• 8.232.950 stemmen

Dark Star: HR Gigers Welt (2014)

Documentaire | 95 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Dark Star: H.R. Giger's World

Oorsprong: Zwitserland

Geregisseerd door: Belinda Sallin

Met onder meer: H.R. Giger, Leslie Barany en Sandra Beretta

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Dark Star: HR Gigers Welt

Documentairemaakster Belinda Sallin volgt H.R. Giger in zijn laatste dagen. Ze bezoekt hem in het huis waar hij woont en praat met zijn naaste entourage, om zo een beeld te vormen van een enigmatisch kunstenaar die de kunstwereld en commerciële wereld op eigen wijze dichter bij elkaar wist te brengen.

imageimageimageimage

Onderhond

Demystificatie (van de ergste soort).

Een klein faits divers, maar ik vond het tekenend voor deze docu. Ik ken Giger als HR. Nooit geweten waar het voor stond, maar het heeft iets statigs, iets mysterieus. Alsof het meer is dan gewoon een naam. Maar in deze docu heeft men het simpelweg over Hansruedi, wat mij dan meer doet denken aan één of andere jodelnicht in een slechte comedy.

Giger is een oude man in deze docu. Hij ziet eruit alsof hij al meerdere kleine beroertes heeft doorstaan. Hij schuifelt maar een beetje, kan amper een woord uitbrengen en oogt niet helemaal solide meer. Af en toe komt er iemand van z'n entourage aan het woord, maar dat zijn zonder uitzondering flauwe figuren.

Veel structuur zit er verder niet in deze docu. We driften wat door z'n huis, af en toe wordt er een onderwerp aangesneden, maar er wordt nooit lang op doorgegaan. We zien wat van z'n kunst maar zonder context en vaak erg slecht in beeld gebracht. Het lijkt soms alsof je naar zo'n mislukte buurtkunstenaar zit te kijken bij Man Bijt Hond, terwijl dit toch echt één van m'n favoriete kunstenaars is.

Nee, deze docu zit er echt compleet naast. Vreselijk om een figuur als Giger zo afgebeeld te zien worden, zelfs al leunt deze docu dan (allicht) dicht aan bij de (huidige) realiteit. Althans, die van een jaartje geleden, want ondertussen heeft Giger zelf het begeven. Verre van verwonderlijk als je hem hier bezig ziet.

avatar van james_cameron

james_cameron

Intiem, aandoenlijk portret van de zwitserse kunstenaar aan het einde van zijn leven. Giger overleed vlak nadat de opnamen waren afgerond. Het is niet altijd even prettig om de held van weleer strompelend en mompelend door het beeld te zien zwalken, maar het is in ieder geval mooi om te zien hoe hij omringd wordt door een groep liefdevolle familieleden en vrienden. Zijn kunst komt uiteraard ook aan bod, maar de documentaire mist een duidelijke structuur en opbouw, waardoor het materiaal uiteindelijk een beetje als los zand aan elkaar hangt. Interessant, dat zeker, maar de beste man verdient een betere documentaire.