Le Corps de Mon Ennemi (1976)

Alternatieve titel: Body of My Enemy

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Henri Verneuil
met Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier en Bernard Blier

François heeft al sinds hij een kind was een hekel aan de textielbaronnen die de baas zijn in het stadje waar hij woont. Maar toch werd hij verliefd op de erfgename van hun imperium, Gilberte. Tien jaar geleden zou hij met haar getrouwd zijn. Nu is er echter niets dan haat tussen hen. François wordt beschuldigd van moord op een prostituee en een voetballer. Beiden werden afgeslacht gevonden. François vreest dat hij het slachtoffer is van een complot, duikt onder en vindt een spoor dat hem leidt naar de top van het complot, naar Gilberte's familie.

avatar van brucecampbell
Is deze ergens verkrijgbaar met ned ondertitels?

Uitsluitend voor de glorie van Jean-Paul Belmondo, in zijn beste periode en met een rol van een personage die hem ligt : zelfverzekerd, mooiprater, clever, charmeur en desnoods bereid tot wat kunst-, vlieg- en vuistwerk.
Het verhaaltje dat wordt opgedist is maar een warboeltje en mist elke gelovenswaardigheid. Tijdsprongen worden onhandig ingelast en eigenlijk boeiend wordt de film nooit, tenzij ge natuurlijk een onvoorwaardelijke fan van onze Jean-Paul bent.