The Stand (1994)

Alternatieve titel: Stephen King's The Stand

Sciencefiction / Horror
366 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Mick Garris
met Gary Sinise, Molly Ringwald en Jamey Sheridan

Captain Tripps, een door Amerikaanse wetenschappers ontwikkeld dodelijk virus, roeit de mensheid uit. Slechts enkele mensen weten de epidemie te overleven. In hun slaap krijgen ze visioenen van de oude lieve Mother Abigail Freemantle en de gluiperige Randall Flagg. De overlevenden moeten een keuze maken: goed of kwaad.

avatar van Linn
Deze komt dan zeker op de to see list! Het boek vond ik geweldig. Maar ik wist niet echt dat er een serie van was. Ik ben nu wel erg benieuwd!

Het zal toch zo zijn dat films en miniseries tegen een andere standaard beoordeeld worden, want 3.3+ voor deze wansmakelijke TVbrol is echt onverklaarbaar. Wie hier ook maar een sprankeltje filmische kwaliteit in hoopt te ontdekken blijft 6 uur lang volledig op z'n honger zitten.

Visueel echt brak. Er wordt zelfs geen poging gedaan om scenes mooi in beeld te brengen. Het vortige beeldformaat werkt uiteraard ook niet mee, maar zelfs een gewone 16:9 had het visuele niet vooruitgeholpen. Acteurs zijn ook echt om te huilen. Buiten Ray Walston is het één en al miserie, Sinise voorop. Hoe kan je zo'n nontalent nu als hoofdrolspeler casten?

Verder verloopt de serie redelijk onevenwichtig. Blijft vaak lang bij onbenullige gebeurtenissen hangen, om daarna weer als een gek vooruit te schieten. Boeide ook niet zo wat er nu uiteindelijk ging gebeuren, maar met een hilarische bad guy als hier is dat ook geen wonder. Vond het einde dan niet eens zo'n anticlimax, maar dan komt waarschijnlijk omdat ik met de rest ook helemaal niks kon.

Verder het originele verhaal niet gelezen, maar vond ook helemaal niks van de typische King sfeer terug. Dan rest er eigenlijk alleen maar 6 uur tristesse, goedkope TV shlock zelfs Garris onwaardig. Zelfs de minimumscore is nog teveel eer van deze serie, maar aangezien we echt niet lager kunnen ...

avatar van rep_robert
Hoe heb je het volgehouden als ik vragen mag? 6 uur lang kijken naar een half sterren gedrocht zou mij niet lukken hoor haha.

In delen gekeken, vaak nog een half uurtje of uurtje 's avonds. Ben dan ook twee weken geleden gestart

avatar van rep_robert
En dan te bedenken dat de film eigenlijk het grootste fiasco voor het laatste gedeelte heeft bewaard

Ik vond het grootste fiasco eigenlijk de epiloog van 15 minuten ... vond de good vs bad showdown nog best grappig, al zal het inderdaad niet zo episch geweest zijn als de meesten gehoopt hadden.

avatar van Spetie
Getroll verwijderd.

avatar van wess16
Het boek was stukken beter.

avatar van knusse stoel
Boek (1168 pagina's) gelezen en later deze film. Beiden waren fantastisch goed, nu moet ik wel even er bij vertellen dat King niet snel bij mij afgekeurd wordt, dus ben ik bevooroordeeld.
Maar toch, dankzij deze schrijver heb ik vele uren doorgebracht in een desolate wereld in een tijd en op een plaats die niet de onze is. Heerlijk als je daar van houdt en het duurde mij echt niet te lang!

avatar van Erick1985
@Onderhond- jij hebt volgens mij een compleet andere film zitten kijken dan ik. Ik vind The Stand één van de meesterwerken van de heer Stephen King. Dan druk ik me nog voorzichtig uit. Deze film is met stip één van mijn favorieten allertijden. Een meesterwerk!

Op zich vond ik het een spannende film maar het had gerust een paar uur korter mogen duren, het wordt best langdradig en de film kan mij niet zes uur lang boeien, je blijft er naar kijken omdat je wilt weten hoe het mysterie afloopt, helaas vond ik het einde ronduit zwak maar dat is vaker met de films van stephen king.

avatar van woeler82
Vind het maar een zwakke horror film , deze is beslist niet voor mij weggelegd en het duurt veel te lang, dan vind ik Its een betere meesterwerk van Stephen King

avatar van tattoobob
Fijn dat er in ieder geval een flinke remake aankomt.

avatar van comely
3,31 voor dit???? Voor dit????

