Imaginary Heroes (2004)

Verenigde Staten / Duitsland / België

geregisseerd door Dan Harris
met Sigourney Weaver, Emile Hirsch en Jeff Daniels

De familie Travis lijkt op het eerste gezicht een gelukkig gezin. Maar een onverklaarbare gebeurtenis gooit hun leven volkomen door elkaar. Er komen allerlei zaken en geheimen aan het licht die zich tientallen jaren lang hebben opgestapeld. Sandy, de moeder, begint wiet te roken en zoekt ruzie met de buurvrouw. Ben, de vader, wordt een wandelende zombie en gaat niet meer naar zijn werk. Zoon Tim, het zwarte schaap, zakt weg in een depressie en komt in vele problemen.

Emotinele en ingetogen film die heel behoorlijk wordt neergezet, vooral door Emile Hirsch en Sigourney Weaver, maar zo nu en dan ook wat te veel aan de oppervlakte blijft.

avatar van Near_Dark
Regisseur Dan Harris heeft ook het verhaal én scenario geschreven voor "Superman Returns (2006)" van Bryan Singer.

Het eerste half uur weet deze film niet goed waarheen. Drama en komedie wisselen elkaar af in een vreemd tempo waardoor het wat gekunsteld overkomt. Gelukkig begint het vanaf dan duidelijk te worden dat dit een 'coming-of-age' film is over de groeipijnen van de volwassen tiener Tim die zijn draai probeert te vinden in het leven. ook de problematische relatie met zijn kille vader loopt uit de hand, om nog maar te zwijgen van de pestkop op school.

Dit is zo'n zeldzame film die, door zijn trage opbouw, stilaan maar zeker onder je huid weet te kruipen. Je leert de personages door en door kennen. Je ziet als het ware mee over hun schouder hoe ze zich door het dagelijkse leven worstelen, met vallen en opstaan.

De filmmuziek is functioneel met hier en daar een positieve uitschieter en alles werd mooi in beeld gebracht, je zou niet zeggen dat dit een debuutfilm is maar eerder eentje van een ervaren regisseur !
Emile Hirsch en Sigourney Weaver spelen de pannen van het dak, zij zijn het die deze film dragen.

Ik dacht hem eerst een 7,5/10 te geven maar naar het einde toe werd hij zo goed dat ik niet anders kon dan hem te belonen met een welverdiende 8/10, een subtiel verschil.
Aanrader !!

Filmsite: http://www.sonyclassics.com...

avatar van AxeCrazy
prima drama.

avatar van David Aaronson
Hoe kunt je dit een komedie noemen?

Inderdaad dezelfde thematiek als Ordinary People maar net niet dezelfde klasse.

matthijs_013 schreef:
Nog een half puntje extra voor het einde.

Het einde vond ik juist het minst leuke aan de film.

Voor de rest was hij prima, kijkt lekker rustig weg allemaal.

avatar van boozebelly
Een prima drama met uitstekende acteerprestaties van de gehele cast, met als kanttekening dat ik naar het einde toe wel een beetje het gevoel kreeg dat ze iets te ver doorsloegen qua drama. Het kon maar niet op en de zwarte humor doofde ondertussen een beetje uit, terwijl ik graag had gezien dat ze dat ook door hadden gezet.
Want er zit me toch een heerlijk portie humor in deze film, ik heb er heerlijk om kunnen lachen

Ik twijfel tussen 3,5* & 4,0*. Eigenlijk vind ik hem toch een stuk beter dan de middenmoot dus voor nu geef ik dan maar een mooie 4,0*.

Mooi drama over een disfunctioneel gezin waarvan de oudste zoon zelfmoord pleegt. Uitstekend acteerwerk van vooral Sigourney Weaver en Emile Hirsch. Op de dvd-hoes staat vermeld: in de traditie van American Beauty en Ordinary People. Mooie vergelijking, alleen mist deze film het scherpe randje van de eerste en de emotionele punch van de tweede. Verder een veelbelovend regiedebuut van de slechts 24-jarige Dan Harris. Hopelijk volgt zijn tweede film snel.

avatar van Decec
Mooi dramafilm.. (speelt geen komedie...)
Actrice Sigourney Weaver speelt goed...
3,5 sterren!

