Private Benjamin (1980)

geregisseerd door Howard Zieff
met Goldie Hawn, Eileen Brennan en Armand Assante

Judy Benjamin wil niets liever dan trouwen en een typische huismoeder worden. Ze krijgt haar zin en alles gaat naar wens. Maar tijdens de huwelijksnacht krijgt haar man een hartaanval en overlijdt daaraan. Ze zoekt naar een manier om er overheen te komen. Ze wordt overgehaald om het leger in te gaan, ze wordt Soldaat Benjamin. Het leger is echter niet wat ze ervan verwacht had.

Eva
Vond ik heel leuk destijds.

tom
zaten wel een paar leuke grappen in, vond em vroeger veel leuker.

Goed gezegt een paar leuke de rest was ook gewoon matig

avatar van RRT
RRT
Was ook goed gezegd.(met D)
Paar leuke grappen. Vond 'm toen ook leuker dan nu.

avatar van The One Ring
Het begon allemaal wel grappig, maar de film zakt steeds verder in en wordt dan ook steeds minder leuk.
2,5 sterren

avatar van soom
Het einde is echt heel erg abrupt. De scenes met de leger-aanvoerder waren het leukste, en ik moet zeggen, dat, hoewel het een beetje een vreemde film was, wel een film was waarbij Goldie Hawn mij ten goede opviel.

Een van de beste films met Goldie Hawn in een hoofdrol.
Leuke komische situaties.
Geen goedkope humor.
Hawn in haar personage is vertederend, ontwapenend en komisch tegerlijkertijd.

avatar van Dennis Evahi
"Foul Play" vind ik hilarisch maar deze is ook erg leuk! Grappige film.

*** en een half

avatar van ***MaYa*1001***
2 ** alleen voor Goldie Hawn. De film is saai saai en nog eens saai.

avatar van Mochizuki Rokuro
Goldie Hawn is geknipt voor dergelijke rollen en het is ook de manier waarop ik haar het liefste zie. Beetje dat brutale, onaangepaste dus. Jammer gaat dat brutale en komische nogal van de film af zodra Judy Benjamin's aanpak tot allerlei successen en promoties binnen het leger leiden. Dus na een vermakelijk eerste uur, rammelt de film daarna zo'n beetje richting zijn einde, waarbij er steeds meer charme en glans van Judy afgaan. Zeker als ze ook nog met zo'n vervelende man op de proppen komt.

avatar van Fran
Hij blijft grappig voor mij. Heerlijk toch om zo'n verwent nest in het leger te zien. Naderhand krijg je meer respect voor haar en dan is het leuk om met haar mee te leven. Na al die jaren nog steeds een leuke film om te bekijken.

avatar van fun in acapulco
De laatste woorden van haar kersverse man! Hawn is weer lekker sexy in deze film.

avatar van Lord Flashheart
Lang geleden al eens gezien, in de tijd dat deze film nog regelmatig op t.v. kwam.

Kon me nog flarden herinneren en vond het ook nu weer best vermakelijk. Iets wat me toendertijd niet opviel, maar dit moet wel de kortste rol van Albert Brooks zijn. Terwijl hij nog prominent wordt aangekondigd. Kleine teleurstelling wat dat betreft.

Verder een beetje kabbelend filmpje, dat niet inzakt, want daarvoor moet iets eerst tot grote hoogte stijgen. Dat gebeurt echter geen moment. De film is ruwweg op te delen in een legertraining gedeelte, waar Goldie alle cliché legerdingen moet ondergaan (plee poetsen met tandenborstel, eindeloos marcheren, hindernisbaan etc.) en waarbij ze zich als een vis op het droge voelt met haar hoge hakken, prinsessengedrag en make-up. Best komisch, al is het ook erg flauw.

Het tweede gedeelte van de film is iets serieuzer. Goldie promoveert en begint een succesvolle carière als vrijvochten vrouw. Desondanks blijft ze vallen voor onbetrouwbare mannen en ze wordt verliefd op zo'n typische gladde Fransman. De film krijgt een nogal feministische ondertoon, waarbij het einde eigenlijk best verademend is. Eens een keer geen hemmes krijgt hares. Anno nu wat moraliserend misschien, maar indertijd waarschijnlijk ook vernieuwend.

Al met al geen heel hoogstaand, doch wel leuk jaren '80 vehikel.