Nijinsky (1980)

Alternatieve titel: Een Waar Verhaal

Biografie / Drama

geregisseerd door Herbert Ross
met Alan Bates, George De La Pena en Leslie Browne

Rond 1910, een tijd van artistieke experimenten, was Vaslav Nijinsky een briljante, maar koppige danser en choreograaf van het Russische Ballet. Er is veel wrevel tussen hem en de leider van het ballet, Sergei Diaghilev. De jonge ballerina Romola de Pulsky probeert de steeds labieler wordende Nijinsky bij Diaghilev weg te houden.

avatar van Wembleyfever
Fans van Keeping Up Appearances (Schone Schijn) opgelet: Geoffrey Hughes (Onslow) speelt de rol van Gavrilov in deze film.

Ik was nieuwsgierig naar deze film maar kreeg helaas een nogal fletse kopie in handen. Het biografische drama behelst vooral de homoseksuele affaire die deze legendarische Poolse danser had met zijn impresario Sergei Diaghilev. We schrijven 1980 en het is zonneklaar dat de regisseur niet goed wist hoe hij de homoseksuele relatie in beeld moest brengen, met als resultaat een bekrompen, preuts, loom, hoogdravend melodrama waarin mogelijke passie tussen beide mannen niet getoond mocht worden (op enige kussen na). Bovendien vond ik de dansopnames vlak.