Twist of Faith (2004)

Documentaire

geregisseerd door Kirby Dick
met Tony Comes, Wendy Comes en Father Stephen Stanbery

Een documentaire die een volwassen Tony Comes volgt die als kind werd misbruikt door een katholieke priester. Tony confronteert zichzelf, de priester, zijn familie en vrienden met zijn afschuwelijke verleden, een bekentenis die niet door iedereen in dank wordt afgenomen.

avatar van pascal83
Heeft een oscarnominatie te pakken voor beste documentaire

Mooie poster

avatar van moviefreak#1
Prachtige documentaire met een verhaal dat verteld moet worden.
Je zal het toch meemaken dat je met je vrouw en kinderen intrekt in een groot nieuw huis en je erachter komt dat 5 deuren verder de man woont die je als kind jaren seksueel misbruikt heeft. Wat gebeurt er dan met een mens ? Maar het vraagstuk wat echt impact maakt en bijzonder goed is verwerkt in deze documentaire : Wat vertel ik mijn kinderen ? Ik kan me zo voorstellen dat je gewoon panisch word bij de gedachte dat je kinderen elke dag na school langs dat huis lopen.

En dan zet je op een dag het nieuws aan en blijkt, terwijl je jaren lang hebt gedacht dat je de enige was, dat er meer mensen zijn die van dezelfde priester soort gelijke mishandelingen hebben gekregen. En hoe meer je er open vooruit komt, je er pas achterkomt om hoeveel zaken het eigenlijk gaat.

Meer als 11,000 gevallen met meer dan 5,000 priesters sinds 1950. En dat zijn alleen de gevallen waarbij de slachtoffers naar voren zijn gekomen. Daar word een mens toch bang van. Vooral omdat in al die gevallen de katholieke kerk het met wat geld heeft verdoezeld. En dat priesters in de rechtbank onder ede mogen liegen als de waarheid de kerk in vergelegenheid kan brengen.

Echt jongens, deze documentaire heeft een hoop losgemaakt en ik kan hem dan ook iedereen aanraden.

avatar van P8rb
Indrukwekkende documentaire, ben het dan ook volledig eens met bovenstaande recensie, top! 4*

avatar van xenne
interessant verhaal dat moet verteld worden en dat van begin tot einde boeit. dat je hier het minimum voor kan geven begrijp ik niet goed. net zoals de Friedmans een documentaire die je moet gezien hebben en die tijdje zal blijven hangen, de Friedmans zat misschien nog iets beter in elkaar, daarom ... 3