Molière (2007)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Laurent Tirard
met Romain Duris, Fabrice Luchini en Laura Morante

Het is 1644 en Molière is 22 jaar oud. Zijn theater, dat hij een jaar eerder heeft opgericht, is failliet. Zijn schuldeisers achtervolgen hem, waardoor hij in de gevangenis belandt. Eenmaal op vrije voeten verdwijnt hij spoorloos, waarna hij enkele maanden later opnieuw verschijnt om samen met zijn vrienden een 13 jaar lange befaamde tour door heel Frankrijk te maken. Het verhaal in deze film poogt een beeld te geven van wat er gebeurd is in de tijd dat hij verdwenen was.

Oppervlakkig, flauw en tamelijk vermoeiend.

Ik vond deze film echt fantastisch. Hij was mooi, grappig, maar wel met een erg zielig einde. M. Jourdain was grandioos.

Molière is een meesterlijk kostuumdrama met een perfecte balans tussen romantiek, humor en drama. En dat is dan ook meteen waar de film over gaat. De fotografie is adembenemend mooi en het acteerwerk is subliem. Vooral Romain Duris en Laura Morante acteren fantastisch, maar door die speciaal te noemen doe je bijna de anderen te kort, want stuk voor stuk zetten alle acteurs een top-prestatie neer.

avatar van donnie darko
Ik zag deze liggen, en herkende Romain Duris aan de cover, en besloot deze maar eens mee te nemen.
Zeer fijn filmpje, Romain Duris speelt wederom voortreffelijk(uitgegroeid tot één van mijn lievelingsacteurs) en speelt de repetitiescenes(vooral die met het paard) magistraal. Ook Laura Morante zet een zeer geloofwaardige vertolking neer en bovendien ziet de film er ook zeer mooi uit.
Toch wel een verrassing, want had er niet zoveel van verwacht.

Sapperdeflap
Teleurstellende film.
De kostuums zijn weelderig, locaties zijn prachtig en aan de acteurs ligt het ook niet. Het verhaal is naar mijn smaak simpelweg te dun om er een boeiende film over te maken en dat blijkt m.i. in de lange en traag uitgesponnen scenes. Hierdoor blijft het in z'n totaliteit oppervlakkig en oninteressant, kortom het mist intensiteit en diepgang.

avatar van Rmie
Inderdaad wat een flauwe hap dit. Ik heb het einde niet kunnen halen. Wat een klus!
Mooie kostuums dat wel.

avatar van Metalfist
La langue de Molière

Ik was een tijd geleden met mijn moeder aan het praten over boeken die je verplicht in je schooltijd moest lezen en daar kwam dan ook het eerst de naam van Molière tevoorschijn. Ik had nog nooit van de man in kwestie gehoord maar de dag erna kwam ik in de Saturn deze film tegen in de QFC. Toen maar meegenomen omdat het me wel een interessant figuur leek en vandaag maar eens opgezet.

Ik vraag me wel af in hoeverre het verhaal van Tirard waarheidsgetrouw is. Ik ken nu eens echt niets van de levensloop van Molière maar het lijkt me nogal vreemd dat, wanneer er niets in de geschiedenisboeken staat wat zijn verdwijning kan verklaren, Tirard dit wel opeens kan. Soit, verzonnen of niet, het blijft wel vermakelijk. Tirard weet een uitstekende balans te vinden tussen visuele pracht, humor en het vleugje drama dat de film nodig heeft. De film lijkt in het begin wat traag op gang te komen maar eens Molière in het kasteel terecht komt, geraakt de film in een versnelling. Nu moet je niet veel verwachten van die versnelling want het verhaal van Molière leent zich voor een trage film en Tirard weet dit waardoor hij netjes de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen. Een verhaal dat op het eerste zicht niet veel om handen heeft, het is zelfs bijzonder weinig voor een film van een kleine 2 uur, maar toch weet Tirard het allemaal boeiend te maken. Oké, het is voorspelbaar maar de film heeft toch een aantal lagen die op het eerste zicht niet zo duidelijk of verwaarloosbaar zijn. Dan heb ik het vooral op de liefde voor Elmire en zijn zelfopoffering, zijn groei van dramatisch, slechte, acteur tot uitstekende kluchtacteur, ... Dit soort zaken maakt het voor mij allemaal waard om hem binnenkort nog eens op te zetten. Visueel is Molière sowieso een pareltje. Normaal gezien ben ik niet zo'n grote fan van kostuumfilms maar af en toe zitten er aangename uitzonderingen tussen en Molière is er één van. De kostuums en de decors voelen geloofwaardig aan en de kleurrijke beelden doorheen heel de film zorgen voor een aangename sfeer. Beetje zoals Jean de Florette en perfect voor een dag met zo'n verschrikkelijk slecht regenweer als vandaag.

Van de acteurs die in Molière meespelen had ik nog nooit gehoord maar stuk voor stuk passen ze perfect in de film. Geen idee of Romain Duris iet of wat op Molière trekt, Google bewijst dat dat ongeveer wel het geval is, maar acteren kan hij zeker wel. De humoristische scènes komen grappig over (de repetitie om een paard na te doen...) en de dramatische scènes zijn erg meeslepend, vooral de eindscène waar Molière aan het sterfbed van Elmire zit is prachtig. Die Laura Morante is dan ook een uitstekende tegenspeelster voor Duris. Maar het zijn niet alleen de hoofdrolspelers die hun best doen, ook de bijrollen zijn erg vermakelijk. Vooral Fabrice Luchini als Jourdain en Edouard Baer als Dorante zijn een heerlijke toevoeging aan de film.

Aangenaam filmpje dat door de sfeer, de beelden en de cast naar een hoger niveau wordt getild. Wel eens wat meer van Molière zien want het is een interessant figuur. Misschien heeft er iemand wat aanraders van zijn werk om te lezen?

Heerlijk kostuumdrama met schitterende acteurs.
Een film over Molière moet de farce in het intrigue en de kracht van het woord hoog in het vaandel dragen en dat doet deze film ook perfect.
Halfgrappig verhaal omwille van de ijdele potsierlijkheid van één van de hoofdpersonages en de schalkse leepheid waarbij deze zwakte wordt uitgebuit.
Kende Molière van uit het middelbaar onderwijs ("Les précieuses ridicules" moesten wij destijds, niet zonder tegenzin, lezen en bespreken). Er nu een film over zien wekte wel de aandacht en of het verhaal nu echt is of er wordt een loopje met de werkelijkheid genomen, kan me in feite niet schelen. Het is een onderhoudende en zelfs amusante film waarin graag de draak wordt gestoken met menselijke tekortkomingen, als ijdelheid, jaloersheid, machtsmisbruik, ontrouw....

lezertje
Prachtige fantasy over een ‘verloren’ periode uit Molières leven, met twee sterke rollen van Romain Duris en Fabrice Luchini.

avatar van 93.9
Vrolijke klucht

De speelduur is meschien iets te lang.
Ik vond het een amusante film
En Vooral Romain Duris en Laura Morante
acteerwerk is goed.
De muziek van Frédéric Talgorn is schitterend
Van vrolijk tot meeslepende heb de cd direct gekocht .