War of the Worlds (2005)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning
IMDb beoordeling:
6,6 (503.568)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 juni 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot War of the Worlds
"They're already here."
Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is te veel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 503568)
- Trailer (YouTube)
- The War of the Worlds (BoekMeter)
- War of the Worlds (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Ray Ferrier
Rachel Ferrier
Robbie Ferrier
Mary-Ann
Harlan Ogilvy
Vincent
Julio
Manny the Mechanic
Bartender
Grandmother
Video's en trailers
Reviews & comments
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
En Zim zegt het zelf nog:
"Stupid human propaganda. The very concept of a superior alien species being felled by something as pathetic as germs, is sheer fantasy."

Hooray for Earth!! Briljante serie is het 
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Waarom ik het vals sentiment noem ipv 'gewoon' sentiment lijkt me toch wel duidelijk ? Hij vertelt zijn verhaal grotendeels door de ogen van een kind uit een verscheurde familie.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ja, dat is ook mijn probleem. Dat er -om het verhaal te vertellen- uitgegaan wordt van zo'n situatie. Ik weet dat het bij Spielberg hoort, in elke film zit wel zoiets, maar in deze film vond ik het gewoon té storend. Ik ben nergens te beroerd voor, maar dit werd me op een gegeven moment wat te gortig.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
ik gaf er niet meer aandacht aan dan nodig en had dus nergens last van.
En des te meer je je aan dingen gaat ergeren des te meer andere dingen je ook vervelend zal vinden en des te meer de film je je zal tegenvallen...
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Maar bij goeie films gebeurt dat niet 
En nogmaals: het begon allemaal wel aardig, tot aan de pauze heb ik me wel vermaakt. Dus het is niet zo dat ik me al had voorgenomen om me aan elk ding te gaan ergeren.
Captain Pervert
-
- 4650 berichten
- 2102 stemmen
Zoals ik al eerder schreef heb ik me gelukkig niet lopen ergeren aangezien mijn verwachtingen rekening hielden met ID4 of Twister achtige toestanden.
Ik vond dat juist tof. De hele wereld die de handen ineenslaat en de aliens aanvalt in Independence Day (waarom schrijft iedereen dat altijd als ID4, kostte me dagen om uit te vogelen welke film bedoeld werd).
Ik vond War of the Worlds wel beter trouwens, daarin maakte het hightech wapentuig van de mens totaal geen schijn van kans. Best wel intrigerend.
Trouwens.
Ik zie (met name op imdb) ook heel veel gezeik over dat het een slechte verfilming zou zijn. Allerlei dingen uit het boek missen, dit klopt niet, dat klopt niet, en het zou in de 50's moeten spelen... Gun een mens eens wat artistieke vrijheid. Heb je soms 2 uur lang met je ogen dicht gezeten ofzo? Deze film is ubervet (om er eens een MSN woord door te gooien). Het is 'gebaseerd op'. En welke verfilming is nou wel 100% accuraat.
Mensen die een intellectueel uitdagende film willen zien, kijk naar Pi of een willekeurige David Lynch film. Ga weg met je boek (uit 1898 nota bene). Deze film heeft een simpel verhaaltje maar is desondanks spannend, boeiend en indrukwekkend van begin tot eind.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
@quido, dan nog....hangt echt af van je instelling, als je vervelend genoeg bent kan je iedere film afkraken, no matter what...
@ CP: geen idee waarom ik met ID4 kwam, denk omdat ID niet duidelijk genoeg was, en gezien de officiele amerikaanse afkorting toch met die 4 erachter was 
voor de rest ben ik het btw 100% met je eens
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Independance Day had een simpel verhaaltje, en daardoor nooit de intentie serieus over te komen. Daardoor komt het met het einde weg. Deze film leek met zijn donkere sfeer en familietrubbels wel een solide verhaal neer te willen zetten, op zich slaagt de film daar wel aardig in (hoewel je voor een echt goede karakterstudie van zo'n vader geen Cruise moet casten imo), maar het einde zorgt ervoor dat alles als een pudding in elkaar zakt (nogmaals, vooral de manier WAAROP het gegeven wordt gepresenteert is erg slecht).
