Familieweekend (2016)

Nederland

geregisseerd door Pieter van Rijn
met Derek de Lint, Jelka van Houten en Jennifer Hoffman

Als de rijke weduwnaar Pieter Severijn zijn kinderen uitnodigt voor een familieweekend met de aankondiging dat hij belangrijk nieuws heeft, is voor Roderick, Fleur en Benjamin de conclusie snel getrokken. Eindelijk gaat hun vader het familiefortuin verdelen! Eenmaal aangekomen wacht een vervelende verrassing. In plaats van met een grote zak geld, worden de kinderen geconfronteerd met Bonnie, de mooie, ietwat ordinaire, en dertig jaar jongere geliefde van Pieter. Hun vader gaat trouwen. Vervolgens binden de kinderen de strijd aan met Bonnie, maar hoe hoger de strijd oplaait, hoe meer de vraag zich opdringt wat er belangrijker is in het leven: geld of toch familie?

Vanaf 18 februari 2016 in de bioscoop (eOne)

avatar van Macmanus
Verhaal lijkt nogal op Greedy.

Eerste wat ik ook dacht.

avatar van erwku
Een herkauwd concept. Het had nog wel wat uitbundiger gemogen, groteskere personages, absurdere situatie etc. Het had de film ten goede gekomen, aangezien niemand deze film serieus kan nemen.

Het is meer Flodder dan Gooische vrouwen.

Toch best vermaakt.

Een leuke film voor derde kerstdag thuis op de bank.

Niet echt een familiefilm, maar meer een ouderwetse klucht volgepropt met allerlei typetjes. Zeker geen volmaakte film, maar ik heb me er best mee geamuseerd. Maar kan me voorstellen dat er flink wat mensen teleurgesteld zullen zijn, want gelet op de cast had je best iets minder voorspelbaars kunnen bedenken. Geen schaterlach derhalve maar zo nu en dan een glimlach, op zeker zal dit niet de Nederlandse inzending voor de oscars worden.
Van de cast is het duidelijk dat De Lint het meeste talent en de ervaring heeft, Hoffman doet het heel aardig, en Zeelenberg is minder irritant dan normaal, dus misschien word het nog wat met Dirk.

erwku schreef:

Het is meer Flodder dan Gooische vrouwen.

Toch best vermaakt.

Een leuke film voor derde kerstdag thuis op de bank.

Inderdaad, moest ik ook aan Flodder denken.
Film die gemakkelijk had kunnen verzuipen door het slappe verhaal maar overeind blijft door een sterke cast. Jennifer Hofman deed mij denken aan Rachel Hazes.
Geen topper dit " Familieweekend" maar hij keek best plezierig weg.

avatar van bjerik76
leuke cast, vooral de familie van Bonnie had wel een grotere rol gemogen ( de moeder/Beppie Melissen)
Beetje zwarte humor, met wat droge humor wat eigenlijk nergens over gaat ( of niet kan)

Leuke verhaal wat een beetje op een klucht lijkt.

De film gaat echter uit als een kaars zodra duidelijk is hoe de vork in de steel zit.
De typetjes hadden wel meer uitgewerkt kunnen worden, de klucht wat chaotischer met misverstanden, en het eind had ook wel wat minder afgeraffeld mogen worden.

avatar van Flat Eric
Alleszins meegevallen.

Natuurlijk is het allemaal zo voorspelbaar als de pest en zijn er al veel van dit soort familieperikel-films gemaakt maar ik vond de cast leuk op elkaar ingespeeld en overtuigend in hun rol.
Leuke types en vooral Bonnie was een aandoenlijk white trash wijffie.
Geinig.

avatar van tattoobob
Opzich wel vermakelijk,de film kijkt lekker weg en ook het acteerwerk zit wel goed.Ook de personages zijn wel aardig bedacht.
Ja het was best grappig.

avatar van SimonV
Aardige familiefilm, die af en toe voor een glimlach zorgt. Humor is niet niet te flauw en net niet voorspelbaar genoeg om niet leuk te zijn. Hetzelfde geldt voor stereotypen die worden gebruikt. Leuke bijrollen, goed gelet op set-dressing met details.

avatar van keimpeS
Wat mij betreft een aardige film, die zo zijn momenten heeft. Op het eind vond ik het te flauw worden, qua humor & verhaallijn. Het is gewoon niet mijn ding dit soort films, maar voor op een regenachtige middag, zoals nu best te doen...

avatar van Collins
Zo af en toe eens een Nederlandse film. Dat is een ding dat ik mezelf heb opgelegd. De Nederlandse film is immers onderdeel van het vaderlands cultureel erfgoed en daar dien je toch enige kennis van te hebben. Noem het een morele plicht. En eerlijk gezegd, verheug ik me niet altijd op zo'n kijkbeurt, maar ik wil gewoon enig inzicht hebben in de recente Nederlandse cinema. Dus moet het soms.
'Familieweekend' lag me al een tijdje niet heel aanlokkelijk aan te staren. Moeilijk. Moeilijk.
Nu dus net gekeken en ja, het viel een beetje mee, maar erg goed is het allemaal niet.
Het is een tamelijk flauwe komedie met een paar aardige woordgrapjes en een hele hoop vervelende stereotypische karakters. Het acteerwerk ziet er wat onbeholpen uit (en dat kan overigens opzettelijk en grappig bedoeld zijn, maar ik betwijfel het). De dialogen klinken onnatuurlijk. En de verhaallijn kenmerkt zich door gebrek aan originaliteit.
Zoals in een paar meningen hierboven ook al doorschemert, ontbeert de film een overtreffende trap. Het is allemaal zo veilig en zo binnen de lijntjes. Maak het eens lekker absurd in plaats van belegen kluchtig. Gooi er een paar emmers overdrijving overheen en ontstijg de brave voorspelbare middelmaat. Niet van dat bange! Op deze manier moet het niet, denk ik.

Zo zo zo wat was dit een slechte film. Jazeker een zeer slechte film. Maar oordeel vooral zelf en ga absoluut niet op mijn mening af maar creëer er 1 voor jezelf. Pffffew wat was dit slecht zeg.....

avatar van john mcclane 2
Niet zo enorm slecht als dat je misschien zou verwachten,.
Maar heel echt heel goed is het ook niet bepaald .
Vermoed dat de film wat van het succes van andere hollandse familie films wilde mee pikken.
Ik vind het niet jammer dat ik deze film gezien heb,( of lopen te hebben ) maar o.a de soundtrack ( het leek in het begin wel de music score van een Disney Film) en het verhaal an sich is nergens heel knap bedacht.
Goede 2,5

avatar van Phantasm
Prima cast met een leuk verhaal, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van erik1977
Wat een heerlijke film!
Ik heb een paar keer zitten bulderen van het lachen voor de tv, en eigenlijk best wel om simpele grappen.
Maar ze werden zo effectief ingezet en eigenlijk vond ik alle acteurs en actrices voor hun personages perfect gecast.
Lang geleden dat ik nog mega heb moeten lachen om een comedie.

avatar van 93.9
Ontzettend geestige film!

avatar van missl
Het blik bekende Nederlanders word weer (zoals bij veel Nederlandse films) opengetrokken. Maar deze film komt ermee weg, leuke karakters, vermakelijk, zeker geen tegenvaller.