Miniseries krijgen vaak een hoge score op moviemeter (gewend om troep te kijken op tv??)

Maar dit keer trappen we er niet in. Het is een afschuwelijke miniserie.

Je trapt er wel in want je hebt het gekeken.

avatar van Erick1985
Net weer gekeken, blijft gewoon een fantastische film/serie. Geweldig!

Viel tegen... filmisch erg lelijk zo nu en dan. Typische early nineties tv-look. Soms was de sfeer wél goed (andere camera's?). Kon een aantal dingen ook wel waarderen: Miguel Ferrer, Molly Ringwald en ook Sinise was ook best ok en wat aardige bijrolletjes (Sam Raimi en John Landis!). Het bovennatuurlijke gedoe werkte me op den duur op de zenuwen, net als de GVR die ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ook het bijbelse gezanik en de kwaadaardige satancowboy zaten dwars (morphing . Dan was 'it' leuker en spannender (maar ook die is her en der irritant). Toch moest ik ook wel eens aan Walking Dead denken. Vroeger nooit gezien, dat zal vast meewerken in de beoordeling. 2,5

super film.heb mij geen moment verveeld.het is gewoon een geweldige film.

avatar van GrobbekuikenXL
Boek was geweldig om te lezen. Deze miniserie is vreselijk. Niets van de sfeer uit het boek terug te vinden en cinematografisch een ramp.

avatar van kleintje 2
Leuk om een avond mee te vullen. Het laat goede dingen zien. Stephen King blijft mij op sommige punten zeker verassen, qua boeken en films. Dit verdient zeker een plekje in mijn kast naast al die andere goede films van hem.

Ik kan er geen genoeg van krijgen. Pleased to meet you, hope you guess my name

avatar van Ed Bakker
Heb het boek in de korte en volledige versie en vind deze serie geen van beiden enige eer aan doen, hoop dat er t.z.t. en goede remake/film van komt

avatar van Metalfist
Come on baby, don't fear the reaper

The Stand was zo'n miniserie die al gigantisch lang op mij lag te wachten. In de eerste plaats omdat ik het originele boek eerst wou lezen en in de tweede plaats heb ik niet altijd even veel zin in om gedurende zo'n uur of 6 voor het scherm te zitten. Het boek, ook al een serieuze klepper qua pagina's, heb ik een aantal maanden geleden gelezen en wegens ziekte ben ik eindelijk ook eens gaan zitten (of eerder gaan liggen) voor een erg lange zit. Uiteindelijk wel in 3 sessies van 2 uur uitgekeken, maar dat lag eerder aan mij dan aan de miniserie.

Straf eigenlijk dat iets dat 6 uur duurt nog altijd onvolledig aanvoelt. Met Stephen King als verantwoordelijke voor het script kun je er wel gerust vanuit gaan dat het verhaal zijn coherentie blijft behouden en hoewel hij hier en daar een opoffering moet maken (zo worden Nadine en Rita opeens samengevoegd tot één personage), is het wel knap dat hij het verhaal toch nog begrijpbaar weet te brengen. Al laat ik hier wel in het midden of dat ook gewoon niet te wijten is aan het feit dat het originele verhaal nog vers in het geheugen zit. Soit, op zich eigenlijk een simpel goed VS kwaad verhaal en toch.. Het blijft over de gehele lijn boeien, al kent de miniserie net iets meer inzakkingen dan het boek. Visueel kun je bovendien ook niet altijd even goed overbrengen wat King neerschrijft en daardoor verliest zo'n Randall Flagg bijvoorbeeld wat zijn uitstraling. Zeker naar het einde toe wordt het allemaal iets te kitscherig (en ontbrak de verderfelijke sfeer van Vegas) naar mijn zin.