Ik vond deze film ook beter dan Independence Day trouwens.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
(nogmaals, vooral de manier WAAROP het gegeven wordt gepresenteert is erg slecht).
Eens.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
niet mee eens, eigenlijk hadden ze het zelfs helemaal niet moeten zeggen hoe het kwam. Want het gezin weet op dat moment ook niet hoe het kwam.
Maar het feit dat ze het even snel vertellen hoe het kwam is alleen maar om te voorkomen dat mensen anders in de war raken. Aan de andere kant hadden ze ook geen zin om een lecture van 15 minuten te geven, iets wat blijkbaar sommige mensen hier toch liever zien...
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Mensen die een intellectueel uitdagende film willen zien, kijk naar Pi of een willekeurige David Lynch film...
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
niet mee eens, eigenlijk hadden ze het zelfs helemaal niet moeten zeggen hoe het kwam. Want het gezin weet op dat moment ook niet hoe het kwam.
Dat was inderdaad beter geweest dan hoe ze het nu met die voiceover oplosten
Ik ben anders nu in de war.
Ach welnee. Het kan toch ook op andere manieren?
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Het einde waar men zoveel moeite mee heeft staat al meer dan 100 jaar als een huis. Niet voor niets is dit niet de eerste keer dat men dit verhaal opnieuw verteld.
Het hele idee van die bacterieën is een leuke afsluiter uit de wetenschappelijke hoek, zeker voor 1900 een fris en goed doordacht idee...
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Ook daar komt het einde van de martianen als klap bij heldere hemel: pagina 154, In the end... ...their last vestiges out to sea.
... dit wel. Hier staat al meer informatie dan in de film als zodanig wordt vermeld. En ik neem aan dat dit niet alles was, want anders zou ik er als lezer geen genoegen mee nemen. En hoe in deze film het einde aan de rest van de film wordt gebreid, gaat nog veel verder...
Dan de film : De filmmaker daar past alle kritiek op, hij had het niet zo nauw moeten volgen. Het hedendaagse lezerspubliek verlangt meer, het hedendaagse filmpubliek is alleen nog maar veel-eisender (en terecht!)
laat zien of de schrijver ons niet al te weinig heeft voorgespiegeld over hoe de aliens aan hun einde zijn gekomen. Misschien begint de ellende daar al een beetje voor sommige mensen.
Maar de diepte in het oorspronkelijke verhaal, en die in deze film mist, zit, zoals altijd in de verhalen van H.G. Wells, in het psychologische aspect.
WildeSinterklaas
-
- 78 berichten
- 223 stemmen
Aardige film, leuke sfx, jammer van het aantal cliches. 3*
Mavrick
-
- 15 berichten
- 13 stemmen
Door de slechte reacties op deze film verwachte ik er niet echt veel van. Daarom vond ik hem totaal niet slecht! en geef hem 4,5 sterren.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Ik ben anders nu in de war.
tis toch vrij simpel? wij kennen bacterien al 1000en jaren en zijn door vallen en opstaan immuum geworden, aliens niet.... ze kennen micro-organismen niet eens, nooit gezien, nooit gehoord, nooit aan gedacht, en zullen ze ook niet snel doen totdat ze op hun eigen planeet voorkomen
Ach welnee. Het kan toch ook op andere manieren?
