• 11.252 nieuwsartikelen

Genre: Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter van Rijn

Met onder meer: Jelka van Houten, Derek de Lint en Jennifer Hoffman

IMDb beoordeling: 5,5 (688)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 18 februari 2016

Plot Familieweekend

Als de rijke weduwnaar Pieter Severijn zijn kinderen uitnodigt voor een familieweekend met de aankondiging dat hij belangrijk nieuws heeft, is voor Roderick, Fleur en Benjamin de conclusie snel getrokken. Eindelijk gaat hun vader het familiefortuin verdelen! Eenmaal aangekomen wacht een vervelende verrassing. In plaats van met een grote zak geld, worden de kinderen geconfronteerd met Bonnie, de mooie, ietwat ordinaire, en dertig jaar jongere geliefde van Pieter. Hun vader gaat trouwen. Vervolgens binden de kinderen de strijd aan met Bonnie, maar hoe hoger de strijd oplaait, hoe meer de vraag zich opdringt wat er belangrijker is in het leven: geld of toch familie?

logo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 18 februari 2016 in de bioscoop (eOne)

avatar van Macmanus

Macmanus

Verhaal lijkt nogal op Greedy.

Eerste wat ik ook dacht.

avatar van erwku

erwku

Een herkauwd concept. Het had nog wel wat uitbundiger gemogen, groteskere personages, absurdere situatie etc. Het had de film ten goede gekomen, aangezien niemand deze film serieus kan nemen.

Het is meer Flodder dan Gooische vrouwen.

Toch best vermaakt.

Een leuke film voor derde kerstdag thuis op de bank.

avatar van coumi

coumi

Niet echt een familiefilm, maar meer een ouderwetse klucht volgepropt met allerlei typetjes. Zeker geen volmaakte film, maar ik heb me er best mee geamuseerd. Maar kan me voorstellen dat er flink wat mensen teleurgesteld zullen zijn, want gelet op de cast had je best iets minder voorspelbaars kunnen bedenken. Geen schaterlach derhalve maar zo nu en dan een glimlach, op zeker zal dit niet de Nederlandse inzending voor de oscars worden.

Van de cast is het duidelijk dat De Lint het meeste talent en de ervaring heeft, Hoffman doet het heel aardig, en Zeelenberg is minder irritant dan normaal, dus misschien word het nog wat met Dirk.

avatar van Waku

Waku

erwku schreef:

Het is meer Flodder dan Gooische vrouwen.

Toch best vermaakt.

Een leuke film voor derde kerstdag thuis op de bank.

Inderdaad, moest ik ook aan Flodder denken.

Film die gemakkelijk had kunnen verzuipen door het slappe verhaal maar overeind blijft door een sterke cast. Jennifer Hofman deed mij denken aan Rachel Hazes.

Geen topper dit " Familieweekend" maar hij keek best plezierig weg.

avatar van bjerik76

bjerik76

leuke cast, vooral de familie van Bonnie had wel een grotere rol gemogen ( de moeder/Beppie Melissen)

Beetje zwarte humor, met wat droge humor wat eigenlijk nergens over gaat ( of niet kan)

Leuke verhaal wat een beetje op een klucht lijkt.

De film gaat echter uit als een kaars zodra duidelijk is hoe de vork in de steel zit.

De typetjes hadden wel meer uitgewerkt kunnen worden, de klucht wat chaotischer met misverstanden, en het eind had ook wel wat minder afgeraffeld mogen worden.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Alleszins meegevallen.

Natuurlijk is het allemaal zo voorspelbaar als de pest en zijn er al veel van dit soort familieperikel-films gemaakt maar ik vond de cast leuk op elkaar ingespeeld en overtuigend in hun rol.

Leuke types en vooral Bonnie was een aandoenlijk white trash wijffie.

Geinig.

avatar van tattoobob

tattoobob

Opzich wel vermakelijk,de film kijkt lekker weg en ook het acteerwerk zit wel goed.Ook de personages zijn wel aardig bedacht.

