Brexit: The Uncivil War (2019)

Alternatieve titel: Brexit

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Toby Haynes
met Benedict Cumberbatch, Lee Boardman en Mary Antony

'Brexit: The Uncivil War' volgt Dominic Cummings, de campagneleider en het grote brein achter Vote Leave tijdens de Brexit-campagne. Vanuit het oogpunt van de grotendeels onbekende strategen in zowel het leave- als remain-kamp wordt de campagne uitvoerig belicht. Een campagne die een van de meest onverwachte resultaten in de politieke geschiedenis op zou leveren.

avatar van missl
Rommelige film als je geen achtergrond kennis hebt, wel fascinerend om te zien hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.

avatar van Banjo
O o o die eigenwijze, egoïstische Engelsen... ik hoop persoonlijk dat die hele Brexit niet door gaat.
Maar goed de film gaat snel en rommelig en het is lang niet voor iedereen te begrijpen.
Maar het blijft toch wel interessant hoe het allemaal tot stand kwam, het bleef mij wel boeien ook mede door het goede acteren en de mooie muziek (Beethoven dacht ik).

3 sterren

avatar van Pazmaster
Hoewel het, vooral in het begin, vrij chaotisch oogt vond ik het toch een interessant verhaal. En ondanks dat ik totaal niets heb met politiek heb ik het toch redelijk kunnen volgen. Dit stukje historie wordt vermakelijk neergezet en de acteurs doen het prima, en dan met name Cumberbatch.

Teleurstellend. Makers veronderstellen al enige voorkennis bij de kijker, dus wie rekent op veel informatie of diepgang komt bedrogen uit. Oogt wat als een chaotische haastklus, doordat Haynes erg veel in anderhalf uur wil stoppen. Lange tijd wordt je ook afgeleid door de quasi flitsende montage waarmee men blijkbaar wat extra's aan deze in beginsel sombere biografie wil toevoegen. Pas tegen het einde reserveert men tijd voor enige emotie en spanning, maar dat is veel te laat om nog te overtuigen. Cumberbatch is niettemin goed, Bond acteur Rory Kinnear een waardige tegenstander, maar goede acteurs maken helaas nog geen goede film. Dit onderwerp zal te zijner tijd ongetwijfeld betere behandelingen krijgen.

Toch een heel boeiende film, mits je in dit onderwerp geïnteresseerd bent, met Cumberbatch als uitschieter. De waardering voor deze film zit op MM onder die van Imbd. De UK-problematiek spreekt ons mogelijk wat minder aan. En voor de liefhebbers: Wikipedia leert ons dat Dominic Cummings na zijn studie een aantal jaren in Rusland heeft doorgebracht en nu recent werd benoemd tot Special Advisor van PM Boris Johnson. 't Zou straks zomaar een Addendum op deze film kunnen opleveren.

avatar van RaoulDuke
Het interessante van de film zit hem voornamelijk in het feit hoe hier waarschijnlijk voor de eerste keer data-analisten ingezet werden om via social media e.d.een vergeten groep potentiele kiezers te mobiliseren en zodoende de uitslag van het referendum te beinvloeden. Iets wat je tamelijk verontrustend mag noemen.

avatar van thismome
Deze film lijkt mij bewust geproduceerd om een zowel omgekeerd filosofisch als omgekeerd psychologisch effect te genereren bij de kijkers. Ik ga niet mee in deze tricky aanpak. Social media wordt generaal gezien als een OPEN platform c.q. podium voor IEDEREEN. Met al zijn voors en tegens, maar het blijft een fait accompli. Tijdens verkiezingen of tijdens andere massaal gericht te nemen beslissingen of besluiten (b.v. referenda) werden altijd de conventionele methodes gehanteerd door partijen. Met veel geld en als het ware op de platte kar door het land om veel bullshit (lees; niet altijd de waarheid) te verkopen en daarmee de mensen zoveel mogelijk proberen te beïnvloeden. Waarom dan niet ook middels allerlei methodes binnen de social media trachten al die mensen te bereiken en te beïnvloeden? Als je dit verontrustend of gevaarlijk vindt, dan is dat wel een zeer ultieme vorm van heel selectief redeneren. Deze film geeft tussen de regels door, dat die methode als verontrustend en beangstigend beleefd zou moeten worden. Ondanks, dat ik het daar pertinent niet mee eens ben, vind ik de film inhoudelijk in zijn hoedanigheid en het sterk vertellende karakter, wel schitterend. Een film kan ook op een schitterende manier waarheden en leugens tegelijkertijd verkondigen. Dus daarentegen toch mijn hoge ruime waardering.