Children of Dune (2003)

Alternatieve titel: Frank Herbert's Children of Dune

Duitsland / Verenigde Staten
Fantasy / Sciencefiction
256 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Greg Yaitanes
met Alec Newman, Julie Cox en Edward Atterton

"Children of Dune" is de sequel op de serie "Dune". Het verhaal groeit en geeft meer uitleg over de mythe rondom het gezin Atreides. Er zijn twaalf jaar verstreken sinds Paul Maud'dib Atreides (Alec Newman) de in de woestijn levende Vrijmans opriep, een oorlog te beginnen tegen de laatste overblijfselen van het Oude Keizerrijk. In die twaalf jaar werden alle planeten stuk voor stuk gekoloniseerd en onder bevel gebracht van Maud'dib. Uit deze chaos verrees het Huis Atreides als de grote machthebber op de dorre planeet Arrakis. Maar het keizerlijke regime is niet almachtig. De grote vijand, baron Harkonnen (Ian McNeice), probeert nog altijd de macht over Dune en zijn mysterieuze levenskracht te heroveren.

MWX
beetje raar dat een mini serie ook op deze site staat op zich ben ik er wel blij van want dit is echt een super toffe mini serie mocht je ooit de boeken hebben gelezen dan zijn deze dvd's ook zekker de moeite waard gewoonweg een aanradder

Een geweldige verfilming van het tweede en derde boek van Frank Herbert's serie Dune.

Frank Herbert's serie Dune is behoorlijk complex verhaal, maar met 'Children of Dune' vind ik dat ze er behoorlijk goed in zijn geslaagd om deze boeken te verfilmen.

Ik hoop echt dat ze de andere boeken ook nog eens gaan verfilmen, maar dat zal zeker niet meevallen, gezien de tijdsprongen die worden gemaakt in de verhalen.

Dit is de verfilming van twee boeken van Frank Herbert in zijn Duin reeks. Het zijn de boeken "Duin Messias" en "Kinderen van Duin".
De verfilming van het eerste boek "Duin" in de gelijknamige miniserie scoorde ik al als uitmuntend en hetzelfde geldt voor dit vervolg.
Ook hier wordt het verhaal weer op de voet gevolgd en wordt de sfeer en de mystiek prachtig getroffen.

Het is wel even wennen dat het meestal andere acteurs zijn, dan in de eerdere miniserie.
Ook hier geldt weer dat bijna zes uur een lange tijd is maar dat ik me hier geen moment heb verveeld. Uitmuntend dus en goed voor 5**

deel 1 vond k ook erg goed maar dit deel vond ik het beste. Heerlijke muziek. Echt een aanrader

avatar van Zuzuu
Ik vond deze deel van de betere kant.

De rare gloeiende ogen in de eerste deel zijn verdwenen, ze hebben nu gewoon mooie blauwe ogen.

*3.0*

avatar van swollenaer68
Helemaal mijn ding,
mocht van mij nog wel langer duren.
Altijd lastig om goede boeken te verfilmen maar in dit
geval is het uitstekend gelukt. Wel een aanrader om de
boeken van Duin gelezen te hebben.

avatar van planet_of_death
Echt een vreselijk saaie film. Ik viel halve wege in slaap door de langdradige scenes.

Een prachtig vervolg op de Dune miniserie, deze serie is zelfs ietsje beter.

avatar van Semsoethot
Als je de boeken van Frank Herbert niet kent en/of de voorganger van deze miniserie (Dune) niet hebt gezien, is het verhaal moeilijk te volgen. Voldoe je wel aan de voorwaarden, dan is het lekker genieten van Children of Dune. Persoonlijk vind ik deel 1 wat vlotter en beter verfilmd. In deel 2 word mij te veel gebruik gemaakt van langdurende zweverigheden. Maar dat neemt niet weg dat het verhaal een goede weergave is van Duinmessias en Kinderen van Duin, deel 2 en 3 van de serie van 6 die geschreven is door Frank Herbert.

avatar van planet_of_death
O aha. Misschien als ik de boeken even lees en dan de film kijk dat ie dan beter bevalt.

avatar van modinator
ik heb die film alleen gezien met Sting,is dat genoeg om deze serie te begrijpen?

avatar van centurion81
Was lastig inkomen, maar na een uur pakte ie. Mooi verhaal, op mooie manier gebracht...Ontbeert desalniettemin af en toe de diepgang die je waarschijnlijk in de boeken wel zult hebben.

avatar van Black Math
Wat een ellende.
Ik was vroeger een enorme fan van de boeken, dus het leek me wel leuk om deze miniserie te zien. De eerste miniserie heb ik nooit gezien, wel ooit de film van Lynch.

