The Skeleton Key (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Iain Softley
met Kate Hudson, Gena Rowlands en John Hurt

Verpleegster Caroline (Kate Hudson) verzorgt een oude vrouw en haar zeer zieke man. Ze wonen in een oud herenhuis en ze houden er vreemde gewoonten op na. Wanneer Caroline een loper krijgt van de vrouw des huizes, komt ze er al snel achter dat één deur in het huis niet te openen is...

Tja, kon eigenlijk alleen maar tegenvallen en dat deed het ook.

Ik las overal iets over een geweldig einde, maar had nooit gedacht dat het ZO voorspelbaar zou zijn. Ik dacht telkens: 'ze zullen toch niet dit bedoelen' en ja hoor... .

Dat is toch al zo vaak voorgekomen in films? Maar goed, de opbouw was alleszins redelijk en de film verveelde niet echt. 2,5 ster dan maar.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het verhaal van The Skeleton Key stelt nogal weinig voor en de film bevat uiteraard de standaard thriller- ingrediënten (vreemde geluiden op de zolder, visioenen, makkelijke schrikeffecten). Wat dat betreft is dit dus niets meer dan een standaard thriller.

Toch zaten in Skeleton Key een aantal aangename verrassingen. Eén van die verrassingen was Hudson, die prima acteerwerk toont. Verder was ik blij dat het vaak onvermijdelijke liefdesverhaaltje ontbrak en ook door het einde was ik redelijk positief verrast. Al met al vond ik dit een alleraardigst thrillertje, met uitstekend acteerwerk en een aantal leuke momenten. Niet denderend bijzonder, maar wel vermakelijk.

3 sterren.

avatar van Rianneke_Dan
zeker goeie film die je blijfd kijken en een vet verassend einde !!!
en Kate Hudson is een leuke actrice!!
Fearing is believing!!!

Enorm suf verhaal met teveel cliché suspense momenten. Verassend einde dat wel.

avatar van Mug
Mug
De cast redt deze film. Het script is verschrikkelijk doorzichtig, en richting het einde gaan de makers nog spelen met zwart-wit dingetjes, slow-motions en 'blurrig-heden'. Compleet onnodig, sfeer-dodend vind ik persoonlijk.

Maar goed, wat ik al zei, de cast redt de film. John Hurt blijft ondanks zijn rol als bedlegerige opa een genot om naar te kijken. Vooruit, 2 sterren. Ik geloofde het verder wel...

avatar van Sportingerke
Ik vond het een sterke film die me de hele tijd op het puntje van mijn stoel hield (een beetje overdreven, maar toch)

En inderdaad, zoals velen al gezegd hebben: een verrassende twist op het einde dat ik eerst niet echt goed vond (ik ben teveel softe Hollywoodfilms gewoon), maar na er even bij stilgestaan te hebben, moet ik toegeven dat dit eigenlijk het beste einde is dat je voor deze film kunt bedenken.

Maar ik geef toe: je moet erin geloven

avatar van Knisper
The Skeleton Key ziet er prima uit, maar hoe verder het verhaal ontrafeld wordt, hoe meliger het wordt. Een lijn neerleggen en dan kan je er niet over heen, kan het nog kinderachtiger? Film wordt vooral gered dat het mooie plaatje dat Hudson vormt met de sfeervolle locaties. 2,5*

avatar van BoordAppel
Begint wel aardig maar het gaat allemaal wat te langzaam en het verhaal is weinig verrassend. Been there, seen that. Het einde verraste me dan wel weer positief. Een bad ending zie je niet zo vaak bij dit type Hollywoodfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film wist eigenlijk nauwelijks eng te worden en das toch wel jammer aangezien dat de bedoeling lijkt te zijn in dit genre. De film was verder wel sfeervol en best boeiend. Het was zeker niet vervelend om te bekijken. De film is meer mysterieus dan spannend. Wel een redelijk standaard verhaaltje op zich, maar ach...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima bovennatuurlijke thriller met Hudson, voorzien van licht gedoseerde suspense en een mooie sfeer. Goed.

avatar van Spetie
The Skeleton key is toch wel een fijne thriller waarin gedurende de hele film een lekker mysterieus sfeertje hangt. Het is een goede film, die ook weer niet nagelbijtend spannend is, maar die je toch naar een langzaam maar goed opbouwend begin, leidt naar een spannend einde met een goede, maar toch enigszins verrassende plotwending. Ik had het allemaal van tevoren in ieder geval niet zien aankomen deze keer. Kate Hudson zet een goede sterke rol neer en ook Gena Rowlands weet erg te overtuigen in deze film. Sterk einde ook. Aangenaam tijdvermaak en zeker een bovengemiddelde film is zijn genre!

avatar van 606
toch redelijk verassend en sterk acteerwerk.
Leuk verhaal en onverwacht einde.

