Anche gli Angeli Mangiano Fagioli (1973)

Alternatieve titel: Even Angels Eat Beans

Italië / Frankrijk / Spanje
Komedie / Actie

geregisseerd door Enzo Barboni
met Bud Spencer, Giuliano Gemma en Bill Vanders

New York in de jaren 30. Charlie (Bud Spencer) is een sterke maar straatarme gemaskerde worstelaar en Sonny (Giuliano Gemma) is een charmante flierefluiter van 12 ambachten en 13 ongelukken. Sonny ontmoet Charlie bij een worstelwedstrijd en is al snel onder de indruk van zijn krachten. Als Charlie weigert te zwichten voor de maffia en de wedstrijd wint, looft maffiabaas Angelo (Robert Middleton) een forse beloning voor diegene die hem verslaat. Heel de colosseum keert zich tegen Charlie maar Sonny helpt hem te ontsnappen. Als ze elkaar later bij toeval weer tegenkomen bedenken ze een plan. Moe van het constant straatarm zijn, besluiten ze zich voor te doen als twee keiharde ex-maffialeden om zo in dienst te komen bij de lokale maffiabaas Angelo. Hun aanpak werkt, maar de vraag is of ze wel zo stoer en meedogenloos zijn als ze zich voordoen.

Gemma is geen Hill...

Slappe film.
Overacting en niet komisch.
Slecht , treurig.

avatar van thunderball
Aardige Spencer film, Gemma doet het ook heel leuk, maar Hill is gewoon niet te overtreffen in dit soort films.

Leuke dertige jaren sfeer en ook nu weer met vrolijke muziek van, ik denk broers (?), De Angelis!

2,5 sterren.

avatar van MovieMind
In deze tijd mischien voor de meeste kijkers niet goed genoeg..
Maar voor anderen (zoals ik) waren dit soort films leuk in de jeugdjaren.

avatar van Legan
Natuurlijk is 't jammer dat Hill er niet in speelt, maar ik moet zeggen dat Gemma uitstekend werk verricht. Het begin is wat minder, maar al snel hangt er de film een prima sfeer, gebruikmakende van simpele doch sfeervolle decors. Het verhaal is simpel maar de uitwerking is goed. D humor is leuk zonder overdreven melig te doen (op helaas enkele kleine stukjes na).

avatar van Twiggertje
top film, Gemma is gewoon goed en hij immiteerd Hill niet, hij doet het op z'n eigen manier gewoon zeer goed.
Gemma heeft in die tijd meer zulke films gemaakt, er is ook een soort vervolg op die film geweest ' Anche gli angeli tirano di destro'(1974) zonder Spencer en die was ook aardig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gemiddelde film uit de bekende koker van Barboni zonder Hill ditmaal. Minder dan de voorgaande westerncomedy's van Barboni.

avatar van Phantasm
De eerste 3 kwartier zijn nog wel om aan te zien, daarna zakt de film helemaal in, jammer.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag op blu ray zitten kijken (de Duitse 20-delige Spencer/Hill blu ray box is echt een pareltje) en toch stukken vermakelijker dan in mijn herinnering. Dit maal in het Italiaans en dat is toch wel stukken beter als in het Engels nasynchroniseert. Ik doe er een punt bij!

avatar van Metalfist
Bud Spencer in het New York van de jaren '30

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat Even Angels Eat Beans een film was met Bud Spencer en Terence Hill. Hij is in ieder geval uitgebracht in eenzelfde reeks als de films van het duo, maar Hill is hier vervangen door een zekere Giuliano Gemma. Grappig genoeg hem al wel eerder gezien in Il Gattopardo, waar Hill ook een rolletje in heeft, maar het was de eerste keer dat ik hem zag samenwerken met Spencer. Beetje jammer van de Engelstalige audio, maar liever dat dan een verknipte versie met originele audio zoals ze bij All the Way Boys hebben gedaan..

Hetgeen waar ik echter het meest schrik voor had was de speelduur. Ik zie altijd wel eens graag een komedie, maar degene waarbij ik me voor de volledige 2 uur amuseer? Die zijn ver te zoeken. Ook Even Angels Eat Beans heeft zijn inzakkingen, maar het valt op dat regisseur Enzo Barboni er in slaagt om genoeg afwisseling te tonen. Wat op zich knap is, want het plotje dat hierachter steekt is nu niet van een hoog niveau te noemen. Spencer en Gemma spelen twee gangsters die eigenlijk niet meedogenloos genoeg zijn voor het beroep dat ze uitoefenen met alle gevolgen van dien. Niet altijd even boeiend te noemen dus (het wederkerend mopje met de peuter die naar het wc gaat was na de eerste keer al niet zo grappig) en hier en daar wat chaotisch (heel dat stuk tussen Sonny en Naka Kata waarbij de eerste het leven van de tweede heeft gered) maar wel vermakelijke nonsens.

Vooral omdat Gemma overduidelijk van plan was om zijn eigen stempel op de film te drukken. Hij is geen imitatie van Hill en probeert het komische aspect zoveel mogelijk naar zijn eigen stijl in te vullen. Hij deelt bovendien ook een goede chemie met Spencer, wat ook niet iedereen gegund is. Die Spencer is weer zijn vertrouwde imposante zelve en laat regelmatig zijn vuisten spreken. Altijd fijn wanneer dat gebeurt en met Robert Middleton hebben ze nog een goede slechterik als klankbord. Zo'n figuur die volgens mij zijn gehele carrière de slechterik heeft gespeeld en daar ook effectief de perfecte smoel voor had. Die geforceerde knarsetandende smile.. Heerlijk!

Tof! Valt me op dat ik erg vaak zo'n 3.5* uitdeel aan het werk van Spencer (en Hill) maar dat is omdat ik me er keer op keer wel weet mee te amuseren. Jammer dat de releases in de Benelux soms zo bedroevend zijn, maar met uitzondering van een Engelse dub (die trouwens best nog meevalt) is er bij Even Angels Eat Beans weinig op aan te merken.