Illegally Yours (1988)

geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Rob Lowe, Colleen Camp en Kenneth Mars

Molly komt bij het huis van haar ex-vriend aan, net nadat er daar een man vermoord is. Ze komt haar spullen ophalen en tussen de cassettebandjes die ze in haar tas stopt zit de opname van de hele gebeurtenis, maar dat weet zij niet. Als de werkelijke dader haar vervolgens uit de weg probeert te ruimen, trekt ze een wapen en schiet op hem. De politie verdenkt haar nu van de moord. Eén van de juryleden kent haar nog van school. Hij was vroeger smoorverliefd op haar, maar dat verzwijgt hij. Hij wil haar helpen en besluit daarom de wet aan de kant te schuiven.

avatar van °Allison°
Wat een slechte film!
Zonde van mijn €2 dat ik eraan gespendeerd heb!

Dick2008
Ik vind hem vooral erg gedateerd overkomen. Had ik hem vroeger op tv gezien had misschien nog gegaan, maar was nu toch weinig aan. Zo'n iemand als Rob Lowe moet je ook maar leuk vinden, verder veel overdreven druk gedoe.

avatar van Metalfist
You look quite attractive without your glasses. Here, put them back on

Peter Bogdanovich is zo langzamerhand zich toch aan het opwerken tot één van mijn favoriete regisseurs. Het heeft een tijdje geduurd eer het kwartje viel, maar eigenlijk heb ik nog geen enkele slechte film van hem gezien. Dit is ondertussen mijn 6e film van hem die ik zie en meteen wel de eerste waar ik een beetje argwanend tegenover stond. De regisseur zelf noemt dit één van zijn slechtste films, misschien zelfs de slechtste tout court, die hij heeft gemaakt en dan begin je toch wat te twijfelen of dit inderdaad de moeite gaat zijn.

Vooral omdat Illegally Yours zowat overal genadeloos wordt neergesabeld en misschien begon ik dan ook met bijzonder lage verwachtingen, maar ik heb me hier danig mee geamuseerd. Bogdanovich maakt met Illegally Yours een ode aan de typische screwball komedies uit het oude Hollywood (Richard lijkt gewoon een kopie te zijn van Cary Grant in Bringing Up Baby) en doet dat door er een erg hoog tempo op na te houden. Erg veel dialogen, erg veel drukte en daardoor wordt het euvel dat de film op zich weinig voorstelt netjes weggewerkt. Het plot van Illegally Yours (Richard die tijdens juryplicht zijn eerste liefde terugziet en besluit om haar te helpen om haar onschuld te bewijzen) hangt met haken en ogen aan elkaar, het oogt bovendien ook gewoon erg chaotisch, en toch behoudt het een zekere charme. Niet alles lukt weliswaar even goed, zo is dat jongere broertje van Richard gewoon vreselijk irritant, maar algemeen gezien weinig op aan te merken. Met een speciaal voor de film geschreven titeltrack van de immer geweldige Johnny Cash scoor je trouwens ook altijd wel punten bij mij.

Rob Lowe als Cary Grant dus. Grote schoenen om te vullen, maar Lowe doet best nog wel een behoorlijke poging. Hij is heel nadrukkelijk aanwezig in de film, ik betwijfel of er zelfs 5 minuten te zien zijn waar hij niet in beeld is of de voice-over doet, maar hij geraakt er goed mee weg. Colleen Camp speelt Lowe's grote onbereikbare liefde en heeft best nog wel een leuke chemie met hem. Zoals gezegd zuigt Lowe de film compleet naar zich toe, maar ze hebben een paar fijne scènes met elkaar. Rest van de cast is compleet inwisselbaar, maar rolletjes zoals de moeder (Jessica James) doen het nog wel goed. Kwaliteit van de DVD is trouwens maar zozo. Lijkt wel alsof de VHS gewoon op een schijfje is gebrand.

Vermakelijk, dat in ieder geval. Het is niet het beste werk van Bogdanovich (en afgaande op de rest van de scores die ik al aan zijn films heb uitgedeeld, denk ik dat ik hier misschien iets te vrijgevig ben) maar ik heb me hier gisteren goed mee geamuseerd. Vraag me eerlijk gezegd af waar al die haat vandaan komt, Illegally Yours is in mijn boekje in ieder geval goed voor anderhalf uur vermaak.