Boekverfilmingen, het blijft iets gevaarlijks natuurlijk. Het verhaal kan je al niet meteen één op één overzetten en als kijker heb je waarschijnlijk een ander beeld van de personages voor de geest. Ook bij The Stand zitten een aantal keuzes waar ik het niet mee eens ben, maar algemeen gezien is hier toch overduidelijk moeite in gestoken. Zo is Gary Sinise een uitstekende Stu Redman, is ook Miguel Ferrer als Lloyd Henreid uitstekend gecast en doen onder andere Adam Storke (Larry Underwood) en Rob Lowe (Nick Andros) het erg goed. Daar staan echter wel miskleunen zoals Corin Nemec (Harold) tegenover. Fijn ook om King zelf in een redelijk grote bijrol te zien, maar dat is niet het enige bekende filmgezicht. Zo hebben regisseursiconen John Landis en Sam Raimi nog een kleine bijrol en mogen ook onder andere Kathy Bates, Ed Harris en Kareem Abdul-Jabbar ook nog opdraven.

Fijn! Een miniserie met best wat hekelpunten, maar ik moet zeggen dat die 6 uur op zich eigenlijk vlotjes zijn gegaan. Zoals te verwachten hier en daar wel een inzakking en niet iedereen is even goed gecast (had toch ook wel heel wat meer verwacht van Molly Ringwald die hier maar een flauwe Franny neerzet) maar over het algemeen heb ik me goed geamuseerd. Of het was de medicatie natuurlijk, daar spreek ik me niet over uit.

avatar van mrklm
Als schrijver van boeken is Stephen King haast niet te evenaren, maar wanneer hij ze zelf gaat bewerken voor het medium film slaat hij de plank nogal eens mis, bijvoorbeeld met Maximum Overdrive en de onbezonnen versie van The Shining. Hier slaat hij echter de spijker op z'n kop, daarbij geholpen door een perfecte cast. Hij heeft bovendien een klein rolletje in het verhaal over een vanuit een geheim lab ontsnapt virus genaamd "Captain Trips" dat vrijwel de volledige bevolking van de VS uitroeit. Slecht enkele honderden mensen, verspreid over het land, blijken immuun voor het virus en al die mensen worden in een droom opgeroepen om zich te verzamelen. Een deel van hen heeft visioenen van Mother Abigail [Ruby Dee], een vriendelijke, hoogbejaarde vrouw. De anderen volgen de roep van Randall Flag [Jamey Sheridan], een duivels intelligente, charismatische man. Onvermijdelijk komen de twee groepen tegenover elkaar te staan in een strijd op leven en dood.
Geslaagde combinatie van sentimenteel drama (met duidelijke religieuze ondertonen) en horrorthriller profiteert van een uitstekende rolverdeling, effectieve make-up en een aantal scènes die nog lang blijven hangen. De sequentie op de muziek van Blue Oyster Cults "Don't Fear The Reaper" en een vergelijkbare scène met "Don't Dream (it's over)" van Crowded House zijn werkelijk onvergetelijk. Gary Sinise en Molly Ringwald zijn een charmant koppel, maar de uitblinkers in deze film met een uiterst omvangrijke cast zijn Sheridan, Laura San Giacomo als Nadine Cross, die een keuze moet maken tussen Mother Abigail en Randall Flag, Matt Frewer als de waanzinnige pyromaan met de bijnaam "Trashcan Man", en Bill Fagerbakke als de enorme, beresterke, maar zwakbegaafde Tom Cullen.

boek was altijd al één van mijn favorieten. Heb het boek daarna nog weleens uitgeleend aan anderen, maar die waren minder enthousiast. Blijkbaar geen liefhebbers van langere (horror)verhalen. Want het is natuurlijk wel even een zit. Afijn, ben na lezing nog op zoek gegaan naar gelijkwaardige boeken of soortgelijke verhalen, maar heb er niet veel gevonden. Hooguit Deon Meyer met Koorts. Tips zijn altijd welkom!
Oh en ik heb de serie nog niet gezien. Ga die zeker nog eens kijken, als ik tijd heb.....lees nu nog even andere boeken

