Edge of Darkness (1943)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Lewis Milestone
met Errol Flynn, Ann Sheridan en Walter Huston

1942. De Nazi's vliegen boven een klein plaatsje in Noorwegen en ontdekken dat er een Noorweegse vlag wappert. Als een grondtroep wordt gestuurd om uit te zoeken hoe het komt dat niet de Duitse vlag gehezen is, wordt ontdekt dat bijna alle inwoners vermoord zijn in de straten. Ook de Duitse officiers die de leiding hebben zijn gedood.

Goed verhaal kijk gerust

avatar van Captain Pervert
Gehezen? Is dat het voltooid deelwoord van hijzen?

Wat is een Noorweegse vlag?

Zijn de inwoners vermoord in de straten? Hoe werkt dat, werden ze dan gedood terwijl ze zich tussen de straatkeien bevonden? Of bedoelt de schrijver dat er lijken op straat liggen?

En wat is een grondtroep? Dat betekent feitelijk 1 soldaat wordt gestuurd.

Vragen, vragen... Tijd in deze film maar eens te gaan kijken denk ik

avatar van Biosguru
Mooie film, die na al die jaren nog steeds erg goed overeind staat. Over elk shot is nagedacht, fijn gemonteerd, goed geacteerd, etc. Leuk detail is dat het Noorse verzet niet alleen uit mannen bestaat. Maar er ook vrouwen meevechten. Zie je niet veel in die tijd.

Weer een mooie film naar een script van Robert Rossen. (The Hustler, All the Kings Men, Desert Fury, A walk in the Sun, The Strange love of Martha Ivers, etc).