Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 95 minuten
Alternatieve titels: The South / Het Verlangen Naar het Zuiden
Oorsprong:
Spanje / Frankrijk
Geregisseerd door: Víctor Erice
Met onder meer: Omero Antonutti, Sonsoles Aranguren en Icíar Bollaín
IMDb beoordeling: 7,8 (6.073)
Gesproken taal: Spaans
Releasedatum: 5 januari 1984
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot El Sur
De jonge Estrella woont in een stadje ergens in het noorden van Spanje. Haar vader, afkomstig uit het zuiden van Spanje, vertegenwoordigt een voor haar onbekende wereld. Ze is gefascineerd door de verborgen geheimen uit het zuiden die hij met zich mee lijkt te dragen. Als ze opgroeit komt ze er achter dat zijn grote liefde daar vandaan komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Agustín Arenas
Estrella - 8 años
Estrella - 15 años
Julia
Milagros
Irene Ríos / Laura
Casilda
Enamorado
Camarero
Doña Rosario
Video's en trailers
Reviews & comments
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Op verzoek van een vriend eens bekeken. Hij zelf vind hem geweldig, en heeft er meerdere keren over verteld, dus moest ik er toch eens aan geloven
En ik weet niet of ik het enthousiasme met hem deel. De beelden waren erg degelijk, en zo af en toe was er echt een heel mooi shot te bekennen (de dvd hoes). Wat wel erg bijzonder is, is de tendens binnen de film. Na een tijdje voelde ik me erg op mijn gemak, het voelde erg natuurlijk.
Het verhaal vond ik soms iets te letterlijk, ondersteunt door een voice-over, maar wist me wel te boeien. De afstandelijke relatie tussen Estrella en haar vader wordt goed weergegeven. Ik kreeg echt het gevoel dat haar vader zo graag aandacht wilde geven, maar gewoonweg niet wist hoe. Mooi gedaan.
Cijfer vind ik erg moeilijk te geven, de film is gewoon erg degelijk en zit mooi in elkaar, maar wist me nergens echt te ontroeren. 3,5* lijkt me hoog genoeg.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Deze onvoltooide film (had 180 minuten moeten duren maar de producent leek een speelduur van 90 minuten publieksvriendelijker) van Erice doet sterk aan zijn bekendste werk EEDLC denken(en ook aan CC van Saura):de protagoniste is dus een kind dat opgroeit op de desolate vlakten van Castilie(ditmaal in de jaren 50) en een getroubleerde relatie met haar afstandelijke vader heeft,wat haar op het idee brengt van een zoektocht,zij het niet naar het monster van Frankenstein ditmaal.Als ze deze queeste daadwerkelijk wil gaan ondernemen,eindigt de film abrupt.
Ook qua stijl zijn de overeenkomsten duidelijk:Erice is nog steeds een liefhebber van lange shots en statische cameravoering,zij het veel minder uitgesproken dan in zijn hoofdwerk.Ook maakt hij weer gebruik van natuurlijk licht en haalt hij inspiratie uit de 17- eeuwse schilderkunst.
Maar de guerra civil hoort toch in dit soort films een belangrijke rol te spelen?Geen paniek,die is op de achtergrond continu aanwezig:de heldin komt uit een republikeins gezin en de afwezigheid vd vader vloeit voort uit de getroubleerde relatie die deze op zijn beurt had met zijn Franquistische vader.
Ik heb het steeds over de heldin,maar in feite een dubbelrol van Estrella,eerst als kind,later als puber(of eigenlijk 3 ,als je de volwassen voice-over meetelt).Die voice-over maakt dat we met een zgn. onbetrouwbare verteller te maken hebben.
Aranguren en Bollain zijn niet slecht,maar halen niet het niveau van Torent.
Tenslotte lardeert Erice de film met een klassieke soundtrack,waaronder het 2e deel uit het strijkkwintet van Schubert.
oup
-
- 300 berichten
- 2508 stemmen
Duidelijk te zien dat het de intentie van de regisseur is geweest om een film met een (veel) langere speelduur te maken. De film had inderdaad 180 minuten moeten duren. Het tweede gedeelte zou zich afspelen in het zuiden van Spanje.
Het eerste uur is erg sterk met enkele hele mooie shots.
Het laatste gedeelte kwam mij wat afgeraffeld over. Zonde dat de film niet langer duurde. Want hij boeide mij zeker.
Zoals hierboven al is aangegeven is het einde helaas erg abrupt. Ondanks dit toch een 3,5. Want zelfs al komt het geheel wat onvolledig over, het is zeker een mooie film om eens gezien te hebben. Maar wat had ik graag de beoogde volledige versie van deze film gezien...
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Deze onvoltooide film (had 180 minuten moeten duren maar de producent leek een speelduur van 90 minuten publieksvriendelijker) van Erice
Hoe kan het publieks vriendelijker zijn als de kortere film dan onvoltooid zou zijn?
Ik vond het een prachtige film, met schitterend spel van de beide actrices die de rol van Estrella invulden. Elke scene lijkt het juiste gewicht te hebben, niets teveel en niets te weinig.
Gish
-
- 1367 berichten
- 6491 stemmen
Hoe dan ook, het is tijd voor de originele en de extended versie op DVD.
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Onderhoudende film die erg traditioneel aandoet en feitelijk ook is. Mooie beelden en shots, zoals van de oprijlaan-achtige weg in de verschillende seizoenen. Ook het acteerwerk is dik in orde.