Anyway, dit was behoorlijk tragisch. Sommige dingen kwamen wel erg duidelijk uit de computer, zoals het gildemannetje en de tijgers. Verschrikkelijk. De kostuums zijn soms te belachelijk voor woorden, vooral die Wensicia die gezien haar hoed bang lijkt te zijn dat het mobiele netwerk niet goed dekkend is. Ook die priesters zien er erg stom uit met hun hoge witte kragen. Is allemaal niet nodig, ik zag Leto ook rondlopen met een normale broek met wit overhemd, en dat zag er ondanks de setting in de toekomst niet eens zo gek uit.

Het acteerwerk was storend slecht. Tekstjes worden opgedreund op een gewichtige toon dat het haast lachwekkend wordt. De voorgeschreven dialogen helpen ook niet echt, kwamen nogal onnatuurlijk over, maar wat wil je als er zinnen uitgesproken moeten worden die in het boek door de betreffende persoon slechts gedacht worden. Lynch loste dat overigens op door een voice-over van het betreffende personage, lijkt me een betere oplossing al zitten ook daar haken en ogen aan.

Als je een boek hebt gelezen ga je toch een beetje vergelijken. in de Dune boeken komen de fremen over als woeste woestijnkrijgers, een beetje als een soort moslimkrijgers inclusief baarden en zwaarden. Ligt er ook dik bovenop, die connectie met de islam, gezien de taal van de fremen die vol met arabische woorden zit.
In deze miniserie blijft daar echter niet van over en zijn de fremen gladgeschoren mietjes, waarvan het totaal ongeloofwaardig is dat ze een heel universum hebben veroverd. Beetje jammer. Het geldt ook voor de kinderen, die in het boek dat verfilmd is een stuk ruiger overkomen dan hoe ze hier afgebeeld worden. Ook jammer hoe Muad'Dib op het einde afgebeeld wordt met lange haren en al tafels omgooiend alsof hij Jezus in de tempel is. Die vergelijking ligt er zo wel erg dik op, en maakt de voorgeschotelde beelden behoorlijk potsierlijk.

Dat sommige dingen in vergelijking met de boeken nadelig uitvallen is eigenlijk het minst erge. Wat wel verschrikkelijk was, is de dramatische kutmuziek die de hele tijd in de repeat leek te staan. Arghh! En als het echt dramatisch wordt, of als de liefde tussen twee mensen getoond moet worden, komt er ineens zo'n Enya-achtig zangeresje erdoorheen neuriën, hoe afgezaagd.

Duidelijk een voorbeeld van een product met een hoog budget, maar wat verschrikkelijk slecht is uitgewerkt. Ondanks enkele mooie shots was het verder zo tenenkrommend dat 0,5* niet meer dan terecht is.

Ik vond het eigenlijk wel leuk en boeiend, deze verfilming van die prachtige Duin-boeken. Best wel knap gedaan. Natuurlijk kan ik er van alles over opmerken, maar ik heb van begin tot het einde geboeid gekeken. Wel handig inderdaad als je de boeken kent!

avatar van 606
De film duurt eigenlijk te lang, zodat je de aandacht gaat verliezen.
Op zich heel mooi gemaakt en de sfeer is prima.
Veel momenten wordt het saai.
Acteurs zijn wel aardig.

3 sterren

Net als de eerste Dune-miniserie is ook deze weer behoorlijk goed.
Het is echter wel beter om de serie op DVD te bekijken dan op TV, want vier uur achter elkaar kijken is natuurlijk een erg lange zit (en dat is nog zonder commercials).

De cast bestaat grotendeels uit dezelfde acteurs en actrices, wat er zeker ook aan bijdraagt dat de kwaliteit vergelijkbaar is met die van de eerste serie.

Het is echter wel handig als je het verhaal een beetje kent, anders gebeuren er soms toch dingen die moeilijk te begrijpen zijn.

avatar van Decec
Geweldig SF film.... (ik vond ook een lange film...). Maar het is echt geweldig.....

avatar van stalinorgel
Het zijn geweldige boeken en het is fijn om er een verfilming van te hebben. edoch een aantal zaken temperen het plezier.

Ten eerste zit Alec Newman al iets beter in zijn rol als Muad'Dib dan in het eerste deel maar is nog steeds te licht voor de rol.

Daniela Amavia is als Alia iets teveel vamp en net iets te weinig een 'geniale zuster aan de macht'. De waanzin zet ze overigens wel aardig neer. James McAvoy is simpelweg een te gladde Leto Atreides II om te zien. En zo is er wel meer te glad aan de film zoals de effects en digitale sceneries en decors.