avatar van Chainsaw
Was lange tijd een grote favoriet van me, deze miniserie. En in alle eerlijkheid kwam ik er bij een herziening opvallend makkelijk weer doorheen, ondanks de enorme speelduur. De tijd vliegt enigszins voorbij, hoewel dat niet wil zeggen dat The Stand een hoogstaande miniserie is. Het is soms juist erg knullig en zwak, met af en toe een paar sterke elementen, die de boel kijkbaar houden. Eén van die sterkere elementen is het begin, met het gegeven van de supergriep Captain Trips. De aanpak is dan weliswaar vaak een tikkeltje kneuterig en oogt en voelt meestal aan als een jaren 90 soapserie, maar inhoudelijk is het vrij interessant. In tegenstelling tot veel films kan The Stand als miniserie echt de tijd nemen om de ondergang van de wereld te laten zien. En we krijgen meer tijd om de personages wat beter te leren kennen.

Van al die personages en bijbehorende acteurs is het een hoop 'hit or miss'. Vond Sinise geen hele slechte keuze, maar de leukste en beste rollen zijn weggelegd voor Ray Walston, Bill Fagerbakke en Matt Frewer. Veel andere acteurs zijn vrij matig of soms gewoon slecht gecast. Zo'n Corin Nemec speelt vrij dramatisch een kneus met een duistere kant en ook Jamey Sheridan is niet het beste gecast als dé grote schurk van de film. Veel dreiging komt er niet van deze in spijkerstof geklede vent met lang haar, die zo uit een shampoo-reclame lijkt gestapt. Af en toe transformeert zijn gezicht in een monster, maar dat maakt het alleen nog maar lachwekkender. Een Miguel Ferrer, de rechterhand van de grote schurk, was bijvoorbeeld al een betere schurk geweest. Maar goed, het is niet enkel de acteur die hier de schuld mag krijgen, het script en vooral ook de regie van Garris werken niet bepaald mee. Het camerawerk en de montage is alles behalve bijzonder.

Inhoudelijk is The Stand aan het begin nog erg interessant, als de overlevenden van de griep elkaar vinden en stuk voor stuk samen op pad gaan naar die ene, mysterieuze donkere vrouw op haar veranda, waar ze allemaal van dromen. Vervolgens moet de groep een gemeenschap opbouwen. Dat is even leuk, maar daarna begint het allemaal wel wat te vervelen. Met name als Nadine en Harold veel screentijd krijgen, boeit het allemaal niet echt meer. De film werkt zich heel langzaam naar een climax toe, maar ook die stelt teleur. Sterker nog, het moment dat de CGI hand van God de atoombom van Matt Frewer oppakt is enorm dom, zowel inhoudelijk als qua uitvoering. Maar ondanks dit alles is voor mij The Stand geen grote straf om te kijken, zeker verdeeld over meerdere avonden. Nergens hoogstaand, maar bepaalde personages en vertolkingen zijn alleraardigst - met een flink scala aan cameos van bekende lui - en de muziek van W.G. Snuffy Walden is erg fijn. Alsnog zijn deze miniseries van King rijp voor een hedendaagse remake. Denk dat dit bronmateriaal zich ook uitstekend leent voor een update.

3 sterren.

avatar van badfans69
Stephen King's 'The Stand' Gets Series Order at CBS All Access - Variety
CBS All Access has ordered 10 episodes of limited series “The Stand,” based on Stephen King’s eponymous novel, to be produced by CBS Television Studios.

avatar van Don Homer
De ontknoping vond ik erg leuk, verder matige, langdradige serie.

ik zag alleen eerste deel, niet echt schitterend, meer drama dan SF/horror.

avatar van shugenja
Na een uur kakt dit prutswerk in elkaar. Alle acteurs zijn slecht. Godzijdank speelt Lowe een doofstomme. Er is geen ruk aan er is geen spanningsboog. Dieptepunt is de scene waarbij sinise een duintopje opklautert en het heel erg moet lijken alsof het gevaarlijk is (want je hoort spannende muziek). Dan staat hij boven, roept "hey dit is een makkie" en dan valt hij alsnog naar beneden. Ongeveer een uur blijven ze shots herhalen want dan lijkt de berg hoger... Zo slecht wordt het. En juist als je een King fan bent zou je boos moeten zijn op deze drek.

Wacht ff op de remake begin hier niet aan, echt. Het is best grappig allemaal je lacht en huilt wat maar het is geen zes uur van je tijd waard.