Onderhond schreef:

Raar hoe hun komedies zich steeds in het verleden afspelen.

Valt me ook op ja. Zouden ze niet blij zijn met de huidige situatie in China (de meeste van die films komen toch uit Hongkong) en daarom alles in het verleden situeren? Of zou het Chinese publiek al die onmogelijke vechtscenes beter slikken als ze in lang vervlogen tijden afspelen?

Denk dat het vooral dat laatste is. Beetje zoals wij wel tovenaars, ridders en draken in de Middeleeuwen kunnen plaatsen, maar het nooit zouden aanvaarden in een moderne komedie.

Chow's eigen komedies spelen zich trouwens veelal wel in modernere tijden af.

Dit was weer een heerlijke Chow Kung Fu Comedy.

Ben benieuwd naar deel 2, maar voor deze 4* iig

avatar van J.T.O
Het is een parodie van Duke of Mount Deer, dus vandaar dat het in het verleden afspeelt. Het is zo gek als ik weet niet wat en ik heb enorm hard moeten lachen om de grappen van Stephen Chow. Er zaten een paar geweldige scenes bij, alleen de spacing was soms en dan traag, maar verder was het hilarisch

avatar van belchinees
Waar allemaal.

Die historische Chow's heb ik normaal niet zo graag als een hedendaagse, maar deze moest zeker niet onderdoen. Vette actiestukken zowel op de grond als in de lucht, geweldig originele kung-fu moves (Draw back the penis ) en wat gekke soundeffects.
Humor ligt ook weer lekker. Heb een keer met de tranen in de ogen moeten schaterlachen. Trouwens nogal een penis en castratie-getint filmpje eigenlijk, wat ook voor het nodige plezier zorgt.

Stephen Chow blijft de man , hop naar de volgende.

avatar van Metalfist
Eunuch Chow

Een goed anderhalf jaar was ik met een kameraad begonnen aan het oeuvre van Jackie Chan. Daar zijn we vrij ver in geraakt, maar die kameraad had ondertussen wel wat genoeg van Chan en wou eens aan iets anders beginnen. Hij is een grote fan van Stephen Chow en heeft een aantal van zijn films op DVD. Het zijn weliswaar van die vreemde bootleg-achtige versies uit China, maar aangezien ik van Chow enkel zijn twee bekendste werken (Kung Fu Hustle en Shaolin Soccer) heb gezien, was ik wel voor het idee te vinden om eens wat meer van hem te zien.

Op goed geluk begonnen met deze Royal Tramp en uiteindelijk een kleine 2 uur vol verbazing zitten te kijken. Ik heb ondertussen wel wat Chinese komedies gezien, maar dit is toch van een andere categorie naar mijn gevoel. Royal Tramp is een komedie die zich vooral richt op penissen (inclusief de castratie ervan) en is verbazingwekkend genoeg erg leuk. Het blijft allemaal vrij flauw, maar Chow en co levert een nagenoeg onnavolgbare film die een mix van alles bevat wat ik leuk vind in dit soort films. De personages zijn knotsgek, de gevechten zien er goed uit en het is dan ook jammer dat het hoge tempo niet altijd kan worden vastgehouden. De film kakt wat in wanneer Ao Bai gevangen genomen wordt en Bond tot minister wordt gekroond. Eenmaal Bai terug vrij komt, schiet de film terug in zijn hoge tempo, maar ik had niet erg gevonden mocht de film het stuk in de gevangenis gewoon geskipt hebben. De film laat duidelijk ruimte open voor een sequel dus dat kan ook nog wel eens leuk worden.

Want ik verwacht dat Brigitte Lin daar wel een grotere rol in zal hebben en dan is mijn interesse sowieso al gewekt. De twee titels die ik eerder van Chow heb gezien zitten nogal ver in mijn achterhoofd, maar ik kan me niet herinneren dat hij daar zo leuk is. Het verbaasde me eerlijk gezegd wel wat dat de focus niet echt op Chow ligt. Hij heeft natuurlijk wel de hoofdrol, maar hij laat genoeg ruimte over om de rest van de cast hun ding te doen. Zitten sowieso wel een paar coole personages (Elvis Tsui, hier nog gecrediteerd onder Kam-kong Tsui, als Ao Bai is wel het hoogtepunt) tussen.

Ik wist niet goed wat ik kon verwachten en dit had ik zelfs niet in mijn stoutste dromen kunnen bedenken. Veel jokes rond penissen en castraties, maar het blijft allemaal erg leuk. Op naar deel 2!

Als je dit leukt vindt dan staat je nog wel wat te wachten. Chow heeft echt een hoop filmpjes in deze richting op z'n naam staan. Uiteraard niet allemaal even goed, maar toch een hoop kleine pareltjes die nog te ontdekken zijn

avatar van Metalfist
Ja, mijn kameraad had ook al gezegd dat dit soort films wel vaste kost is bij Chow. Hij sprak vooral over de jaren '90 als de leukste periode, mijn interesse is gewekt in ieder geval.