• 8.518.258 stemmen

banner

Brexit: The Uncivil War (2019)

Biografie / Drama | 92 minuten

Genre: Biografie / Drama

Alternatieve titel: Brexit

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Toby Haynes

Met onder meer: Benedict Cumberbatch, Lee Boardman en Mary Antony

Plot Brexit: The Uncivil War

"Target voters. Divide nation. Disrupt system. Meet the man who altered the history of Britain"

'Brexit: The Uncivil War' volgt Dominic Cummings, de campagneleider en het grote brein achter Vote Leave tijdens de Brexit-campagne. Vanuit het oogpunt van de grotendeels onbekende strategen in zowel het leave- als remain-kamp wordt de campagne uitvoerig belicht. Een campagne die een van de meest onverwachte resultaten in de politieke geschiedenis op zou leveren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Nigel Farage

Zack Massingham

avatar van missl

missl

Rommelige film als je geen achtergrond kennis hebt, wel fascinerend om te zien hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.

avatar van Banjo

Banjo

O o o die eigenwijze, egoïstische Engelsen... ik hoop persoonlijk dat die hele Brexit niet door gaat.

Maar goed de film gaat snel en rommelig en het is lang niet voor iedereen te begrijpen.

Maar het blijft toch wel interessant hoe het allemaal tot stand kwam, het bleef mij wel boeien ook mede door het goede acteren en de mooie muziek (Beethoven dacht ik).

3 sterren

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Hoewel het, vooral in het begin, vrij chaotisch oogt vond ik het toch een interessant verhaal. En ondanks dat ik totaal niets heb met politiek heb ik het toch redelijk kunnen volgen. Dit stukje historie wordt vermakelijk neergezet en de acteurs doen het prima, en dan met name Cumberbatch.

avatar van coumi

coumi

Teleurstellend. Makers veronderstellen al enige voorkennis bij de kijker, dus wie rekent op veel informatie of diepgang komt bedrogen uit. Oogt wat als een chaotische haastklus, doordat Haynes erg veel in anderhalf uur wil stoppen. Lange tijd wordt je ook afgeleid door de quasi flitsende montage waarmee men blijkbaar wat extra's aan deze in beginsel sombere biografie wil toevoegen. Pas tegen het einde reserveert men tijd voor enige emotie en spanning, maar dat is veel te laat om nog te overtuigen. Cumberbatch is niettemin goed, Bond acteur Rory Kinnear een waardige tegenstander, maar goede acteurs maken helaas nog geen goede film. Dit onderwerp zal te zijner tijd ongetwijfeld betere behandelingen krijgen.

avatar van cornelis2

cornelis2

Toch een heel boeiende film, mits je in dit onderwerp geïnteresseerd bent, met Cumberbatch als uitschieter. De waardering voor deze film zit op MM onder die van Imbd. De UK-problematiek spreekt ons mogelijk wat minder aan. En voor de liefhebbers: Wikipedia leert ons dat Dominic Cummings na zijn studie een aantal jaren in Rusland heeft doorgebracht en nu recent werd benoemd tot Special Advisor van PM Boris Johnson. 't Zou straks zomaar een Addendum op deze film kunnen opleveren.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Het interessante van de film zit hem voornamelijk in het feit hoe hier waarschijnlijk voor de eerste keer data-analisten ingezet werden om via social media e.d.een vergeten groep potentiele kiezers te mobiliseren en zodoende de uitslag van het referendum te beinvloeden. Iets wat je tamelijk verontrustend mag noemen.

