Les Jolies Choses (2001)

Alternatieve titel: Pretty Things

Frankrijk

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Marion Cotillard, Stomy Bugsy en Patrick Bruel

Marie en Lucie zijn een ééneiige tweeling. Op het eerste gezicht houden ze van elkaar, maar diep vanbinnen haten ze elkaar. Lucie is het voorbeeld bij uitstek van oppervlakkigheid. Ze is dol op blitse wagens, playboys en decadente seks. Marie daarentegen is integer en authentiek. Geen make-up, geen hippe kleren, een eenvoudig leven en slechts één man: Sébastien. Aangezien Lucie gefascineerd is door de showbusiness, krijgt ze ook de mogelijkheid om zangeres te worden. Een droom wordt werkelijkheid, ware het niet dat ze niet kan zingen in tegenstelling tot haar zus die aanvaardt om Lucie op het podium te vervangen. Wanneer Marie op een nacht na haar optreden bij Lucie aankomt, ontdekt ze dat haar zus zelfmoord heeft gepleegd. Deze tragedie is voor Marie een geluk bij een ongeluk: nu kan ze eindelijk het verboden leven van Lucie leiden.

Waarom heeft niemand deze film hier gezien? Ik vind het een absoluut meesterwerk. Rauw en aangrijpend, met een prachtige score. Heb op puntje van m'n stoel gezeten. Fantastische rol van Marion Cotillard die zowel de rol van Lucie als Marie speelt. Vorig jjaar bewees ze nog eens welk een geweldige actrice ze is met het aangrijpende 'De rouille et d'os' over een orcatrainster die haar beide benen verliest. Ze schijnt nu de best betaalde buitenlandse actrice in Hollywood te zijn. Whatever.

Les Jolies Choses was zeker niet haar eerste film, maar wel een die haar de ruimte bood om al haar talenten te benutten. Lees de inhoudsbeschrijving maar door, er gebeurt genoeg in deze film. Alles ongeveer binnen het eerste kwartier. Wat zich daarna afspeelt is bloedstollend. Trek je niks aan van de lage score op IMDb. Gewoon over je heen laten komen.

Het is misschien gek, maar op een bepaald moment moest ik zelfs aan Romy Schneider in L’important c’est d’aimer denken. Voor het laten zien van wanhoop, een waardige opvolgster.