• 8.234.041 stemmen

The Duel at Silver Creek (1952)

Western | 77 minuten

Genre: Western

Alternatieve titel: Claim Jumpers

Geregisseerd door: Don Siegel

Met onder meer: Audie Murphy, Faith Domergue en Stephen McNally

Over The Duel at Silver Creek

"Gun Against Gun For The Rule Of The Town!"

Een bende dwingt mijnconcessiehouders hun rechten op te geven. Marshall Tyrone en gokker Luke Cromwell, alias de Silver Kid, besluiten een eind aan deze praktijken te maken.

imageimage

Luke Cromwell (The Silver Kid)

Marshal Lightning Tyrone

Jane 'Dusty' Fargo

Johnny Sombrero

Rat Face Blake (as Kyle James)

Pete Fargo

Tinhorn Burgess

Jim Ryan - Bartender

avatar van feanaro surion

feanaro surion

Een erg degelijk gemaakte western. Het eindduel is goed in beeld gebracht en de achtervolging te paard ziet er erg mooi uit. De soundtrack en het acteerwerk zijn iets minder(vooral de soundtrack) en heel veel verassends heeft de film ook niet te bieden maar hij is zeker erg leuk om te bekijken. Waar die onvoldoendes vandaan komen snap ik ook niet helemaal. 3 sterren.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Inderdaad behoorlijk onderschat hier. Vond hem zelfs ruim 3.5 waard. Ik had geen idee van wanneer de film is en dat ik hem wel 15 jaar jonger schatte geeft wel aan dat hij de tand des tijds goed doorstaan heeft. Plot is misschien niet al te verrassend, maar beschikt wel over alle westernfacetten plus een leuk liefdesverhaaltje. Actiescènes en achtervolgingen zijn goed en de gebruikelijke shoot out aan het einde is, alhoewel niet erg origineel, leuk uitgewerkt en neemt alle spanning van de film met zich mee. De voice over, die ik volgens mij nog nooit eerder in een western gezien heb, bracht ook een leuke extra.

Toch wel verplichte kost voor de westernliefhebber, vermaak gegarandeerd. Een ander zal zich er niet te snel aan hoeven wagen.

avatar van BASWAS

BASWAS

Prima cowboyfilm. Naar het einde wordt het steeds meer en meer een clichéverhaal, maar het vakmanschap van regisseur Don Siegel maakt die zwakte zeer overkomelijk.

Wat is het weer genieten geblazen van Lee Marvin ook al heeft hij een kleine bijrol. Wat is die man toch altijd heerlijk naturel in zijn filmrollen.

avatar van Barfly

Barfly

Ik vond hem niet goed, zeker niet slecht ook. De grote verhaallijn wordt af en toe onderbroken doordat er een lokale revolverheld (Johnny Sombrero) door de film heen zit. De sheriff en Johnny Sombrero zijn niet bepaald elkaars vrienden, zeg maar. Nu heeft die Johnny wel zijdelings wat te maken met het hoofdverhaal, maar zijn aandeel daarin is beperkt.

Mijn irritatie geldt vooral de verschijning van Johnny Sombrero. Koren op de molen van mensen die de western als lachwekkend en achterhaald genre beschouwen. Ik vond het zelf ook een nogal belachelijk figuur en een dissonant in de film.

De rest van de film is best aardig, met Stephen McNally die, wat mij betreft, Audie Murphy naar de kroon stak.

avatar van trebremmit

trebremmit

Leuke western met weer een prima Audie Murphy, heerlijke scherpe dialogen tussen hem en de marshall. Ook opvallend was dat er een femme fatale als tegenspeelster inzat, dit heb ik nog niet vaak gezien in westerns.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijk in elkaar gezette western, leuk voor een keertje.

avatar van Brix

Brix

Vannacht te zien op TV > ZDF > 03:40 uur

avatar van madmax1

madmax1

Levendige western die nog net het b stadion niet is ontstegen.

Kinderlijk voorspelbaar . met een prima rol van de vertellende sheriff Stephen McNally

Na 20 min komt the Silver Kid in beeld en wordt het standaard matinee.

avatar van mr rumson

mr rumson

Goede western die in het begin een paar verassingen heeft die je niet direct verwacht.

Wel is het zo dat zo gauw het verrassing element weg is het weer meer een western word zoals er zoveel waren uit die tijd.

Al heeft deze western wel een paar prima acteurs erin zitten en dat geeft hem misschien net dat beetje meer .

Kortom een degelijke western met een verassing plotje erin die je eerder in een detective film verwacht dan in een western .

scorsese

Redelijke film waarin de sheriff van een stadje er probeert achter te komen welke bende verantwoordelijk is voor een aantal bedreigingen en moorden. Een vrij standaard western die eigenlijk nergens echt in weet uit te blinken. Toch kijkt het best gemakkelijk weg. Er gebeurd genoeg en vanwege de korte lengte kent de film geen grammetje vet.