L'Esquive (2003)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Abdellatif Kechiche
met Osman Elkharraz, Sara Forestier en Sabrina Ouazani

Een school in een typisch Parijse banlieue. Leerling Abdelkrim, alias Krimo, is een stille verlegen jongen die maar wat rondhangt met zijn vrienden. Hij woont alleen bij zijn moeder en zijn vader zit in de gevangenis. Als zijn vriendinnetje het uitmaakt bestaat Krimo's leven alleen nog maar uit gewone grauwe routine. Maar dan komt Lydia zijn leven binnenwaaien. Deze brutale goedgebekte blondine speelt op school in een klassiek toneelstuk van Marivaux. De enige manier om dichter bij haar in de buurt te komen is meedoen en na wat geritsel weet hij de mannelijke hoofdrol te bemachtigen. Het toneelspelen gaat hem helaas niet goed af en Lydia is al helemaal niet onder de indruk.

Na vele goede verhalen en recencies heb ik deze film vol goede bedoelingen in de DVD-speler gestopt. De film leek leuk te beginnen met bekvechtende jongeren in de banlieu. Helaas begon ik me na een tijdje toch lichtelijk te irriteren toen ik merkte dat een groot gedeelte van de film bestond uit gekibbel en geruzie. Uiteraard hoort het bij de problematiek van de pubers in deze film, maar soms was het eventjes net iets teveel van het goede. De film begon voor mij later pas interessant te worden, toen Krimo's kameraad overal mee kwam bemoeien en Lydia's vriendin(nen) begon te bedreigen. Later regelde hij een rendez-vous tussen de 2 partijen en het erop leek dat met moeite alles bijgelegd zou gaan worden. maar het meest boeiend was dat de opgefokte politie het verhaal bruut begon te onderbreken en de jongeren kwam arresteren. Met het einde kon ik wel leven, maar echt indrukwekkend was het niet.

Echter is het wel een leuke film over jongeren in de banlieus, best vermakelijk, maar geen hoogstaande classic. Leuke film om te zien, maar leg jezelf geen hoge verwachtingen op, zoals ik dat wel deed toen ik de film keek met "La Haine" in m'n achterhoofd. 3 sterren.

Alsmaar boeiender wordende film over middelbare scholieren in een troosteloze banlieu, die elkaar voortdurend ter verantwoording roepen en de maat nemen. Haalt niet het niveau van Kechiche latere La Graine et le Mulet, maar over de volle breedte voortreffelijk en zonder opsmuk geacteerd met als uitschieters de nog jonge actrices Sara Forestier en Sabrina Ouazini. Zonder meer het bekijken meer dan waard.