Goede rol van Sigourney Weaver, maar dan ben ik verder wel uitgesproken over deze film.
Saaie bedoening is het van begin tot einde.
En wie er de noemer 'komedie' op heeft geplakt moet wel goed gek zijn.

avatar van Laila001
Heel mooie film, heeft mij van begin tot eind geboeid. De film werkt heel mooi naar een climax toe als je aan het einde pas te weten komt hoe het allemaal in elkaar zit wat er is gebeurd.

avatar van Xerces
Prima typisch Amerikaanse film over een "suburb" familie met wat probleempjes. Nou is er in elke familie wel wat, maar door een aantal aha-momenten in de film, lijkt deze familie toch wel het een en ander op de zogeheten kerfstok te hebben. Niets te klagen over het acteerwerk, noch over de muziek, de sfeer en het verhaallijn. Het zit allemaal prima in elkaar. En ook al is het een drama-film, er kan gelachen worden.

avatar van RuudC
Ondanks dat Imaginary Heroes duidelijk door American Beauty is geïnspireerd, is het toch een leuke en vlotte film. Ook hier oogt de familie in de spotlights gelukkig, maar is het fundament zo rot als een mispel. De zelfmoord van oudste zoon zet de boel op z’n kop . Het is heel interessant om te zien hoe ieder met de situatie omgaat en daarmee uiteindelijk ontspoort. Ik ben eerlijk gezegd nooit iemand geweest van de familiedrama’s, maar deze weet me altijd erg te bekoren. Er zitten een aantal goede wendingen in en het acteerwerk is erg goed. Ook op leeftijd is Sigourney Weaver trouwens een prachtige vrouw.

avatar van Stijn B.
Redelijk onderhoudend familiedrama met een mengeling van typische clichés voor dit soort film.

Dick2008
Hier wordt drama als genre aangehouden, bij IMDb komedie/drama, op de dvd tragikomedie ....verwarrend. De film begint als tragedie en dat dient als lijn door de hele film maar de genres wisselen elkaar in de eerste helft nogal af maar uiteindelijk komt de nadruk steeds meer op drama te liggen. Die combinaties liggen mij niet, want je weet nooit de verhouding en die is in deze film niet zo duidelijk. Er zitten wat komische momenten in en de eerste helft spelen de acteurs net of ze ieder moment in lachen uit kunnen barsten. Voor een keer kijken is de film wel aardig maar een tweede kijkbeurt denk ik toch niet. Toch spelen Sigourney Weaver en Emile Hirsch zeer goed. Al vind ik de onthullingen niet helemaal geslaagd, maar het eind zelf is wel weer goed. 3.0

avatar van 93.9
Dieptepunt in mijn filmcarriere... Pleur er een hoop controversiele onderwerpen in en het vaart wel mee onder de noemer diepgang...

No way !

avatar van JoeCabot
De makers keken duidelijk met een schuin oog naar American Beauty voor het concept van deze film. Sam Mendes zorgde in 1999 blijkbaar voor een wake up call: personages hoeven niet per se aan de rand van de afgrond staan voor een goed gezinsdrama. Met een cynische blik op de kleine kantjes van mensen kom je ook al ver.

En hoewel Imaginary Heroes lang niet de enige film is die op deze kar sprong, is het wel een van de betere. De film is vooral goed uitgebalanceerd: een drama met voldoende relativeringsvermogen.

Jeff Daniels en Emile Hirsch kruipen in de huid van respectievelijk een bittere vader en een ietwat onverschillige zoon zonder echte toekomstplannen. Twee rollen die hen goed afgaan. Minder vertrouwd was ik met het werk van Sigourney Weaver, maar ook zij overtuigde.

Regisseur Dan Harris wist dit alles een sfeervolle film te gieten. Best jammer dat hij nadien niet op dit elan verderging.

Imaginary Heroes is ondertussen in een vergeethoekje terechtgekomen. Toch is het eentje om te koesteren.

Een bekentenis naar het einde van de film toe verklaart wel wat ivm de gedragingen van de familieleden Travis, maar eigenlijk heeft die verklaring geen echt verband met de dramatische gebeurtenis in het begin. Des te eigenaardig is het aldus dat na die verklaring er een totaal andere samenhorigheid ontstaat.
Film sprak mij niet aan en overtuigt niet en de acteerprestaties, op die van Emile Hirsch na, eigenlijk ook niet.