3,5 ster

avatar van Norma
Opmerkelijk; in vele meningen komt naar voren dat de film niet eng en weinig verrassend is. Als ik nou twee positieve aspecten zou noemen zouden dat juist eng en verrassend zijn. Ik zag het einde echt niet aankomen en vond het eigenlijk wel goed gevonden. Ook vond ik de film genoeg enge momenten bevatten; niet omdat je zoveel griezelige dingen ziet, maar het constante gevoel dat er iets niet in de haak is terwijl je niet weet in welke richting je het moet zoeken vond ik persoonlijk behoorlijk creepy.
Voor mij toch echt één van de betere thrillers van afgelopen jaren.

avatar van Karl van H.
Zoals in zoveel horrorfilms lijdt de spanning in The Skeleton Key zwaar onder de overdreven uitleggerigheid die met name het eindstuk kenmerkt. Wat aanvankelijk nog als een spannende film begint, zakt algauw af naar een clichématig en flauw zooitje vol met plotgaten. Vooral het einde is verschrikkelijk slecht, zowel qua verhaal als qua montage en effecten. De sinds Saw gebruikelijke plottwist is ook aanwezig, net als de gebruikelijke op geluidsband leunende schrifkeffecten, maar zelden is deze zo afgezaagd geweest. Wat veel filmmakers niet lijken te begrijpen, is dat een film veel enger is, als je niet wordt uitgelegd waar je nu precies mee te maken hebt; ik zou zelfs durven zeggen dat The Skeleton Key een betere film zou zijn geweest, als ik 'm na driekwart zou hebben afgezet, zonder precies te weten wat er nu aan de hand was. Toch is het niet een en al drama met deze film: de muziek - zowel de bluesnummers als de met zuidelijke accenten aangezette score - was bijvoorbeeld heel aardig en Kate Hudson is een prettige vrouw om naar te kijken. En ik vind het ook leuk om John Hurt, toch wel een van mijn favoriete acteurs sinds Alien, weer eens bezig te zien.

Fijn tussendoortje.

Eén groot cliché, dat wel. Absoluut geen verrassend einde, tegen dan is suspense ook al lang verdwenen.

De film is ook niet echt spannend of eng, laat staan goor. Loopt meer richting The Others, waar sfeer de belangrijkste factor is. De setting in deze film mag er absoluut zijn. Gaaf huis, mooie omgeving, allemaal erg fijn en sfeervol op plaat gelegd.

De film weet nooit echt helemaal te overtuigen, waardoor het niet zo doeltreffend is als had kunnen zijn, ook de aaneenschakeling van verklaringen naar het einde toe boeide niet zo.

Gelukkig houdt Softley het sfeertje er wel in, verslapt het visuele nooit en blijft ook de soundtrack onderhoudend.

Leuk tussendoortje dus. Geen film die lang blijft hangen, maar gedurende z'n speeltijd makkelijk weet te overtuigen.

avatar van Halcyon
Een verademing vergeleken met de moderne horrorfilm waarin dezelfde formule steeds opnieuw uitgemolken wordt (ook al kunnen die best vermakelijk zijn). Softley serveert ons een fris scenario met een frisse audiovisuele vormgeving. Ook hoedje af omdat men met échte, geloofwaardige personages werkt. De goede vertolkingen zijn in deze mooi meegenomen.

Aanvankelijk heeft Skeleton Key wat weg van een spookhuisfilm, maar door de sfeervolle couleur locale en de verrassende ontwikkelingen blijkt niets minder waar te zijn. Opnieuw toont Softley een uitstekende feeling te hebben voor de soundtrack. Die is bij de beste die ik al gehoord heb in moderne horrorfilms.

Echt spannend of beklemmend wordt de film weliswaar niet, maar door de opeenvolging van wendingen blijf je wel geboeid kijken. Ook het einde is knap gevonden en sluit het geheel mooi af.

Kortom, een bovengemiddelde horrorfilm, zowel qua verhaal als cinematografie.

avatar van Jesse93
Ik zat niet echt goed in de film. Ik weet niet waarom, maar heel veel spanning had het niet. Hier tegenover zaten er wel een aantal open vragen, waar ik graag antwoord op wou, dus mijn interesse om door te kijken was er wel. Ik wou de film eerst een onvoldoende geven, maar door het erg goeie eind, de mooie plot wisseling, tot een voldoende.

avatar van goongumpa
Het verhaal zat best goed in elkaar. Dat hele hoodoo-gegeven vond ik wel leuk en de uiteindelijke plottwist voelde voor een keer niet geforceerd aan. Helaas is de film visueel ongelofelijk lelijk. De adhd-montagetrucjes en verschrikkelijke groengele filters moeten de sfeerloosheid van de film camoufleren. En er zat nog wel een sfeervol gothic mysterie in dit script...
Maar goed, het keek allemaal wel weg. Goede rol van Gena Rowlands en Kate Hudson was ook wel oké om naar te kijken.

