Rollercoaster (1977)

Drama / Thriller

geregisseerd door James Goldstone
met George Segal, Richard Widmark en Timothy Bottoms

Een bouwinspecteur begint aan zichzelf te twijfelen als twee achtbanen die hij heeft goedgekeurd zijn ingestort. Het blijkt echter het werk van een terrorist die een miljoen eist van andere attractieparkeigenaren, of hij zal dit ook bij hen doen. Hij kiest de bouwinspecteur om het geld af te leveren.

avatar van Glacius
Als het geen opzet was, was het een ongeluk, geen ramp.

avatar van cantforgetyou
Dit vind ik een zeer goede film. Alleen al omdat het over achtbanen gaat. Ik ben een echte achtbanen freak. Dat is allemaal begonnen met de Python in de Efteling. Daarna wilde ik alleen maar meer, sneller, langer en hoger. Ik weet nog dat ik het vrij heftig vond, hoe de eerste achtbaan wordt opgeblazen en hoe ze dit in beeld hebben gebracht. Voor die tijd zeer goede special effects. Er werd toen nog geen gebruik gemaakt van computer effecten en dan zie je dat het vaak toch goed eruit ziet. De film duur wel best lang. Had van mij iets korter gemogen. Maar toch vijf sterren.

avatar van Hollywood007
Goed 70's filmpje. Ik had er misschien wel graag wat meer actie in gehad (meer ongelukken met achtbanen ofzo) maar in 1977 was de techniek nog niet zoals we hem nu kennen natuurlijk.
Voor zijn tijd best een goede film die niet verveelt.

avatar van Actarus
Van deze productie zou ik graag wel eens een moderne versie zien, het heeft het potentieel alvast...Voor die tijd heel goed geschoten. Vooral die eerste rit op die dubbele achtbaan, wanneer de camera over de reiling tolt...zo eng gefilmd! De muziek zorgt voor een hitchcock-sfeertje...
Deze heeft er in mijn jeugd wel voor gezorgd dat ik nooit meer in van die dingen kruip

avatar van Movie-Addicted
Smakelijk 70s filmpje met redelijk acteerwerk.

avatar van GrobbekuikenXL
Goede 70er jaren thriller. Iets te lang omdat er eigenlijk weinig actie in zit. Hoort niet bij de rampenfilms thuis eigenlijk Henry Fonda had in die tijd veel kleine rolletjes in slechte films ,alleen om zijn naam op de affiche te kunnen plaatsen. (Tentacles, city on fire , Swarm ). Ook nog een optreden van the Sparks !

avatar van Starry Night
(gut, dat misplaatste dédain van sommigen omdat de film oud is, meerdere elementen in oudere films zijn juist een verademing in vergelijking met films van nu)

avatar van badfans69
Met een zeer jonge Helen Hunt

Goeie film waarin een bommenlegger het voorzien heeft op achtbanen. Een vrij standaard verhaal waarbij de setting (verschillende pretparken) het geheel wat bijzonderder maakt. Nogal lange scenes waarin op zich niet al te veel gebeurd, maar waarbij de spanning toch behouden blijft waardoor deze typische jaren '70 film een fijne zit is.

avatar van sparreke22
Het is en blijft een goede film. Het is geen rampenfilm zoals die destijds aan de lopende band verschenen. Natuurlijk komen de special effects nogal gedateerd over heden ten dage. Maar desondanks kijkt de film lekker weg en heeft hij de tand des tijds zeker doorstaan.

Beetje langdradig en niet al te spannend, maar toch wel boeiend genoeg om aandacht vast te houden.

Opzicht is dit best een vermakelijke Drama / Thriller, die ook wel wat wegheeft van een rampenfilm die in de jaren70 veel werden gemaakt.

Het verhaal zit aardig in elkaar en weet zeker ook te boeien. Ik kan me nog herinneren dat ik hem destijds als klein jochie zelfs wat spannend vond. Ook met de uitvoering zit het wel goed, en zeker de spanningsopbouw. De film is wel wat aan de lange kant, waardoor het geheel wat langdradig is geworden met hier en daar ook wat saaie stukken. Visueel ziet het overigens wel aardig uit en zeker de beelden vanuit de pretparken en natuurlijk vooral de achtbanen (was ik vroeger als kind zelf heel erg verzot op).

De cast doet het trouwens verdienstelijk met zeker niet de minste zoals George Segal en Henry Fonda. Ook speelt Helen Hunt mee in één van haar eerste rollen op het witte doek.

avatar van wendyvortex
Onderhoudende thriller waarin een afperser attracties in pretparken saboteert en met een voorliefde voor de achtbaan als doelwit. Iets meer nagelbijtende thrills waren welkom geweest, maar ook de lange losgeld-droppings-scene voldoet. Fijne 70's thriller, maar bij lange na geen Hitchcock. Als goedmakertje komen de Sparks nog optreden.

Redelijk goede thriller.
In de jaren '70 werden er wel meer films in dit genre gemaakt, meestal dan ook met een cast vol grote namen, al is dat in deze film wel iets minder, toch heb je er wel een paar zoals Richard Widmark en in een kleine rol Henry Fonda.
Verwacht U zeker niet aan een topfilm of een blockbuster, het is gewoon een goede film, zonder meer.

Degelijke actiethriller met elementen erin van de uit de jaren 70 populaire rampenfilms. Een lonewolf saboteert achtbanen in pretparken en wil een flink bedrag aan losgeld. Hij weet de politie steeds een slag voor te blijven. Mooie shots van achtbanen, zomerse jaren 70 sferen en een optreden van het bandje the Sparks. Ondanks de lengte verveelt de film geen moment.

avatar van Quentin
Kende deze film alleen van de grijsgedraaide pan-en-scan-uitzendband die RTL tot enkele jaren geleden geregeld uit de kast haalde. De uitstekende Duiste blu-ray van Koch lijkt echter wel een andere film te bevatten. De prachtige cinemascope cinematografie van David Walsh is bijzonder dynamisch en opvallend modern, nu deze fatsoenlijk zichtbaar is blijkt de film ook stukken beter te zijn. George Segal is verder erg fijn op dreef als heldhaftige veiligheidsinspecteur en de effectieve regie van James Goldstone tilt deze charmante prent boven de middelmaat uit.