Albuquerque (1948)

Alternatieve titel: Silver City

Western

geregisseerd door Ray Enright
met Randolph Scott, Russell Hayden en Catherine Craig

Cole Armin (Randolph Scott) komt naar Albuquerque om te werken voor zijn oom, John Armin, een echte workaholic die geen concurrentie duldt. Als Cole, moe van de middeleeuwse werkwijze van zijn oom, overstapt naar directe concurrent Ted Wallace (Russell Hayden) en zijn zus Celia (Catherine Craig), doet oom John er alles aan om wraak te nemen.

avatar van Brix
Dankzij de sympathieke gulheid van een mede-westernliefhebber kwam ik in bezit van een van de weinige Randolph Scott westerns die ik nog niet eerder gezien had.
Een film uit mijn geboortejaar nogwel, kón dus al niet slecht zijn (haha!)
Dat ik een Scott fan ben heb ik al vaker verklaard, dus hierbij nóg maar een keer.
In 'Albuquerque' zien we een iets andere Randolph Scott dan gewoonlijk.
Zijn 'zonnige', zelfs humoristische, kant wordt hier meer benut, en dat komt goed over.
Niet dat ik die stugge Scott uit de meeste van zijn andere westerns niet zou waarderen, integendeel, ik ben er gek op.
Maar de man had meer lades in zijn acteer-kastje die hij open kon trekken dan algemeen van hem aangenomen schijnt te worden.
Dat had ook George Cleveland, de veteraan-acteur, met heel wat bijrollen in westerns op zijn palmares.
Meestal in de rol van brave burger, of goedmoedige opa.
In de jaren vijftig was hij zowat de bekendste ' TV opa' in de leukste 'Lassie' serie ooit.
Maar alleen mijn leeftijdgenoten zullen zich dat denkelijk nog herinneren, en die zijn op MM dun gezaaid.
Welnu, die man speelt hier de rol van een hardvochtige, niets en niemand ontziende zakenman (John Armin) die over lijken gaat, en doet dat wonderwel overtuigend.
Hij wordt terzijde gestaan door Lon Chaney Jr., als zijn handlanger Murkill.
Ook Chaney krijgt de kans om hier iets meer dan gebruikelijk van zijn talent te laten zien (dat m.i sterk onderschat werd in Hollywood)
Ed Linton, als de corrupte sheriff, vond ik persoonlijk een wat minder goede keuze voor de rol. Hij acteerde weliswaar niet slecht, maar als type maakte hij te weinig indruk.
Tot zover de 'heren' van de afdeling 'bad guys'.
Dan is er ook nog de mooie Barbara Britton, in een wat dubieuze rol (Letty Taylor) waarover ik verder niets zal verklappen.
Britton had ook al heel wat westerns op haar naam staan, en zou enige jaren later (1950) de hoofdrol spelen in 'Bandit Queen', een van de weinige westerns met een vrouwelijke bandiet in de belangrijkste rol.
Haar rol in 'Albuquerque'is niet zo groot, maar ze heeft meer dan genoeg uitstraling om haar aanwezigheid wel degelijk te doen gelden.
Catherine Craig (in een van haar laatste filmrollen) is zeker net zo aantrekkelijk om te zien, en speelt de lieflijke zuster (Celia) van transport ondernemer Ted Wallace (Russell Hayden)

Hayden was een acteur die vrijwel uitsluitend in westerns speelde, nadat hij bekend en geliefd was geworden als 'saddle partner' van western legende William Boyd, alias 'Hopalong Cassidy'.
Tijdens zijn 'Cassidy'-periode had hij ook al vaker samengewerkt met George 'Gabby Hayes', die in deze film zijn gebruikelijke sympathieke 'Oldtimer' rol speelt.
En dat is voor mij een van de meest attractieve punten van de film.
Hayes is gewoon hilarisch met zijn grappige acteerstijl en het spuien van naar eigen believen aangepaste 'wijsheden'.
Alleen al voor hem zou ik de film meerdere keren willen bekijken.

Dat bekijken van de film is overigens een genot voor de ogen, want de dvd beeldkwaliteit is uitstekend.
Deze vroege kleurenfilm, opgenomen met gebruikmaking van het Cinecolor procedé, ziet er wel enigszins bevreemdend uit omdat de kleuren rood en groen niet worden weergegeven.
Rood verschijnt in beeld als een soort van oranje, en groen is helemaal afwezig.
Planten en struiken zien er grijsachtig uit.
Echt storend is het niet, het heeft ook wel iets bijzonders.
Maar wellicht was dit euvel destijds, tijdens de projectie van de films die met Cinecolor werden opgenomen, te verhelpen.
Dat was met het goedkope Trucolor procedé (gebruikt door Republic Pictures)in ieder geval wél zo.
De filmoperateur voorzag daartoe de projectorlens van een speciaal filter, waardoor de 'ontbrekende' kleuren werden opgehaald, of in ieder geval iets beter naar voren kwamen.
Ik weet dit van een voormalig filmoperateur, die indertijd talloze van dit soort films gedraaid heeft in de bioscopen waar hij werkte.

Verder is 'Albuquerque' een niet opzienbarende, maar degelijke western, met goed spel van iedereen.
Denkelijk veel te 'tam' voor huidige begrippen, maar voor western-liefhebbers van de oude stempel (zoals ik dus) een zeer onderhoudend geheel.
Ik heb er gisteravond in ieder geval van genoten
Met dank aan mijn filmvriend.

Zo zie je maar dat smaken verschillen. De reden dat ik deze Scott-western minder vind, is het grote aandeel van Gabby Hayes. Meestal is hij per film een paar minuten in beeld, maar in deze film veel te veel en dan hangt zijn eenzijdige aanpak me al snel de keel uit, en stoor ik me aan zijn (kijk mij eens leuk zijn) humor. De subtielere humor in westerns van bijvoorbeeld Edgar Buchanan kan ik veel beter waarderen.

Voor de rest is deze film prima te doen, een standaardwerk in het ouevre van Scott. Al zien de actiescènes met het zilvertransport er aandoenlijk beroerd uit.

avatar van mr rumson
Deze western heeft een verhaal wat interessant genoeg is om te volgen .
Maar het verhaaltje krijgt nog eens wat extra spanning als Barbara Britton ten tonele verschijnt.
Jammer genoeg word die spanning te snel teniet gedaan omdat Randolph Scott al gauw door heeft hoe de vork in de steel zit.
Scott zie ik nu eens ook in een wat luchtigere rol neerzetten en dat doet hij niet onverdienstelijk.
Wat Gabby Hayes betreft daar deel ik mijn mening grotendeels met die van Barfly.
Deze overjarige lolbroek voegt niet veel toe dan flauwe opmerkingen maken .
Misschien dat Hayes toen nog leuk gevonden werd door het publiek .Maar dit soort grappen is niet meer van deze tijd.
Wel ben ik meer te spreken over Lon Chaney Jr die gezien zijn uiterlijk niet veel hoeft te doen om de perfecte slechterik neer te zetten .
De actie zeker gezien voor die tijd kan er mee door , Maar als ik de actie zou gaan vergelijken met b.v. de western Yellow sky ook uit 1948 .
Dan lijkt het wel of deze film voor de kids bedoelt was.
De scene met de ontspoorde mule train ziet er vandaag de dag dan ook erg knullig uit.
Voor mij toch nog een kleine drie sterren wat vooral te danken is aan het verhaal en niet aan de actie.