avatar van sinterklaas
Was een geslaagde spannende thriller dat natuurlijk ook een geheim verborgen heeft. Vond Kate Hudson ook ijzersterk spelen, is ook de eerste film van haar die ik zie. Skeleton Key is zeker heel goed in elkaar gezet en er staan ook regematig verrassingen voor de deur. Alles vind plaats in de sombere moerassengebied van Louisiana. (ook wel grappig dat de film hier in NL in de bioscoop kwam kort voordat orkaan Katrina kwam) Alles begint natuurlijk normaal, Hudson is ingehuurd als oppasser in een villa voor een bedleggerige man, van de Mysterieuze Violet. Natuurlijk is het ook gewoon weer een huis met griezelige geheimen en natuurlijk een soort van vloek dat er schuilt op dat zolderkamertje. En dit soort verhalen kom je vaak tegen maar desondanks weet The Skeleton Key toch wel te boeien en is de spanning ook regelmatig te snijden. Vooral tegen het eind begint het spannendste gedeelte en het climax en de resultaat ervan zal ik ook niet snel vergeten.

Zo is ook The Skeleton Key een zeer geslaagde mysterie in zijn genre. Zeker de moeite waard.

avatar van Nitrouz
Aparte film, een film waar je bij de aftiteling toch nog even over moet nadenken.

Achteraf wel het idee gehad dat ik de film begreep, soms heb ik dat idee namelijk niet.
Acteerwerk was erg goed. Zeker een pluspunt. Het verhaal zelf was goed, en de wending die het nam had ik niet verwacht, maar dat was geen probleem.

Ik zou het genre van deze film toch eerder omschrijven als horror/drama in plaats van drama/thriller. Het was op sommige momenten erg angstaanjagend, en daarbij ook niet al te realistisch.

avatar van Shinobi
Aardig tussendoortje, leuke onderhoudende film die niet boven zichzelf uitstijgt (helaas).
Voor de rest zitten weer de nodige clichés in deze film, alleen jammer dat het nergens echt eng wordt.

Het einde daarentegen was wel verrassend te noemen.

3,0 Sterren.

avatar van K. V.
Het was ook alweer een tijdje geleden dat 'k deze had bekeken en was eigenlijk al een stuk vergeten van het verhaal. Het bleef me zeker boeien, vooral het einde is origineel. Wie deze film nog nooit gezien heeft en wel van thriller houdt, zeker eens bekijken.

avatar van RuudC
Slechte titel voor een verder erg goede horrorfilm. Kate Hudson zie ik graag in wat serieuzere films en wat mij betreft, bewijst ze met gemak voor dit soort dingen gemaakt te zijn. The Skeleton Key heeft verder alles om een sterke film te zijn: goede acteurs, sterk verhaal en een perfecte sfeer. New Orleans leent zich perfect voor dit mysterieuze plot met afro Amerikaanse (hoodoo)rites. House of the Rising Sun spookte regelmatig door mijn hoofd. Mensen die geesten en monsters willen zien, kunnen dit beter overslaan. Dit is meer klassieke horror met een huiveringwekkende ontknoping. Voor mij was dit de herziening, dus dan gaan je een aantal dingen opvallen, maar deze prent wordt er zeker niet minder vermakelijk op. Behalve voor kate Hudson gaan ook de complimenten naar John Hurt. Die man mag ook best een legende genoemd worden.

Sommige mensen zullen wel zien waar dit plot zich naartoe werkt, maar ik ga er van uit dat de meeste mensen de hints niet zien. Ik vond het heerlijk mysterieus en erg akelig. Er zijn weinig films die inhaken op dit thema en dat is toch wel jammer. Ik ben de found footagefilms en de makkelijke avontuurtjes op de verkeerde plaats en verkeerde tijd wel redelijk bui. The Skeleton Key biedt in elk geval voldoende diepgang en houdt de spanning er lang in. En alstublieft geen deel twee, dat gaat absoluut niet werken.

Prima Drama / Thriller die ook wel neigt naar horror. Het verhaal zit uitstekend in elkaar en weet ook te boeien (is zelfs spannend, inclusief het sterke einde). Wat ook heerlijk is, is de lekkere broeierige sfeer in en rond Louisiana wat ook veel mooie beelden oplevert. Deze film was tevens mijn eerste film waarin ik de actrice Kate Hudson zag (ik heb deze film al eens eerder gezien maar schijnbaar altijd vergeten er op te stemmen). Ik moet zeggen dat ze het uitstekend deed (zag er ook fraai uit) en dit tevens haar beste rol is in een film tot nu toe. De overige cast deed het trouwens ook goed.

avatar van Montorsi
Aardig wegkijkertje, maar... uiteraard redelijk standaard.

