Little Men (2016)

Verenigde Staten / Griekenland
Drama / Familie

geregisseerd door Ira Sachs
met Theo Taplitz, Michael Barbieri en Greg Kinnear

Wanneer de grootvader van de 13-jarige Jake sterft, verhuist zijn gezin terug naar hun oude huis in Brooklyn. Daar raakt Jake bevriend met Tony, wiens alleenstaande, Chileense moeder de winkel beneden runt. Hun vriendschap wordt steeds sterker maar hun families worden uit elkaar gedreven vanwege een meningsverschil over de huur. De jongens reageren met een belofte van stilte.

avatar van John Milton
Had hem ook al op de watchlist staan na de Amerikaanse reviews. Veelbelovend.

kappeuter (moderator)
Vanaf donderdag 18 mei in de bioscoop (September Film)

Wat zonde van mijn tijd deze film. Futloos acteerwerk, een totaal oninteressante verhaallijn en ook geen mooi beelden ofzo. Het kan een kwestie van smaak zijn, maar ik had deze liever overgeslagen.

avatar van Biosguru
Ik heb hem na een tijdje maar afgezet. Deel het (critic's) enthousiasme ook niet.

avatar van John Milton
Jongens toch.

avatar van Biosguru
Ach ja, smaak verschil.

En natuurlijk compleet verpest door Golden Age Hollywood films, met rap tempo, actie in de brede zin van het woord en op zijn minst mooie beelden als er even niets gebeurt. Dan is me zon film soms te moeilijk. Evengoed mooi natuurlijk, dat jij er wel lol aan hebt. ( nu zou zon, ik meen dit oprecht emoji tekentje wel fijn zijn).

Deed me wat aan the Squid and the Whale denken, kon ik ook niets mee. Zit wat mij betreft op dezelfde golflengte.

avatar van tbouwh
Ik kan me er iets bij voorstellen dat een film als deze je totaal niet kan liggen, maar futloos acteerwerk? Juist de kracht van deze film w.m.b., naast de prettige minimalistische aanpak van de regisseur.

avatar van tbouwh
Little Men is het bewijs dat een klein gespeelde film groot aan kan voelen. Regisseur Ira Sachs (Married Life, Love is Strange) gebruikt de relationele bouwstenen van het leven om de kijker te beroeren. Liefde, vriendschap, (liefdes)verdriet, en dat dan tegen de achtergrond van al dan niet onthechte familiebanden. Het resultaat blinkt uit in eenvoud, herkenbaarheid en authenticiteit.

Verder lezen

avatar van McSavah
Kleurtjes en geluidjes!

Ik begin inmiddels een beetje moe te worden van the trials and tribulations of middle-class (sub)urban american life... bij 20th Century Women bekroop me hetzelfde gevoel. Beiden meer dan verdienstelijk geacteerd, leuke muziek erbij, etc. Maar beide ook een beetje veilig, blasé en cliché. Ik mis de spanningsboog. Dan was Squid and the Whale scherper en meer wrang-komisch, dat zie ik dat toch liever. Misschien moet ik ze beter doseren... alsnog 3,5

Uitstekende film over twee jongens die vrienden met elkaar worden, maar waarbij de ouders een geschil hebben. Het duurt even voordat het verhaal wat focus krijgt. Realistisch en zonder enige opsmuk in beeld gebracht. Datzelfde geldt voor de personages die allemaal oprecht overkomen. Het naturelle acteerwerk (van vooral ook de twee jongens) draagt hier ook aan bij.

avatar van danuz
Een wat weinig ambitieuze film in de school van Baumbach of Linklater (Boyhood). Brooklyn als setting is tegelijkertijd prettig als wat obvious en zo keek ik eigenlijk naar de hele film. De typische personages (van die cultureelminnende middenstanders) en kabbelende sfeer zijn niet persé vervelend, maar het is werkelijk direct weer je hoofd uit. Enige opmerkelijke/interessante vond ik wel dat geschil met die onderbuurvrouw. Het laat zien dat je met wensdenken (in de privaatsector) niet ver komt, en dat maakt de film wel inzichtelijk.

avatar van Verhoeven
Ik verlang terug naar de oude 'danuz' die dit een warm / zachtaardig / vertederend portret zou vinden. Het is pas mijn eerste Sachs maar Baumbach heeft nog nooit dit niveau bereikt. En Linklater helaas ook maar zelden.

En wat een heerlijke soundtrack!

avatar van Donkerwoud
Fijne indie film waarin een jongensvriendschap misschien wel of misschien niet een juridisch geschil tussen de twee families overleeft. Het straalt een dromerig, nostalgisch verlangen uit naar die vroege tienerjaren, maar Jake (Theo Taplitz) en Tony (Michael Barbieri) hebben vooral weinig invloed op de keuzes die de volwassenen voor hen maken. Het contrast is ook mooi tussen het sobere sociale drama van de middenstandsfamilies met financiële mores en echtelijke spanningen, terwijl daartegenover sfeershots staan van de twee schavuiten die langs pittoreske plekken van Brooklyn skaten. Wel laat de film wat liggen aan karakterpsychologie door weinig conflict aan te brengen in de vriendschap tussen de twee jongens. Het voelt als een wat geforceerde heiligverklaring van kinderlijke onschuld dat ze elkaar zo trouw blijven terwijl de clash tussen de ouders behoorlijk gemeen wordt.

avatar van Baboesjka
Mooie kleine film. Realistisch gebracht zonder overdreven te worden. Uitstekend acteerwerk en een prima verhaal. Interessante jongens, Jake en Tony. Ik ben blij dat ik deze geleend heb! 4*

Predicaat aardig lijkt me het meest van toepassing. Redelijke, aandoenlijke independent movie maar echt goed of iets groots herken ik er niet in. Meest opmerkelijke is het acteerwerk van de tieners Taplitz en Barbieri, bijna eng om te zien hoe goed die knapen al zijn, gaan we nog veel van zien en horen. Tsja, voor de rest is het duidelijk dat Sachs een melancholische, wellicht nostalgische en/of autobiografische blik heeft geworpen op de aanvankelijke onschuldige jeugdervaringen van twee bevriende tieners. Als ze geconfronteerd worden met een behoorlijk hard conflict tussen hun beider ouders, werpt dat een schaduw vooruit op hun onderlinge relatie. Mooi rustig verteld en opgebouwd, prettig muziekje eronder, herkenbaar maar daardoor ook wat alledaags. Wel erg jammer van dat onbevredigende einde...te makkelijk en vragen die onbeantwoord blijven.

avatar van Decec
Een goede drama film..
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Greg Kinnear…
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital...