Familia Rodante (2004)

Argentinië / Brazilië / Frankrijk / Duitsland / Spanje / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Pablo Trapero
met Bernardo Forteza, Liliana Capurro en Federico Esquerro

Emilia wordt 84 jaar. Ze voelt zich zeer vereerd wanneer haar nicht haar vraagt getuige te zijn van haar huwelijk, 1500 kilometer verder. Voor deze lange reis van Buenos Aires naar Misiones, haar geboortestad, neemt ze haar hele familie mee, inclusief kleinkinderen en achterkleinkinderen. Geen van de familieleden kan dit weigeren en dus gaat de hele familie in een oude camper op pad. Vier generaties samen in een kemper. Ze moeten samenwerken, zich inhouden, aftasten en elkaar beter leren kennen om nog op tijd op het huwelijk te komen. Dit wordt een bijzondere roadtrip.

Vanaf 30 maart in De Cartoons in Antwerpen te zien.

avatar van otherfool

x2 uur per film... was het het waard?

Caligula
Volgens mijn berekeningen komt dit neer op een volle maand aan film.

Foutje, zo'n 25 volle maanden.

Nee joh, 2 jaar onafgebroken film kijken.

Reinbo
Saai, oninteressant en op geen enkel vlak aardig.... 1,5*

avatar van Baggerman
Volgens mij had iedereen hier hetzelfde probleem: wat moet je hier nu over zeggen?

Ik doe het in 1 woord: saai.

Op zich wel aardige roadmovie met een leuk beeld van Argentinie. Maar het verhaal is inderdaad wel wat mager om een hele film lang te kunnen boeien. Daarvoor gebeurt er te weinig en zijn de personages niet genoeg uitgewerkt. Jammer, had meer kunnen zijn deze film.

avatar van K. V.
Hm, van deze had 'k eigenlijk veel meer verwacht. Het verhaal sprak me nochtans aan, mede omdat er op de doos stond dat het een komedie was, maar veel heb 'k niet moeten lachen. Nee, de film was eerder een drama/roadmovie. De familie komt tijdens hun trip heel wat tegen, vooral tegenslag. Ook komen er enkele oude familievetes naar boven en de bijhorende ruzies, dus de komedie was eigenlijk ver te zoeken.
De film mocht misschien ook iets meer schwung hebben, want nu vond 'k dat er toch wat dode momenten in zaten.
Nee, deze viel toch wel tegen, ze hadden er veel meer van kunnen maken. Misschien komt het ook een beetje omdat 'k een toffe, grappige film had verwacht en het dus eerder een drama was.
Een tegenvaller.

avatar van Lord Flashheart
Slecht, maar dat viel te verwachten.

Familia Rodante is typisch zo'n arthouse product uit een opkomend filmland: inhoudsloos, slecht geacteerd en matig gefilmd. Het bewijs dat je met een stel filmstudenten en een groepje amateurtoneelspelers nog geen goede film hebt. Script, regie en artwork lijkt niet over nagedacht. De camera gaat aan, de film begint en gaat vervolgens nergens naartoe. Ongetwijfeld voor Argentijnse begrippen best aardig (en leuk voor een bepaald soort progressief publiek alhier), maar ik neem daar geen genoegen mee.

Het begint met oma die de trouwerij van haar nichtje wil opzoeken, 1500 km van Buenos Aires. De hele familie moet mee, dus gaan ze in een krakkemikkige camper op weg. Dialoog is er nauwelijks, karakterontwikkeling ontbreekt en alles is op een ongelooflijk duffe wijze in beeld gebracht. Het avontuurtje onderweg - autopech - is wel erg karig voor een roadmovie. Interessante personages komt men ook niet tegen. Slechts het fleurige Argentijnse landschap weet enige kleur aan deze film te geven, waardoor het nog geen rampzalig slechte film is.

Voor mij voorlopig geen films meer uit Argentinië, na deze nieuwe misser. Zodra de cinema daar een beetje volwassen is geworden kom ik weer eens kijken. 1,5*

Ik vond het absoluut niet slecht geacteerd: geen enkel personage stoorde, en de belangrijkste figuren waren voor mij zelfs erg knap neergezet. Ook de continue spanning vond ik knap, terwijl er toch nooit iets echt spectaculairs gebeurde. Wel hadden de karakters misschien wat dieper mogen uitgewerkt worden, maar dan was het wellicht een heel ander soort film geworden...