Doctor at Large (1957)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ralph Thomas
met Dirk Bogarde, Muriel Pavlow en Donald Sinden

Dokter Sparrow studeert af en trekt de wereld in. Hij maakt hilarische dingen mee met een andere dokter en zijn jonge vrouw, met een boerendokter die niet cash maar in nature betaald wordt en met een kwakzalver gespecialiseerd in rijke neurotische vrouwen. Hij stelt zich kandidaat voor een betrekking als chirurg in een ziekenhuis, beledigt vervolgens een oudere chirurg, redt één van de beheerders van het ziekenhuis en wint zo uiteindelijk zijn plaatsje in de medische staf.

avatar van Kuck-x
Als liefhebber van de tv-series uit 1969-1979 die eveneens zijn gebaseerd op de boeken van Richard Gordon, had ik me niet eerder aan de verfilmingen gewaagd. En dan is het wel grappig om parallellen te ontdekken. Die kwal van een Bingham (in de tv-series gespeeld door Richard O'Sullivan), de stringente professor of surgery, en verhaallijntjes die in de film en de serie voorkomen: de rijkeluisdokter, de scène met de ontklede patiënt en de hysterische dame, de erfenis onder voorwaarden die pas later doordringen.
Bogarde is een aangenaam acteur maar hij sprankelt in deze productie niet echt. De rol van James Robertson Justice (professor Sir Lancelot Spratt) is helaas wat bescheiden - wat een heerlijk acteur. Hilarisch kan ik deze film niet bepaald vinden. Leuk gedaan, een mooi wegkijkertje, maar ook niet meer dan dat. In het boek werkt de verscheidenheid aan gebeurtenissen en locaties wellicht, in deze film komt het allemaal net iets te brokkelig over.