misschien, maar let wel, het moet zo gebeuren, dat je niet afwijkt van het gezin, en het moet ook geloofwaardig over komen (dus een professor van het witte huis die opeens Tom Cruise tegen komt en uitlegt hoe het allemaal is gekomen, terwijl hij het net ook maar 5 minuten weet, is niet echt een goede optie
)
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
tis toch vrij simpel? wij kennen bacterien al 1000en jaren en zijn door vallen en opstaan immuum geworden, aliens niet.... ze kennen micro-organismen niet eens, nooit gezien, nooit gehoord, nooit aan gedacht, en zullen ze ook niet snel doen totdat ze op hun eigen planeet voorkomen
Ik weet ook wel wat er is gebeurd (ken het verhaal wel), maar dat wordt uit de film niet echt duidelijk.
misschien, maar let wel, het moet zo gebeuren, dat je niet afwijkt van het gezin, en het moet ook geloofwaardig over komen (dus een professor van het witte huis die opeens Tom Cruise tegen komt en uitlegt hoe het allemaal is gekomen, terwijl hij het net ook maar 5 minuten weet, is niet echt een goede optie
)Inderdaad niet nee. Maar je zou best iets langer de effecten van de bacteriën op de aliens kunnen laten zien, in plaats van 2 minuten wat zwalkende Tripods alvorens vader en zoon elkaar in de armen vallen.
Hoe je het ook wendt of keert, voor mij was het een enorme anti-climax.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
@phoenix, ik kende het verhaal uberhaupt niet voordat ik naar de film ging, maar mij was alles duidelijk. Halverwege de tekst van Freeman was het voor mij al duidelijk...
@phoenix (2e stukje), ze hadden wel mogen laten zien idd hoe ze langzaam steeds wat zieker werden, ipv in 1 klap allemaal dood... een halve tussen fase had wel gemogen....paar lopende beesten die al kuchen, of een tripod die zich vestapt, of zo'n ronde anus die een beetje loslaat (bedenk zelf maar wat banaals
) Maar had ook niet langer hoeven te duren dan 5 minuten
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5775 stemmen
Maar je zou best iets langer de effecten van de bacteriën op de aliens kunnen laten zien, in plaats van 2 minuten wat zwalkende Tripods alvorens vader en zoon elkaar in de armen vallen.
Zou niet weten waarom?
Ten eerste komen de mensen in dit verhaal er ook niet achter wat de oorzaak is van hun ziekte.
En ten tweede gaat dit verhaal niet over buitenaardsen die de wereld aanvallen, maar over mensen die door iets ongelofelijks worden aangevallen en hun reactie's daarop. Er word vertelt vanuit het standpunt van de mens (en dan nadrukkelijk naar één hoofdpersoon met eigen problemen, waarschijnlijk om de film een beetje verteerbaarder te laten verlopen), waarom hoeft men dan plotseling pakweg 10 minuten over te schakelen naar de andere kant om een duidelijk beeld te kunnen krijgen van hun gezondheidstoestand? Hoe minder je vaak weet van je tegenstander, des te dreigender komt hij vaak over!
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
tis toch vrij simpel? wij kennen bacterien al 1000en jaren en zijn door vallen en opstaan immuum geworden, aliens niet.... ze kennen micro-organismen niet eens, nooit gezien, nooit gehoord, nooit aan gedacht, en zullen ze ook niet snel doen totdat ze op hun eigen planeet voorkomen
't Is een beetje een flauwe dooddoener, om te herhalen dat we niets kunnen begrijpen van die buitenaardsen, en zij niets van ons... zo kun je werkelijk alles doen in die film, kunnen de mensen van mijn part gaan vliegen ofzo, want daar zorgen die buitenaardsen dan wel voor...
Kun je allerlei rare dingen doen, en opeens zijn ze dood. Nou, dat maakt indruk.
Een beetje logica in het denken leidt er echter toe dat ook buitenaardse organische levensvormen van dermate hoog niveau, zijn geevolueerd uit buitenaardse micro-organismen, en dat ze die in hun bestaan op hun planeet ook gewoon nodig hebben, net zoals wij de micro-organismen nodig hebben.