Ja het was best grappig.

avatar van SimonV

SimonV

Aardige familiefilm, die af en toe voor een glimlach zorgt. Humor is niet niet te flauw en net niet voorspelbaar genoeg om niet leuk te zijn. Hetzelfde geldt voor stereotypen die worden gebruikt. Leuke bijrollen, goed gelet op set-dressing met details.

avatar van keimpeS

keimpeS

Wat mij betreft een aardige film, die zo zijn momenten heeft. Op het eind vond ik het te flauw worden, qua humor & verhaallijn. Het is gewoon niet mijn ding dit soort films, maar voor op een regenachtige middag, zoals nu best te doen...

avatar van Collins

Collins

Zo af en toe eens een Nederlandse film. Dat is een ding dat ik mezelf heb opgelegd. De Nederlandse film is immers onderdeel van het vaderlands cultureel erfgoed en daar dien je toch enige kennis van te hebben. Noem het een morele plicht. En eerlijk gezegd, verheug ik me niet altijd op zo'n kijkbeurt, maar ik wil gewoon enig inzicht hebben in de recente Nederlandse cinema. Dus moet het soms.

'Familieweekend' lag me al een tijdje niet heel aanlokkelijk aan te staren. Moeilijk. Moeilijk.

Nu dus net gekeken en ja, het viel een beetje mee, maar erg goed is het allemaal niet.

Het is een tamelijk flauwe komedie met een paar aardige woordgrapjes en een hele hoop vervelende stereotypische karakters. Het acteerwerk ziet er wat onbeholpen uit (en dat kan overigens opzettelijk en grappig bedoeld zijn, maar ik betwijfel het). De dialogen klinken onnatuurlijk. En de verhaallijn kenmerkt zich door gebrek aan originaliteit.

Zoals in een paar meningen hierboven ook al doorschemert, ontbeert de film een overtreffende trap. Het is allemaal zo veilig en zo binnen de lijntjes. Maak het eens lekker absurd in plaats van belegen kluchtig. Gooi er een paar emmers overdrijving overheen en ontstijg de brave voorspelbare middelmaat. Niet van dat bange! Op deze manier moet het niet, denk ik.

Zo zo zo wat was dit een slechte film. Jazeker een zeer slechte film. Maar oordeel vooral zelf en ga absoluut niet op mijn mening af maar creëer er 1 voor jezelf. Pffffew wat was dit slecht zeg.....

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Niet zo enorm slecht als dat je misschien zou verwachten,.

Maar heel echt heel goed is het ook niet bepaald .

Vermoed dat de film wat van het succes van andere hollandse familie films wilde mee pikken.

Ik vind het niet jammer dat ik deze film gezien heb,( of lopen te hebben ) maar o.a de soundtrack ( het leek in het begin wel de music score van een Disney Film) en het verhaal an sich is nergens heel knap bedacht.

Goede 2,5

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima cast met een leuk verhaal, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van erik1977

erik1977

Wat een heerlijke film!

Ik heb een paar keer zitten bulderen van het lachen voor de tv, en eigenlijk best wel om simpele grappen.

Maar ze werden zo effectief ingezet en eigenlijk vond ik alle acteurs en actrices voor hun personages perfect gecast.

Lang geleden dat ik nog mega heb moeten lachen om een comedie.

avatar van 93.9

93.9

Ontzettend geestige film!

avatar van missl

missl

Het blik bekende Nederlanders word weer (zoals bij veel Nederlandse films) opengetrokken. Maar deze film komt ermee weg, leuke karakters, vermakelijk, zeker geen tegenvaller.

avatar van jordorientje

jordorientje

Als ik ergens een hekel aan heb, is het dat er niet goed is nagedacht over bepaalde scenes. Bijvoorbeeld 1. Bij de politie ziet hij die foto met "gezocht". Dan neem je toch sowieso de politie mee daarheen? Is toch het meest logisch?

Doe je dat niet, moet je ook niet zo'n domme poster opgangen. Dan moet je wat anders verzinnen, maar dit slaat gewoon nergens op.

En dan 2. het eind. Dat dat mens ineens weer vrolijk komt binnenwandelen voor een tweede keer. Dan had je haar wat echter mogen laten spelen. Dan had het er best uit mogen zien dat haar vriend haar dwong om dit te doen, maar dat zij echt van die oude man hield. Nu is het wat ongeloofwaardig, wat bij mij dus een enorme minpunt is. Ze moeten echt wat meer denken aan dit soort simpele foutjes, of het gewoon anders regisseren. Voor de rest prima zondagsfilm. Niet goed, niet slecht. Voldoende.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Jennifer Hoffman is wel erg leuk, met d'r Rotterdamse tongval. Die ene uit Baantjer, die politieagente die altijd bij de balie stond, heeft in deze film precies hetzelfde rolletje. Dat is toch sneu?