avatar van thismome

thismome

Deze film lijkt mij bewust geproduceerd om een zowel omgekeerd filosofisch als omgekeerd psychologisch effect te genereren bij de kijkers. Ik ga niet mee in deze tricky aanpak. Social media wordt generaal gezien als een OPEN platform c.q. podium voor IEDEREEN. Met al zijn voors en tegens, maar het blijft een fait accompli. Tijdens verkiezingen of tijdens andere massaal gericht te nemen beslissingen of besluiten (b.v. referenda) werden altijd de conventionele methodes gehanteerd door partijen. Met veel geld en als het ware op de platte kar door het land om veel bullshit (lees; niet altijd de waarheid) te verkopen en daarmee de mensen zoveel mogelijk proberen te beïnvloeden. Waarom dan niet ook middels allerlei methodes binnen de social media trachten al die mensen te bereiken en te beïnvloeden? Als je dit verontrustend of gevaarlijk vindt, dan is dat wel een zeer ultieme vorm van heel selectief redeneren. Deze film geeft tussen de regels door, dat die methode als verontrustend en beangstigend beleefd zou moeten worden. Ondanks, dat ik het daar pertinent niet mee eens ben, vind ik de film inhoudelijk in zijn hoedanigheid en het sterk vertellende karakter, wel schitterend. Een film kan ook op een schitterende manier waarheden en leugens tegelijkertijd verkondigen. Dus daarentegen toch mijn hoge ruime waardering.

avatar van des1

des1

Briljant verteld verhaal over hoe (en dat is misschien wel de crux) een techneut zich inzette voor de Leave EU campagne, Dominic Cummings, die er in het eggie een beetje uitziet als een jonge Wim Aantjes. Had hij voor het Remain kamp gewerkt, dan zat het VK nu nog bij de EU. Da's uiteraard theoretisch, want een man van het type Cummings is juist tuk om een systeem en de gevestigde orde onderuit te halen. Voer voor iedere campagnestrateeg, hoeft niet alleen politiek te zijn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Beetje een droge (niet humoristische) en plombe docu-vertelling van de beruchte laatste zes maanden vóór het referendum van de Brexit. Niet in de lijn van een McKay waarbij satire de bovenhand neemt. Interessant was het wel hoe een propagandamachine tot stand komt en hoe de massa bespeelt wordt met halve waarheden en populistische uitspraken via onder meer social media. En de tegenpartij? Tja, die stond erbij en keek ernaar ... Het contrast kon niet groter zijn.

Verontrustend is het wel hoe bepaalde boodschappen naar eigen hand worden gezet en welke impact dat heeft op een hele bevolking. We zeggen altijd dat de burger niet dom is, misschien niet, maar wel makkelijk beïnvloedbaar is om data, gegevens en (pseudo)feiten te laten interpreteren. En OK, ik had bij het 'remain team' gezeten ook al denk ik dat er heel wat schort aan dat wereldvreemde clubje in Brussel en Straatsburg, maar wat hier kan, kan en gebeurt ook elders (VS, Hongarije, Turkije, en ga zo maar door).

Soit, ik onthoud vooral ook de prima rol van Cumberbatch. Ontgoochelt nooit in zijn rollen. Zeer sterke acteur. Die hele campagne en strategie was niet altijd goed te volgen met al die politici (buiten Farage en BoJo) die ik niet kende. Die finesses ontbraken me wat als niet-Brit. BoJo vond ik wel leuk gecast, een tikkeltje magerder dan de echte versie, maar zijn maniertjes zaten er toch wel in.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1981 stemmen

Ook voor mij was heel veel onbekend en/of onduidelijk, maar een korte blik op wikipedia verhelderde al veel, en bovendien ging het voor mij vooral om de machinaties achter de schermen en de manieren waarop politici en campagneleiders elkaar een hak proberen te zetten. En dat terwijl het mij op het einde eigenlijk nog steeds niet duidelijk was of Cummings nou echt geloofde in wat hij orkestreerde of dat het hem alleen maar ging om de toezegging dat hij de complete strategie helemaal zelf mocht bepalen zonder inmenging van hogerhand. "Change is exciting," zoals hij in de kroeg tegen het opersonage van Rory Kinnear zegt, maar was dat zijn insteek vooraf of slechts een smoes achteraf? Wederom een geweldige rol van alleskunner Cumberbatch.