The Ape (1940)

Alternatieve titel: Gorilla

Horror / Drama

geregisseerd door William Nigh
met Boris Karloff, Gene O'Donnell en Maris Wrixon

Dr. Bernard Adrian verloor vrouw en dochter toen in een klein dorpje een polio-epidemie uitbrak. Sinds die dag werkt hij zeer gedreven om een geneesmiddel te vinden. Ondertussen waart er een losgebroken aap rond, die de mensen terroriseert.

avatar van Poisonthewell
Belachelijke, saaie film. Karloff-onwaardig, maar zijn aanwezigheid is wellicht het enige dat mij ervan weerhoudt een 0,5 te geven. De titel is wat misleidend, want hoewel er inderdaad een als een varken knorrende aap rondbanjerd, gaat het toch vooral om Karloff's personage (deze keer niet het monster maar dokter Frankenstein) en zijn experimenten. Gelukkig duurt de film maar een uur, want langer was niet draaglijk geweest denk ik. Krappe 1*

avatar van Mac Hammer Fan
Een krankzinnige dokter, die zijn vrouw en kind verloor toen een polio-epidemie uitbrak, werkt aan een geneesmiddel om een meisje te genezen dat verlamd is. Hij deinst daarvoor niet terug om zelf moorden te plegen. Karloff zorgde voor een overtuigende vertolking in deze miskende ouderwetse dramatische griezelfilm.

Meneer Bungel
Hier gratis te zien dan wel te downloaden.

avatar van namingway24
De kwaliteit van de DVD die ik gezien heb hielp zeker niet mee, maar afgezien daarvan is deze film alleen het aanzien waard door Karloff. Hoe bizar het materiaal ook is, hij blijft een professional, en zijn acteren is het sterkste punt van the Ape. Het verhaal heeft weinig om het lijf, en ondanks de korte speelduur valt de film snel in herhaling.

Verder ziet de aap in kwestie er best wel geinig uit, en het eind is nog vrij emotioneel, maar dit zal zeker niet in de geschiedenisboeken staan als de beste Karloff-film.

avatar van Metalfist
Karloff en de aap

Mijn broer is een grote liefhebber van twee iconen uit de vroege horror geschiedenis, namelijk Boris Karloff en Bela Lugosi. Hij is de laatste tijd dan ook begonnen met zoveel mogelijk films van beide heren te verzamelen en daar pik ik er regelmatig eens eentje van mee. Het is vaak met wisselend succes want zeker Karloff heeft wel eens dramatische films gemaakt (Die, Monster, Die! bijvoorbeeld) maar bon, het blijft een acteur met een geweldige uitstraling waardoor ik The Ape zeker eens een kans wou geven.

Maar dit is toch geen hoogvlieger te noemen. In de jaren '40 werd dit soort B monsterfilms bij de vleet gemaakt en de enige reden waarom dit vandaag nog te vinden is, is dan ook vanwege Boris Karloff. De DVD die wij hebben gezien (van Elstree Hill Entertainment) is jammer genoeg wel van een slechte kwaliteit, dan ook nog eens zonder ondertiteling, waardoor The Ape vooral een nogal onduidelijke film is geworden. Het heeft iets te maken met een dokter die, zoals het in dit soort films gewoonweg verplicht is, nogal graag experimenten uitvoert. Dan komt er opeens een aap op de proppen die is ontsnapt en zich amuseert met mensen aan te vallen. De enige reden waarom dit op narratief vlak nog de moeite is, is vanwege het feit dat regisseur William Nigh er een ietwat atypische aanpak op nahoudt. Zo wordt onze gekke dokter opgepakt vanwege zijn onorthodoxe en illegale manier van werken maar blijkt zijn serum uiteindelijk wel te werken. Een leuk gegeven in ieder geval dat ervoor zorgt dat de flauwe climax waar dezelfde dokter zich in het apenpak heeft gehesen naar een hoger niveau wordt getild.

Boris Karloff, een naam die iedereen kent vanwege Frankenstein maar zelf zie ik hem het liefst in dit soort rollen waar hij een gestoorde wetenschapper mag spelen. De man heeft in zijn carrière heel wat filmrollen (een klein understatement zelfs) gehad maar dit gaat hem toch weer enorm goed af. Hij is dan ook de reden waarom ik er in ben geslaagd om The Ape uit te kijken want zelfs met een speelduur van een klein uur wordt de film vrij snel repetitief en de rest van de cast is nu niet om over naar huis te schrijven. Mocht je fan zijn van de knullige effecten die vaak gepaard gaan met dit soort films, dan kom je bij The Ape wel aan je trekken. Het apenpak ziet er heerlijk fout uit waardoor het altijd genieten is wanneer het in beeld komt, iets wat trouwens helemaal niet zo vaak gebeurd als je zou verwachten.

Goh, als film op zich is The Ape gewoon slecht. De performance van Karloff is echter wel degelijk en dat was toch de reden waarom ik de film wou zien. Toch slaagt de film er in om met een speelduur van nog geen uur enorm slepend te zijn en was ik blij toen The End op het scherm verscheen. Alleen maar voor de liefhebbers, dat moge duidelijk zijn.