A Tale of Two Cities (1958)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ralph Thomas
met Dirk Bogarde, Dorothy Tutin en Cecil Parker

Sydney Carton, een Britse advocaat, leeft een vluchtig en ongelukkig bestaan. Lucie Manette, tot wie hij zich hevig aangetrokken voelt, trouwt met Charles Darnay. Als Charles naar Parijs gaat om een gevangengenomen familielid te redden, komt hij zelf ook in problemen. Tijdens de gewelddadige Franse Revolutie wordt Charles gevangengezet en zelfs veroordeeld tot de guillotine. Uit liefde tot Lucie, die hij niet kan hebben maar van wie hij nog steeds houdt, bedenkt Sydney Carton een gewaagd plan om haar echtgenoot te redden. Naar een verhaal van Charles Dickens.

avatar van Dynamovie
Prachtige film naar een prachtig verhaal van Charles Dickens.

jammer dat hij in zwart wit is , leuke film die voor de tijd dat hij gemaakt is erg snel is.

avatar van Darbie
Qua oubolligheid ben ik héél wat gewend, maar dit sloeg alles.

Het begin was niet door te komen, vanaf de revolutie werd het aardiger, maar het eind is prachtig. Vooruit 3 sterren.

Toch maar eens een poging wagen wat uitgebreider iets over deze film te vertellen, zo kom ik natuurlijk nooit hoog in de meningentop 100.

Dit is een typisch gevalletje; ik kan me goed voorstellen dat het boek beter was. In potentie is dit namelijk een geweldig verhaal, maar dat kwam er pas tegen het eind uit. In het eerste uur (!) zag ik een saaie nogal droge vertelling van een geschiedenis die me werkelijk gestolen kon worden. Dit is wat dat betreft echt een film die voor 90% leunt op het verhaal en dat pakt aanvankelijk niet goed uit. De degelijke beelden en aardige acteerprestaties helpen de film nauwelijks op weg.

Na de Franse revolutie wordt het een stuk boeiender. De beelden helpen de film best op weg. Waar een boek het laat aan de fantasie van de lezer (wat een van de voornaamste redenen is om te lezen), is het hier toch leuk om de beelden bij te zien. De vele figuranten en de grote sets in de nagemaakte straten van Parijs zijn de moeite waard. Bogard is behoorlijk sterk. De grotere bijrollen zijn eigenlijk niet echt bijzonder sterk, terwijl kleinere bijrollen van Lee (!), Pleasence en nog wat acteurs met bekende koppen (waarvan ik echt de naam niet weet) wel bijzonder de moeite waard zijn.

Het eind is bijzonder fraai. De wisseltruc is zeer aardig en de executie poëtisch (en duidelijke literair) en werkelijk prachtig. In de film werkte het in elk geval erg goed. Erg mooi en het redt de film. Daardoor toch nog drie sterren. Lean maakte sterkere Dickens verfilmingen. Dat dan weer wel.

avatar van Roger Thornhill
Degelijke, luxueus vormgegeven en zeer respectabele verfilming die nèt iets mist – misschien is het "de vonk", misschien een duidelijker kader van uitleg waardoor de film beter te volgen is, want hoewel ik het boek wel gelezen heb (weliswaar jaren geleden) had ik moeite met het bepalen van de relaties tussen de personages, de verschillende plotlijnen, de historische omstandigheden en soms zelfs in welk land een scène zich afspeelde. (De doorsnee Engelse bioscoopbezoeker uit die tijd zal dit boek er op school wel ingeramd hebben gekregen en er dus zeker minder problemen mee hebben gehad.) Dirk Bogarde is geknipt voor de hoofdrol van de man die walgt van zichzelf maar uiteindelijk toch iets doet dat "a far, far better thing" is "than I have ever done", de bijrolspelers doen het uitstekend (met uitzondering van de nietszeggende Paul Guers als Darnay) en het laatste half uur is toch behoorlijk meeslepend, maar al met al is dit een film die net zo goed is als verwacht maar niet zo groots als gehoopt. Klein rolletje voor Sacha Pitoėff als Gaspard, de moordenaar van Christopher Lee, drie jaar voordat hij een hoofdrol zou spelen in de film waarvoor hij voornamelijk herinnerd wordt, L'année dernière à Marienbad.