Kim (1950)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Victor Saville
met Errol Flynn, Dean Stockwell en Paul Lukas

Een jonge wees sluit vriendschap met een Afghaanse paardenhandelaar, die een contra-spion is van de Engelse geheime dienst.

Ook weer zo'n waar je voor thuis blijft als ze hier eens de moed hadden om iets dergelijks uit te zenden. Gelukkig werd-ie in canada op DVD uitgebracht

gurdan
is hij hier dan niet op dvd? , he jammer nou

Errol Flynn in zijn nadagen in een saaie boekverfilming is geen feest om naar te kijken. Het verhaal loopt van geen kanten. Daarnaast is het ook productietechnisch niet veel soeps. Dean Stockwell maakt het nog enigszins kijkbaar, maar dan heb je het ook echt wel gehad.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet zo'n heel bijzondere jeugd/avonturenfilm met de legendarische Flynn. Nergens echt slecht te noemen maar wel erg standaard allemaal en niet altijd even onderhoudend. Redelijk.

avatar van mrklm
Redelijk onderhoudende avonturenfilm naar een boek (dat in 1900 aanvankelijk als serial in een tijdschrift verscheen) van Rudyard Kipling, waarbij Kipling zijn eigen ervaringen als blanke jongen in India gebruikte ter inspiratie. Dean Stockwell speelt de titelrol, een wees van Westerse afkomst die heeft geleerd te overleven door middel van bedelen en andere vormen van list en bedrog. Twee ontmoetingen zorgen voor een keerpunt in zijn leven: Mahbub Ali [Errol Flynn] alias The Red Beard is een kleurrijke paardenhandelaar en spion die Kim niet alleen uit problemen houdt, maar ook ziet dat Kim alle kwaliteiten heeft om geheime boodschappen en documenten bij de Britten te bezorgen; Lama [Paul Lukas] is een rondzwervende Tibetaan die Kim laat inzien dat hij mensen ook kan helpen in plaats van ze te bedriegen.
Stockwell is uitstekend in de hoofdrol, ook wanneer hij de plechtige dialogen ["Wouldst thou give thy life?" e.d.] met Lukas moet uitwisselen. De meest vermakelijke scènes komen wanneer Flynn en Stockwell samen verschijnen, maar Flynns karakter komt in grote delen van het verhaal niet voor. De actiescènes zijn niet onaardig gedaan, maar het opzichtige gebruik van achtergrondprojectie is een minpunt. Vooral dankzij Stockwell prima uit te zitten, maar gezien het sterke bronmateriaal had hier een betere film in gezeten.