Wel noemenswaardig zijn:
Superbabe Julie Cox als princes Irulan
Ian McNeice als Baron Harkonnen
De soundtrack! eenvoudig fenomenaal!

avatar van RuudC
Een flinke meevaller. Een verrassing, zeker na de tegenvallende eerste miniserie. Veel zaken zijn sindsdien verbeterd. Het mag dan alweer een aantal jaar geleden zijn dat ik Dune Messiah en Children Of Dune gelezen heb, de inhoud komt erg goed overeen. De epiek komt veel beter over. Alec Newman heeft zich deze keer wel verdiept in zijn rol en speelt Paul met veel meer overtuiging. Het is jammer dat sommige acteurs vervangen zijn. Niet dat ik over hen bijster positief was, maar de vervangers zijn zeker niet beter. Susan Sarandon had zich de moeite ook beter kunnen besparen voor het opdraven in deze miniserie, maar James McCavoy zet een uitstekende Leto neer. Het verhaal is weer erg goed en ik besef me meteen weer waarom de Dune saga voor mij de beste science fictionreeks is. De decors zijn hier prachtig. Soms nog wel duidelijk uit een computer gezogen, maar stukken acceptabeler. De woestijnscenes zijn niet meer op een strookje zand tegen een doek. Children Of Dune is een aanrader voor liefhebbers van SF. Wie de serie niet kent, kan beter eerst aan de boeken beginnen, want wanneer je het verhaal niet kent, zal dit lastig te volgen zijn. Zeker met de lange speelduur.

Ik was al geen liefhebber van de eerste Dune-film, maar dacht met de tijd dat deze film beter zou zijn.
Maar dat is het dus niet, voor mij is dit een even grote tegenvaller als de eerste film.
Waarschijnlijk is het verhaal van Frank Herbert niet mijn ding, want ook hier heb ik me stierlijk bij verveeld. Heb het uitgekeken ja, maar het heeft me zeer veel moeite gekost.
Snel vergeten en me geen tweede maal laten verleiden voor nog een andere 'Dune'-prent.
Tijdsverlies is dit.

Absoluut geen tijdsverlies, maar juist een prachtige miniserie, zeer mooi gemaakt.

avatar van Jediron
Geef twee sterren voor de moeite en omdat ik fan van Dune ben. De eerste Dune die ik zag, was op de pc; een prima game voor die tijd.

Nu deze mini-serie. Bezetting; oke! Budget: oke! Beelden? : Stilstaand oke!, actie meh! (digitale tijgers etc.)

Dat acteurs niet uit de verf komen, zoals Susan, wijt ik eerder aan de regie dan de acteurs ansich. De emotie spot totaal niet van het scherm, het gevoel dat je naar acteren zit te kijken bekruipt je al snel. De karakters zijn vaak niet "een" met hun personage en dat druipt er toch echt vanaf. Dat maakt dat je , naar mijn smaak niet echt met volle overtuiging in de flim gezogen word.
In kunst en kitch van de Avro zit meer emotie, ik bedoel maar....

De effecten vallen hier en daar behoorlijk tegen en zoveel effecten zitten er zowiezo niet in.
DE landscapes zijn prachtig maar wat echt overdone is, is het geel/oranje-filter. Veel kleur zit er niet in deze film, het is vooral een grote "sexy" geel/oranje gloed waar amper vanaf geweken word en zo zit je naar een film met oranje-filter te kijken ipv...tja, iets meer natuurlijks? iets meer spannends ?

De personages zijn vlak, emotieloze wezens en de dialogen zijn na een poosje daarom niet om aan te gluren. Zo verschikkelijk saai. Bedenk dat ik een groot fan van S.F. ben, maar ik ben tijdens deze mini-serie welgeteld zes keer in slaap gevallen; om je maar een indruk te geven hoe "episch" deze film wel niet is; not :-/

Nee, al met al vond ik deze verfilming een grote teleurstelling. Zeker geen S.F. film die ik iemand zal aanraden, daar ik het eigenlijk zonde van de tijd vind. Heb je deze niet gezien, heb je niks gemist. Toch wel triest, gezien het budget, de acteurs en idd de ijzersterke boeken. Ga nog liever het spel een keer overspelen, zelfs daar zit meer vertier in.

Misschien dat mensen die de boeken hebben gelezen de 1984 versie als een soort sfeerloze kapotgeknipte haastige plastic versie zagen en deze serie daardoor op prijs stellen en iets overwaarderen.

Tarkus schreef:
Tijdsverlies is dit.

Ik wou deze film nog wel eens opnieuw bekijken, misschien dat hij me dan beter zou bevallen. Maar neen hoor.
Ik vind dit een saaie film, sorry...
Zoals ik reeds eerder zei heb ik ooit de film 'Dune' gezien, niet de miniserie die hieraan vooraf gaat, die trouwens niet meer te vinden is in de handel op Blu-ray, tenzij tweedehands aan 50 €, en dat is me van het goede teveel, vooral ook omdat dit tweede deel me al niet is bevallen evenals de film.
Tweede poging is dus opnieuw op een sisser uitgelopen.
Saai, barslechte speciale effecten en de vertolkingen, ondanks enkele groet namen, beneden alle peil.

Bantavoer
Vroeger het spel gespeeld en na de film Dune (1984 en 2000), maar aan gewaagd om deze zeer lange miniserie te gaan kijken. En ik moet zeggen, geen moment verveeld. Goede special effects, goede acteurs.