De LA Voices komen nog even voorbij, gelukkig zonder Gordon, hoewel het zonder Gordon al erg genoeg is.

Ik vond 'm eigenlijk best meevallen, al is het natuurlijk wel heel erg dat we dit soort platvloerse komedies in Nederland nog steeds niet zijn ontgroeid. Die acteurs spelen toch ook veel liever in goede kwaliteitsfilms zoals die in de rest van Europa wel worden gemaakt? Ik ben een liefhebber van de Nederlandse film en daarom kijk ik ook bijna alles, zoveel wordt er niet uitgebracht. Dit vind ik echt betreurenswaardig.

Maar de grappen zijn in ieder geval geslaagder dan de gemiddelde Nederlandse komedie. Ook Michiel Romeyn als goeroe/sekteleider is best geestig. Als hij heel boos op die gong slaat en bijna zijn pols breekt haha... Of tijdens een ritueel Jelka van Houten ijskoud wegduwt lol

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Ik heb mij ermee vermaakt,leuke humor met een niet bijster origineel verhaal,maar dat stoort totaal niet.3.5 stars.

avatar van mrklm

mrklm

Pieter [Derek de Lint] nodigt zijn vier volwassen kinderen uit voor een familieweekendje en heeft een verrassing voor ze in petto: hij heeft zich verloofd met de veel jongere Bonnie [Jennifer Hoffman], het stereotypische stadsmeisje met teveel make-up, een (soort van) Rotterdams accent en een 60s-kapsel. Vooral oudste zoon Roderick [Dirk Zeelenberg] vertrouwt het zaakje niet en het weekend loopt uit de hand wanneer Bonnies Tokkie-familie zich meldt. Op zijn zachtst gezegd oubollig, maar ik vind de parade aan karikaturen ronduit aanstootgevend in deze verspilling van talent. Dat talent is de enige reden waarom dit niet de laagst mogelijke score krijgt.

avatar van pierre18

pierre18

Alles ligt er zo dik op dat het daardoor gewoon weer komisch wordt. Natuurlijk is alles overdreven en worden alle karikaturen naar voren gehaald, maar voor deze film werkt dat gewoon en kijkt hetmakkelijk weg. Je weet ook wat je krijgt en daar is niets mis mee. Er zitten bovenal zeer veel gevatte en geslaagde grappen in die in dit verhaal erg sterk werken. Over de Nederlandse acteerprestaties ben ik altijd zeer positief. Cynthia Abma wil ik in het bijzonder noemen, omdat zij haar rol altijd zeer natuurlijk kan neerzetten. Het valt gewoon niet op hoe goed ze dat doet. Het is gewoon jammer dat we haar niet zo vaak zien op het witte scherm. Ik heb me prima vermaakt met deze film en misschien kan de toekomstige kijker dat ook, als je maar wel weet wat je kan krijgen.

avatar van RebbelDebbel

RebbelDebbel

TheRealKetchup schreef:

klopt helemaal, niets aan toe te voegen....

avatar van mikey

mikey

Slecht zou ik de film wel willen noemen over een nieuwe bruid voor de ouwe hufter, dit tot groot ongenoegen van zijn idiote kinderen. Flutverhaal met platte rollen en slappe dialogen die nergens grappig zijn. Wederom de slechtste interieurtjes ooit! Heb je een oud kasteel en dan die lampekappen??

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Soms heel matig want meestal niet grappig, maar met een redelijk tempo (en lekker kort) en soms wel een enkele goede grap. Heel soms zelfs twee achter elkaar snel, bijvoorbeeld als L.A. the Voices binnenkomt zingen en een paar seconden later een duif doodgeschoten neervalt. Jammer alleen dat de drie kinderen stuk voor stuk heel matig zijn, ook hun rol überhaupt. Dan is de familie van Bonnie geiniger en papa zelf wordt ook prima vertolkt. 2,5*.