Clue (1985)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Eileen Brennan, Tim Curry en Madeline Kahn

Een groep mensen is uitgenodigd in een groot afgelegen huis, waar ze allemaal een alias krijgen. Ze komen erachter dat ze allemaal gechanteerd worden. Het is niet duidelijk wie de gastheer is maar dan wordt er iemand vermoord en is niemand zijn of haar leven zeker.

MFEO
De film is in enkele minuten op ITV3+1

Tip: Neem een Canal Digitaal met een Triple sat schotel zodat je o.a. ITV en Channel 4 en More4 en diverse film zenders gratis ontvang. Op die manier kan je veel film gratis en voor niets zien.

avatar van chevy93
Een geweldige parodie op het wereldberoemde Cluedo. Komt wat traag op gang, maar dat wordt zeker goed gemaakt in het laatste deel. Met name het stuk vanaf de uitleg van de "butler". Die alternatieve eindes.
De ene na de andere flauwe grap, maar wel met grote precisie geplaatst en met name de woordgrappen vind ik geweldig. Clue ga ik zeker vaker zien.

Fans van deze film moeten Murder by Death (1976) eens opzoeken.

Reinbo
Kinderachtig en voorspelbaar. De acteurs olv Tim (Rocky Horror) Curry maken het nog enigszins leuk om naar te kijken.

avatar van chevy93
Reinbo schreef:
Kinderachtig en voorspelbaar.
No shit, Sherlock.

avatar van the new guy
Leuke klucht! Het perfecte verhaal voor een absurdistische sfeer. Ik vind het jammer dat de film niet meer om het mysterie gaat, maar de sfeer leidt je wel af van het gebrek aan spanning.

Prima film, met fantastische eindes.

avatar van Hollywood007
Zeer leuke film. De grappen zijn zeer geslaagd. Prima acteerwerk, Tim Curry is altijd leuk om bezig te zien. De alternatieve eindes waren ook zeer tof. Leuk om een film over het spel te zien.
Dus alles samen : zeker de moeite van het belijken waard...meer dan één keer zelfs.

avatar van Mescaline
Nog steeds erg vermakelijk maar de 3 verschillende eindes is best wel een beetje rommelig.
Murder by Death vind ik geslaagder in dit zelfde concept, maar Clue blijft ook een erg lekkere wegkijker

Stem blijft staan op 3,5.

avatar van El  Loco
Seven Suspects, Six Weapons, Five Bodies and Three Endings.

Leuk filmpje, dit hoor. De humor is lekker droog en verveelt geen seconde. Buiten het eerste stukje zit er genoeg vaart in om de volle 90 minuten te blijven boeien. De alternatieve eindes vond ik eerlijk gezegd geen meerwaarde bieden, omdat de uitleg van de verschillende motieven toch wat bleef slepen op het einde.

Tim Curry doet het hier wel goed als de butler. Zeker wanneer hij door het hele huis rent.
Vermakelijke film dit en nu ben ik toch benieuwd naar die andere film die hier genoemd wordt.

3,5 *

avatar van Corcicus
Heerlijke mix tussen detective en komedie. De slapstick kwam telkens vrij onverwachts wat voor de nodige luchtigheid zorgde. De butler steelt de show en het fantastisch ludieke einde (...sleep with my wife) was formidabel.

avatar van david bohm
Cluedo was één van mijn favoriete spelletjes in de jaren 80 en ik was zelfs enigszins gefascineerd door de wapens. En over dat spel is deze film gemaakt. Dat feit vind ik positief en de uitwerking met het landhuis en genodigde en onuitgenodigde gasten daar is ook wat voor te zeggen.
Maar de kluchtige klant kan mij minder bekoren, wat al begint met de hondenpoep.
Redelijk.

De droge humor zet hier zeker zijn voet naast het bekende intrige van "Wie deed het en hoe ?"
Plezierige komedie, die beslist aandacht vraagt om er 100% van te genieten en met een Tim Curry, weergaloos in zijn "reconstructies", die toch wel de show steelt.

avatar van alexspyforever
Als liefhebber van het bordspel Cluedo, kon deze film niet ontbreken in mijn collectie. Het is allemaal nogal warrig, maar alle wapens, kamers en personages uit het spel komen er in terug. Leuk dat je op de DVD kan kiezen of je alle eindes of de DVD zelf laat beslissen welk einde hij zal afspelen. Leuk zijn de toevoegingen van kamermeisje Yvette en butler Waddington uitstekend vertolkt door Tim Curry die op het einde op ludieke manier de reconstructie van de moorden doet.

avatar van Boenga
kappeuter schreef:
Natuurlijk pretendeert deze film niet een serieus misdaadmysterie te zijn, maar ik miste iets. Luchtig vermaak, meer ook niet.