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
't Is een beetje een flauwe dooddoener, om te herhalen dat we niets kunnen begrijpen van die buitenaardsen, en zij niets van ons... zo kun je werkelijk alles doen in die film, kunnen de mensen van mijn part gaan vliegen ofzo, want daar zorgen die buitenaardsen dan wel voor...
Modar
-
- 239 berichten
- 200 stemmen
Ik ga er morgen avond heen ben erg benieuwd lijkt me een hele vette film...
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Een beetje logica in het denken leidt er echter toe dat ook buitenaardse organische levensvormen van dermate hoog niveau, zijn geevolueerd uit buitenaardse micro-organismen, en dat ze die in hun bestaan op hun planeet ook gewoon nodig hebben, net zoals wij de micro-organismen nodig hebben.
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
@ argus als hij het boek zo goed volgt dan had hij het ook de film in de tijd van het boek moeten laten spelen, dus niet 2005. Dus beetje onzin wat je nu opschrijft..
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Ik kan er mee inkomen dat je dat gelijk zegt. Dat opschrijvende vraag ik mij echter af of dat een goed idee zou zijn. Hij zou eerst het verhaal moeten aanpassen aan de eisen van 2005. De veranderingen die in een eeuw tijd de maatschappij hebben veranderd vereisen een iets genuanceerder verhaal. Daar wringt hem de schoen! : Spielberg wil het verhaal niet aanpasssen, hij volgt het oorspronkelijke verhaal. En dat is helaas jammer.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
't Is een beetje een flauwe dooddoener, om te herhalen dat we niets kunnen begrijpen van die buitenaardsen, en zij niets van ons... zo kun je werkelijk alles doen in die film, kunnen de mensen van mijn part gaan vliegen ofzo, want daar zorgen die buitenaardsen dan wel voor...
Kun je allerlei rare dingen doen, en opeens zijn ze dood. Nou, dat maakt indruk.
Een beetje logica in het denken leidt er echter toe dat ook buitenaardse organische levensvormen van dermate hoog niveau, zijn geevolueerd uit buitenaardse micro-organismen, en dat ze die in hun bestaan op hun planeet ook gewoon nodig hebben, net zoals wij de micro-organismen nodig hebben.
doe niet zo kortzichtig... snap je het nou nog niet?
Je kan niet zoeken naar iets dat je niet kent...
wij zijn ook maar per toeval achter het idee van micro organismen gekomen.
Als je het niet kent, en niks kent wat er op lijkt, nog nooit van hebt gehoord of wat dan ook, dan denk je er niet aan, ben je er ook niet naar op zoek.
Denken wij nu ooit aan dingen die wij nog niet kennen en nog nooit van hebben gehoord? nope...kan ook niet, want we kennen ze nog niet... je moet er per toeval achter komen....
het is niet een kwestie van "ff opletten"
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Een beetje logica in het denken leidt er echter toe dat ook buitenaardse organische levensvormen van dermate hoog niveau, zijn geevolueerd uit buitenaardse micro-organismen, en dat ze die in hun bestaan op hun planeet ook gewoon nodig hebben, net zoals wij de micro-organismen nodig hebben.
"Hier op aarde gaat het zo? Dan gaat evolutie daar ook zo; dit is logisch voor ons mensen? Dan is dat ook logisch voor aliens." Die gedachte is niet terecht.
Dat is vrij kortzichtig. Jij houdt er geen rekening mee dat dingen op een andere manier zouden kunnen gebeuren dan dat hier op aarde gebeurt, dan dat jij kan beredeneren.
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
...
Gerelateerd nieuws
Iconische sciencefiction-thriller 'War of the Worlds' van Steven Spielberg vanavond op televisie
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

The Sixth Sense
Thriller, 1999
1.125 reacties

Jurassic Park
Avontuur / Sciencefiction, 1993
1.344 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties

Cast Away
Drama, 2000
793 reacties

9/11
Documentaire, 2002
220 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