Het is goed te zien dat de film halverwege min of meer afgekapt wordt maar gek genoeg heeft dat ook wel iets hoewel ik wel erg benieuwd ben hoe het Estrella zou zijn vergaan op weg naar en in het Zuiden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Duidelijk van de hand van Victor Erice, met een zeer herkenbare stijl zoals we die in El Espíritu de la Colmena (1973) al zagen. Wederom fraaie ingetogen beelden, ditmaal afspelend in de jaren '50, en wederom met een rustig tempo dat niet verveelt, en waarbij je steeds weer veel tussen de regels door moet lezen. Ditmaal geen verborgen allegorieën over het leven onder het Franco-bewind, maar wel over gemiste kansen, vergane liefdes, vastroesten, heimwee en nostalgie. Er zijn wel meer raakvlakken tussen de twee films, wederom een meisje in de hoofdrol en wederom is ook een rol weggelegd voor een bioscoop.
Een beetje het verhaal van "het gras is groener aan de overkant" wat tussen de regels door verweven zit, in dit geval "het gras is groener in het zuiden". Helaas ging de geldkraan dicht toen de film richting het zuiden zou gaan, waardoor we blijven zitten met de sobere grijze beelden uit het winterse noorden, die wel al kenden uit zijn hierboven genoemde film, en niet de zonnige en vrolijke beelden hebben kunnen zien van het zuiden wat Erice voor ogen had. Ook blijf ik met de vraag zitten of in het zuiden inderdaad het gras groener was. Wie wil weten hoe de film afloopt kan het gelijknamige roman van Adelaida García Morales lezen, waar deze film een verfilming van is.
Cinematografisch is deze film wederom erg sterk. Weer laat Erice zien dat je geen groot budget nodig hebt om een sfeervolle film neer te zetten. Het contrast tussen de grijze eerste 90 minuten en de nooit gefilmde zonnige tweede 90 minuten vind ik echt een gemis, die deze film vrijwel zeker hoger had kunnen tillen. Erg jammer dat de producent afzag van het maken van het tweede deel, dit had best een hele fraaie klassieker kunnen zijn geworden, nu zullen we het nooit weten.
Met de ontbrekende puntjes op de i kom ik uit op 3,5* voor deze film, die zich wederom prima leent voor een tweede kijkbeurt. Het maakt me ook nieuwsgierig naar het andere werk van Victor Erice.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Typische post-Franco film, erg vergelijkbaar bijvoorbeeld met Saura's La prima Angélica. Centraal staan in deze films familierelaties, waarbij een onverwerkt verleden en de verhouding tussen jeugd en volwassenheid steevast een belangrijke rol spelen. Mooi in El Sur is vooral de geleidelijke verwijdering tussen een opgroeiend dochter en haar vader, die deels wordt veroorzaakt doordat hij zich niet los kan maken van zijn verleden en deels doordat zij volwassen wordt. Enkele fraaie beelden springen extra in het oog omdat de film verder vrij sober in beeld gebracht is. Al met al wel mooi, maar niet erg speciaal.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Mooie, rustige film die speelt in de jaren vijftig en waarin een dochter vertelt over haar vader die na de Spaanse burgeroorlog Sevilla verliet, zich vestigde in het noorden en nooit meer naar het zuiden terugkeerde. En dan is er nog haar vader's fascinatie voor een Spaanse actrice in de Spaanse film noirs van die tijd. Prachtig trouwens die bioscoop!
Dat we nooit in het zuiden komen had volgens mij voornamelijk te maken met het feit dat het geld op was, niet zozeer dat de film anders te lang zou worden.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Sfeervolle film die op mij 'onaf' overkwam, maar na wat ik hieronder las is dit niet verwonderlijk.
Vreemd eigenlijk dat dit soort films - of de films die ik doorgaans te zien krijg vanuit Spanje - altijd vanuit het republikeinse standpunt verteld worden? Maken de Franco-aanhangers helemaal geen films? Of zijn ze niet aan te glauwen zodat ze niet bij het grote publiek terechtkomen?
De film blijft boeiend en lekker te kijken, al gebeurt er in wezen niet zo heel veel. Zeker de moeite waard.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Mooie film over een meisje wat opgroeit en de relatie met haar vader. Film is heel rustig, mooie beelden, deze moet je duidelijk niet kijken als je zin hebt in een avond actie, maar ik vond het mooi. Het eind is abrupt.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vreemd eigenlijk dat dit soort films - of de films die ik doorgaans te zien krijg vanuit Spanje - altijd vanuit het republikeinse standpunt verteld worden? Maken de Franco-aanhangers helemaal geen films? Of zijn ze niet aan te glauwen zodat ze niet bij het grote publiek terechtkomen?
Las Chicas de la Cruz Roja (1958) en Botón de Ancla (1961).
Bekendste Franco-propagandafilm is Raza (1942), oftewel "Ras".
Wel heb je ook een hoop goede neutrale films uit die tijd die ook door de censuur zijn gekomen (of waar de censuur eerst flink in heeft geknipt), de meeste daarvan zijn ook internationaal bekend. Bijvoorbeeld El Verdugo (1963), Muerte de un Ciclista (1955), La Torre de los Siete Jorobados (1944).
Maar de beste uit die tijd zijn toch wel de films die juist de inventiviteit hebben om de censuur te omzijlen, en die nemen dus subtiel een standpunt tegen Franco in.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
23 reacties
Vredens Dag
Drama, 1943
27 reacties
El Verdugo
Komedie / Drama, 1963
14 reacties
El Espíritu de la Colmena
Drama, 1973
56 reacties
Mia Aioniotita kai Mia Mera
Drama, 1998
27 reacties
Ta'm e Guilass
Drama, 1997
31 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.