Daarmee is alles gezegd, in twee korte zinnetjes. Qua humor is 'Clue' degelijk, maar het had wel net iets (zelfs veel) meer mogen zijn.
Het whodunnit-gedeelte - toch net dat waar het Cluedo-spel om draait - is rommelig en slordig, en wekt geen nieuwsgierigheid of spanning op. En dat is bijzonder jammer omdat de acteurs en de setting een sfeer oproepen die tot een aangename en sterke film zou kunnen leiden.
De humor groeit in de loop van het verhaal, maar het mystery-gedeelte gaat neerwaarts, en bereikt een dieptepunt bij de verwarde en onduidelijke eindes. Jammer.

avatar van missl
Grappige, hysterische whodunnit.

avatar van Geno
Heerlijk vind ik die Whodunnit-films... alhoewel, het is een 'genre'?; waar zijn al die films dan... er zijn er zo weinig lijkt het!

Ik miste wel de echte spanning en het neigde wellicht iets naar de kolderieke kant; hoeft niet voor mij.

Een verdiende dikke 2,5 *

avatar van Vinokourov
Vreemde film die gebaseerd is op het welbekende spel en wat mij betreft nogal mislukt is. Al gauw interesseert het hele whodunnit-gebeuren nauwelijks, omdat er nauwelijks een spannende verhaallijn in te ontdekken is. Is ook niet het doel van Clue, want dat bleek voornamelijk meligheid en een aantal pronte boezems te zijn.

avatar van Geno
Ik wil het na het herzien van de film toch nog met een half puntje verhogen. Ja het is inderdaad hysterisch... maar als dat een sub-genre zou zijn dan zou het toch bovenaan prijken... maar ik vond de sfeer en de acteerprestaties erg goed ....

Eerlijk is eerlijk: een verdiende 3*

avatar van Fonzzz002
Een film gebaseerd op een bordspel: je zou zeggen dat het een recept is voor een slechte film. Clue laat zien dat, zelfs al heb je weinig bronmateriaal, je een goede film kunt maken zolang je het project aan de juiste mensen overlaat. Door een grappig script, sterke acteerprestaties die veel leven aan de personages kon brengen en goede editing, die de juiste humoristische timingen wist te vinden, heb ik goed genoten van deze tijdloze komedie.
Wat Clue grappig maakt is de zelfbewustheid: ze weten dat dit een absurd scenario is en ze lijken alles in hun macht te doen om te profiteren van de gelegenheden die dit concept bied. Regelmatig zie je cheesy spookhuis clichés terugkomen, zoals blikseminslagen die vreemde timingen hebben. Ieder personage heeft een eigen, grappig karakter die op leuke wijze met andere personages omgaat. Ik vond het moeilijk om een favoriete uit te kiezen, omdat de meeste personages minstens één leuk moment kregen om ervoor te zorgen dat je ze ging onthouden. Uiteindelijk liet Tim Curry de meeste indruk achter wegens zijn energieke karakter, maar Christopher Loyd en Madeline Kahn kon ik ook meerdere malen om lachen.

Voor mij zat de enige grote belemmering in dat ze, rond een bepaald punt in de film, een grap te lang uitrekte. Met “uitrekken” bedoel ik niet 30 seconden of 1 minuut, maar er was een sequentie waarin een grap minutenlang doorging. Naar mijn idee had deze grap een stuk korter gekund, ondanks dat er leuke stukken in de grap verwerkt zaten.

Los daarvan kan ik niet veel negatiefs over de film zeggen. Hier en daar grappen die wat minder aansloegen. Hier en daar een grote hoeveelheid expositie, maar niets dat me teveel uit de komische sfeer haalde. Goede acteerprestaties, vele absurdistische grappige stukken, goede regie, goed script en sterke editing. Clue was zeker de moeite waard om te zien en het krijgt daarom een:

Typisch een voorbeeld hoe je met een matig verhaal maar met de beste acteurs een schitterende film krijgt

avatar van Filmkriebel
Theatraal geacteerd; door de vele dialoog en de afstemming tussen alle acteurs wellicht een heel moeilijke oefening. Alles berust immers op de chemie tussen hen. Uiteraard een verfilming van het beroemde spel Cluedo, waarin een moordenaar ontmaskerd moet worden in een vast decor (hier een groot landhuis dat niet zou misstaan in een horrorfilm). Iedereen heeft wel zijn motieven.
In het begin intrigerend en de setup weet wel de aandacht te trekken, maar naar het einde toe vond ik het allemaal wat te druk en begon het met de uiteenzetting van de verschillende theorieën zelfs een beetje vervelend te worden. Maar toch een leuk gevonden concept die vrij goed is uitgevoerd en bovenal veel (Britse) humor bovenhaalt. Tim Curry is magistraal.