Audiovisueel doorsnee, acteurs zijn aardig (Rowlands vooral), en het verhaaltje boeit nog wel. Het plotje was nog wel geinig, maar in retrospectief maakt de ontknoping een hoop handelingen van de personages nogal belachelijk. Kan het gemist hebben, maar het hele gedoe met die spiegels kwam uiteindelijk alleen maar over om de kijker een beetje op het verkeerde been te zetten. Tenzij je zegt dat het allemaal onderdeel was om dat meisje dat Hoodoo-gedoe te laten geloven, maar dat lijkt me een beetje vergezocht als je ook de hele tijd schimmen in spiegeltjes ziet, en John Hurt helemaal in paniek raakt als hij een spiegeltje voorgehouden wordt, en er vanalles beweegt vanachter dat geheime deurtje enzo.

Afijn.. 2.5*

avatar van Lana*
Best een leuke film dit.
Ik ben zo te lezen èèn van de weinige die de eerste helft van de film leuker vind dan de laatste helft.
Ik vond dat mysterieuze in het begin wel leuk met die flashbacks dat rare kamertje. Het einde was misschien redelijk origineel, maar dat is niet per definitie beter.
Ik vond dat juist een afknapper.
Wel vond ik hem met tijden erg spannend, maar ik ben dan ook echt een watje wat dat betreft dus een film is voor mij al snel eng/spannend

avatar van alexspyforever
Ik herinnerde me niet meer zo veel na die eerste kijkbeurt. Ik begreep het einde toen ook niet zo goed. Ik denk wel dat ik em deze keer wel volledig begrepen heb. Ik vind het knap hoe het mysterie zich beetje bij beetje ontrafeld. Op een bepaald moment wordt je toch op het verkeerde been gezet. Het einde was hier wel origineler dan anders, al had ik het toch liever anders gezien. Persoonlijk vond ik dat Caroline beter verdiende. Of was dit misschien haar straf voor haar vader al die jaren te negeren. Al bij toch een goede thriller die wel het herkijken waard is. Een in mijn ogen beter einde had nog een halve ster meer opgeleverd.

Tarkus schreef:
Bijzonder goede film. Hoewel men schokkende scenes zou verwachten gebeurt dit helemaal niet en toch blijft de film boeien. Het einde is daarom des te verrassend. Goed geacteerd en ook de muziek is zeer goed gekozen. Een aanrader.

Goede film is het nog steeds, maar na het herbekijken toch niet meer zo spannend als de eerste maal.
Kate Hudson is goed, alsook de rest van de cast.
Maar er zijn in het genre ondertussen veel betere films.

avatar van terschelling
In welk genre deze film ook zou moeten, het is er eentje die me totaal niet bekoorde.
Van drama of horror was echt geen sprake, niets maar dan ook niets deed me maar even huiveren/ schrikken/ sidderen enz. enz.
Een goede cast geeft nog geen goede film. Als je zegt dat Hurt hier subliem acteerde, moet je toch wel bij jezelf te rade gaan en je definitie van acteren bijstellen. De schmink deed het overgrote deel bij Hurt, that's all!!
Een mager verhaal en een afgeraffeld einde.
Jammer had meer uit kunnen komen.

avatar van DutchTakeshiro
Redelijke film. The Skeleton Key is probeert de kijker te laten denken dat er horrorelementen inzitten, maar dat is zeker niet waar. Tevens is er absoluut geen sprake van een drama. Het is een dertien in een dozijn thriller die een wat te lange speelduur heeft. Het is regisseur Iain Softley niet gelukt om een film te maken die wat langer zal blijven hangen bij de kijker. Het is allemaal net iets te weinig.

Prima rol van Kate Hudson. Ze zet een constante rol neer en heeft mij weten te overtuigen. Gena Rowlands speelt ook prima. Ze zit goed in haar rol en speelt met enthousiasme. Toegegeven, ze speelt een interessant personage. John Hurt heeft helaas bar weinig te zeggen in zijn rol maar dat komt door de beperkingen van zijn personage. Ik snap niet waarom ze Hurt voor die rol gestrikt hebben, een andere acteur had dat net zo goed kunnen doen.

The Skeleton Key is een beetje een teleurstelling voor me geworden. Ik had gehoopt op een aantal schrikeffecten en wat horrorelementen. Gelukkig heeft de film bar weinig drama elementen. Daar zat ik niet op de wachten bij een film als deze. Het sfeertje is in ieder geval aardig te noemen. De potentie van de film wordt helaas nauwelijks benut en het resultaat is hierdoor (alsnog) redelijk te noemen.